WLP051 og 23.7C. Skader?

AndyHagen

Norbrygg-medlem
Hei dere,
Jeg har lest litt rundt, men finner ikke svar som matcher skikkelig det jeg lurer på, selv om jeg mistenker at det står et sted.

Jeg har satt en modifisert Ægir IPA klone allgrain BIAB, OG 1060, og den gjæres nå av WLP051 på 39. timen (1.5 døgn). Fra 2L starter. Stormgjæring er godt i gang, så vidt jeg kan forstå.
Dunk var satt ved 20C romtemp, med moderat aktivitet etter 12 timer. Trolig litt sen pga overkjøling til 15.5C før pitch. 
I går kveld målte jeg 23.7C utenpå tanken (infrarødt), og jeg satte den da ned i kjeller med 17C romtemp. Det var da hyppig plopping (glemte å telle). Overflate på tank var nå i dag tidlig 20.5C og 16 plopp/min, og jeg er da fornøyd med temp.

1. Dunken har trolig stått 12 timer med gradvis økning av temp fra 20C til 23.7C, før den ble redusert til 20.5C i løpet av påfølgende 8 timer. Dvs potensielt 20 timer på for høy temp. Er det noen fare for at dette har gjort stor skade, eller har det lite å si i den store sammenhengen? Hva slags bismak kan evt. forventes - smøraktig?

2. Når gjæringen roer seg nå i løpet av et par dager, så tenker jeg å ta dunken opp igjen i 20C romtemp når væsketemp når 18,5C. Høres dette ok ut, eller bør jeg ta den opp før for å unngå stopp?

WLP051 produserer forøvrig en moderat men tolererbar svovellukt i huset. Har forstått at dette er normalt.

Flott hvis noen har mulighet til å svare/komme med tips!

Anders

Om du pitchet på rundt 15 grader og økte naturlig til 23, så tror jeg det går helt fint. Viktigst at tempen er lav i begynnelsen av gjæringen, da det er da esterne blir produsert.

Hei, takk for svar!
Spørsmålet er jo hva som er definert som begynnelsen av gjæringen.
Er dette under delingsprosessen som har oksygenkrav, eller inkluderer det også stormgjæring?
Hvis det kun er perioden frem til det såvidt begynner å ploppe (som det gjorde etter 12-14t), så høres det ut som om jeg er trygg. :)

Anders

Brede skrev:
Om du pitchet på rundt 15 grader og økte naturlig til 23, så tror jeg det går helt fint. Viktigst at tempen er lav i begynnelsen av gjæringen, da det er da esterne blir produsert.

Estrene produseres senere. Fuselalkoholer produseres tidlig. Men det er viktigst å ha tempen lav helt i begynnelsen. 12 timer før du så aktivitet er forøvirg ikke sent, det er helt normalt. Oksygen trengs i starten, mens gjæren formerer seg.

Hei og takk for svar,
Ok, godt. Rart det fikk såpass normalt forløp med pitch på 15,5C. Men fint det.

Jeg tenker litt på neste brygging, og har følgende plan:
1. Pitch ved 20 C, og står i romtemperatur 20C første 12 timer.
2. Ved god aktivitet og tegn til temperaturøkning i gjæringen, overføres dunk umiddelbart til romtemperatur 17C, slik at temperatur i dunk blir mer akseptabel (dvs ikke 23+).
3. Ved senere tegn på lavere aktivitet og synkende temperatur ned mot 18-19 C, overføres dunken til romtemperatur 20C igjen.

Høres dette ok ut?

Er konklusjonen at dette trolig har gått ok, eller er det bankers med fuselsmak etter å ha rotet seg bort i 23-tallet i et halvt døgn?

Anders

Da har min kjære WLP051 tatt IPAen ned fra 1060 til 1017 på fire døgn. Endelig mål er 1016, men jeg krangler ikke hvis det blir bittelitt lavere. Får se hvordan det utvikler seg. For tiden er det to plopp i minuttet på 18 C (jada, jeg vet at plopp ikke er en vitenskapelig måleenhet ;) )

Jeg smakte på ølet nå, og forventet det verste pga at mange sier det er så stor forskjell på gjærende øl og ferdig øl. Men det var faktisk ikke så galt, jeg synes det var godt nok til at resten av målevolumet står i kjøleskapet akkurat nå (mulig jeg må bli mer kresen).
Jeg merket en ganske fremtredende maltliknende smak som kan ha vært fusel, men som like gjerne er gjærsmak. Minner meg egentlig mest om lukten av 4 % formaldehyd på fosfatbuffer. Kanskje litt brødaktig. Håper og tror dette roer seg litt etter 14 dager på flaske, når den tid kommer. ;)

Hva med tørrhumlingen da dere? Vente til dag 7? Vil ikke slippe bomben for tidlig heller.

Anders

Da ble ølet tørrhumlet på dag 7, og nå på dag 9 er SG 1015, ett poeng lavere enn målet.

Humlen ligger nå som en grønnlig kuruke på toppen av ølet, og ølet er i seg selv tåket som en gjærstarter.

Er derfor en smule skeptisk ift flasking på førstkommende søndag.

Skal jeg ta en coldcrash ved 9 grader (kjeller) nå fra fredag morgen til søndag (dag 12->14), eller er det bedre å utsette flasking hvis nødvendig?
Det er også en smule fristende å stikke om til nytt kar lørdag for så å flaske fra dette på søndag etter (forhåpentligvis) klarning.
Er det i det hele tatt et alternativ å trykke humlekaken forsiktig ned i ølet for å få det til å felle ut (enda mer fristende)?

Smaken på ølet er ok, men det er en nokså kraftig smak (maltaktig) sammenliknet med originalen (Ægir). Men fasiten kommer først 14 dager etter flasking, så vi får se.

Flott hvis noen har noen synspunkter på det over! :)

Anders

Det vil hjelpe å kjøre coldcrash fra 12-14 dag som du sier, da vil nok det meste bunnfelle. Har ingen erfaring med gjæren, og hvordan den oppfører seg med tanke på ettergjæring på flasker. Sikkert andre som kan svare på det.

Ole Bråten skrev:
Det vil hjelpe å kjøre coldcrash fra 12-14 dag som du sier, da vil nok det meste bunnfelle. Har ingen erfaring med gjæren, og hvordan den oppfører seg med tanke på ettergjæring på flasker. Sikkert andre som kan svare på det.

Hei,
Takk for innspill. Snakket med en kollega i dag, og han pleier å la humlekaken flyte, og at han heller stopper i tide ved avtapping.
På denne måten unngår han så mye bunnfall at det begynner å komme opp til nivået ved tappekranen. Tror jammenmeg jeg må sjekke, står kanskje i fare for å få et slikt problem. Kanskje flytende humlekake er det beste av to onder?
Gjæringen på flasker skal nok gå bra uansett hva jeg gjør tenker jeg.

Anders

Hei,
Tenker det er greit å legge inn info her for senere referanse.

Ølet er nå flasket, og coldcrash på 8[sup]o[/sup]C (se vedlagt kurve) sendte kreus og humlekake rett til bunns. Så takk for råd på dette!
Kommer trolig til å velge coldcrash også neste gang, men må gjøre noe for å unngå at gjær å humle når helt opp til krana. Setter kanskje helning på dunken under hele gjæringen.
Det gikk likevel helt fint.

Smaken får jeg vente en uke med å rapportere på, men kan i hvert fall ikke kjenne åpenbare feil. Som temperaturkurven også viser, så kommer jeg til å sørge for at dunken står ved ca 16-17[sup]o[/sup]C rundt 24t etter start, slik at temperaturtoppen på stormgjæringen klippes.

A

Vedlegg

• IPA#1.JPG
    IPA#1.JPG
    140 KB · Sett: 96
Tilbake
Topp