WLP001 - IPA

Hei igjen. Jeg brygget en IPA på søndag, 22 liter ferdigt øl. Jeg købte 3 WLP001 grundet dato på gjæren (forhandleren sagde at det ca. var 75% effektiv gjær tilbake)

OG 1055
1 tab servomyces
1/2 tab protafloc
1 rør clarity-ferm

Jeg kjølet vørteren på under 20 min. og tilsatte gjæren ved ca. 22C. Røstet gjæringskaret i 7 min. temperaturen kom op på 24/25C. Heretter stilte jeg karet koldt og etter en time, var temperaturen under 20C. Gjæringskaret blev heretter stilt mørkt og 18/19C.

Gjæringen er startet i nat eller tidlig morgen og temperaturen er nå steget til 22C. Romtemperaturen er 18/19. Hvad skal jeg gøre hvis temparaturen stiger ydereliger nå. Jeg ønsker ikke for høj temperatur pga. usmaker etc.
 
Rist litt før du måler temperatur. 24-25 er litt høyt å starte med for så at temperatur synker.
 
Hvis romtemperatur er 18-19°C og det er 22°C i ølet nå ved stormgjæring, så tror jeg ikke temp vil stige så mye mer. Men til neste gang kan det være lurt å gjøre som @Anders- sier, og kjøle ned vørteren til noen grader under ønsket gjæringstemperatur før du tilsetter gjær.
 
Hva vil dere si er optimal gjæringstemperatur på wlp001? Jeg skal gjære i et kjøleskap styrt ned stc-1000. Hva ville dere stilt inn temperaturen på stc-1000 på?
 
De gangen jeg har brukt WLP001 så har jeg satt temp til 20*C med gode resultater.
Tror heller ikke temp vil stige mye mer..
I følge whitelabs liker den seg mellom 20-23*C
 
Wlp001 er standardgjæren min. Min sweetspot for IPA (og pale ale)på den er å starte på 18 og gå opp til 20 ila 48 timer og holde den der. Begynte tidligere på 16 og 17 (og økte opp 2 grader) men syntes ølene ble "for cleane"
 
Takker! Da starter jeg på 18, og øker til 20. Jeg har forresten 4 rør med gjær (de skulle iflg MrMalty gi 300 mrd gjærceller) til min 25 litersbatch. Disse helles bare direkte i gjæringsbøtta eller? Før eller etter risting?
 
Wlp001 er standardgjæren min. Min sweetspot for IPA (og pale ale)på den er å starte på 18 og gå opp til 20 ila 48 timer og holde den der. Begynte tidligere på 16 og 17 (og økte opp 2 grader) men syntes ølene ble "for cleane"

QFT! Gjør det på nøyaktig samme måte :)
 
Wlp001 er standardgjæren min. Min sweetspot for IPA (og pale ale)på den er å starte på 18 og gå opp til 20 ila 48 timer og holde den der. Begynte tidligere på 16 og 17 (og økte opp 2 grader) men syntes ølene ble "for cleane"
Litt mer smak fra gjæren som er grunnen til at du gjærer litt høyere enn før?
 
Jeg har erfaring fra wlp001 på yeti, som tyder på STOR forskjell på mindre endring i temperatur. Mine to gjæringsforløp kan dessverre ikke gjenskapes, men det smakte som to ulike øl!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp