Wlp002

Brygget en havrestout på torsdag med en OG på 1054. Mesket på 65 grader. Pitchet en 1,3 Liter aktiv starter med 1 rør blodfersk WLP002 (02.01-13), noe som var litt i overkant av det Mr Malty regnet ut.
Temperaturen i vørteren var 21-22 grader da jeg pitchet og bøtta ble satt på et rom med 18 grader.
3 tmer senere var det voldsom aktivitet i gjærlåsen og slik holdt den på i halvannet døgn. Nå litt over 2 døgn senere er det lite aktiviet. Temperaturen i rommet var nede i 15 grader mens jeg var på jobb i dag (jævlig kaldt på Skedsmo i dag).

Skal selvsagt la denne stå i 10-12 dager til men kan gjæren ha vært så rask med stormgjæring? Og bør jeg heve temperaturen i rommet en del for å unngå diacetyl?

Lignende erfaringer eller innspill?

Dette vil jeg si er det samme forløpet som alle våre brygg har hatt, og de er blitt bra. 2-3 dager med synlig aktivitet, deretter stille.

Men du skal vite at det er aktivitet i bøtta selv om ploppingen i gjærlåsen har stoppet.

10-12 dager i gjæringskaret synes jeg er i korteste laget. Vi lar den som regel stå mellom 14 og 21 dager.

15 grader er nok litt i kaldeste laget for 002, så det arbeider bare senere enn normalt. Man kan risikere at fjærer går i dvale for tidlig ved lav temperatur, og utgjæring vil bli dårligere.

14 dager er nok tid i gjæringspannet, 002 har nok pakket  seg godt innen den tid :)

Mulig jeg formulerte meg litt tungvint her men spørsmålet var om 002 kan har stormgjæret så raskt som ca 36 timer? Og om jeg pga. temperaturdroppet og evt. for rask flokkulering bør tenke på diacetylrest?

Gjærer forøvrig alltid mine ales i 14 dager+

Thomassvendsen skrev:
Mulig jeg formulerte meg litt tungvint her men spørsmålet var om 002 kan har stormgjæret så raskt som ca 36 timer? Og om jeg pga. temperaturdroppet og evt. for rask flokkulering bør tenke på diacetylrest?

Gjærer forøvrig alltid mine ales i 14 dager+

Ja, den kan godt ha gjort jobben så raskt. Og, ja, du kan øke tempen litt, for å være på den sikre siden.

Holder det med temperaturøkning mot slutten av gjæringstiden eller bør jeg øke nå? Ca 18 grader i rommet for øyeblikket.
Har du noe erfaring med mye diacetyl fra 002? Har lest om dette på amerikanske forum men har inntrykk av at det har en tendens til å bli overdrevet i en del av trådene der.

Uansett takker og bukker for svar :ilike:

Thomassvendsen skrev:
Holder det med temperaturøkning mot slutten av gjæringstiden eller bør jeg øke nå? Ca 18 grader i rommet for øyeblikket.
Har du noe erfaring med mye diacetyl fra 002? Har lest om dette på amerikanske forum men har inntrykk av at det har en tendens til å bli overdrevet i en del av trådene der.

Uansett takker og bukker for svar :ilike:
WLP002 produserer noe mer diacetyl enn en del andre gjærstammer, noe jeg mener produktarket på White Labs bekrefter. Har selv erfart at så er tilfelle, i alle fall. Så jeg kjører temperaturen litt opp etter stormgjæringa som også hos meg har vært forrykende raskt unnagjort. De få gangene jeg har brukt gjæren, har den satt i gang i et vilt tempo, utgjæret omtrent som forventet i løpet av få dager for så å falle raskt til bunns. Første gang jeg brukte den var jeg i en liten tidsklemme med tanke på å få øl klart til et selskap, og gikk på en smell med for mye smørsmak ettersom jeg ikke lot den få nok tid til å rydde opp etter seg.

Ville ikke tatt temperaturen opp mer enn en grad eller to. Så fremt du har brukt nok frisk gjær, og beluftet vørteren, skal ikke temperaturøkning være nødvendig en gang på overgjær. Det står og faller på å la gjæren få nok tid. Her er en ok artikkel fra Brew Your Own som forklarer det hele mer detaljert:
http://byo.com/stories/article/indices/18-brewing-science/306-brewing-science-controlling-diacetyl

Tilbake
Topp