Jeg bruker denne nå til et slags pilsnerprosjekt. Brygget har gjæret siden lørdag så det er ikke ferdig, men jeg kan gi beskjed når jeg får et intrykk. Jeg bruker denne gjæren siden jeg ikke får oppnådd lager-tempraturer jevnt, men jeg har en kjellerbod der temperaturen ligger på 15/16 c konstant. Jeg søkte endel på nettet og sjekket white labs egne sider der det virket som om flere hadde forsøkt lagervarianter med stort hell.
Ja det hadde vært interessant å høre. Er i samme situasjon mhp gjærongstemperatur. Har kjeller som holder ca 15 grader stabilt om sommeren. Lette litt videre på nettsidene til Whithe Labs og fant disse kartene som viser hvor egnet de ulike gjærstammene er til ulike øltyper. (http://www.whitelabs.com/beer/styles.html)
Tenkte jeg skulle prøve meg på noe i retning Bayer/Munchener Dunkel.
Har brukt denne et par ganger til California Common.
Min erfaring er at den er litt mer lik en ale enn en lager allerede når man bikker 15 grader. Produsenten skriver noe slikt som "retains lager characteristics at higher temperatures", men det som skjer hos meg er at den likevel produserer en del ester i tillegg.
Hvis det er lager-karakteristikk du er ute etter, men er nødt til å gjære litt varmere enn 10 grader ville jeg kanskje heller anbefalt WLP029 eller WLP001. Begge disse skal tåle å gjæres nede på 15-16 grader.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.