Wyeast 1028

Gahr

Norbrygg-medlem
Noen her som har erfaringer med at Wyeast 1028 produserer svovel?

Gahr

Kjenner en god "Burton snatch" fra gjæringen nå, og det er vel derfra 1028 stammer? Kan det komme av for lav gjæringstemperatur? Ca. 17 °C i rommet, men 20,5 °C i ølet for øyeblikket, stoler dog ikke helt på termometeret jeg bruker... Satser hardt på at det ikke kommer av en infeksjon av noe slag. :ber: Kan ikke se at jeg har gjort noen innlysende feil når det gjelder hygienen. Har ofte opplevd tilsvarende med lagergjær, 2042 Danish Lager som regel, men aldri med alegjær. Det er forsåvidt min yndlings-alegjær også.

Har lest flere steder at den egentlig kommer fra Worthington White Shield. Trodde det var 1318 som kom fra Youngs.

Det trudde eg òg. Vart veldig overraska då eg så at Wyeast 1318 stod oppført med Boddingtons som opphav (http://www.mrmalty.com/yeast.htm). Kan det stemme?

Wyeast sine sider sier i alle fall at 1318 er fra et "traditional London brewery". Det siktes ikke til Fullers, for 1968 er som kjent den gjæren. Ikke så mange tradisjonelle bryggerier å velge mellom i London... Etter at Youngs flyttet er det jo enda færre! Nå, kl. 2250, 33 timer etter pitching, har forøvrig svovellukten fra gjæreingen avtatt ganske mye. Skummet på ølet har lagt seg (brukte stor gjærstarter med næring osv.), og mesteparten av jobben er vel gjort. Så gjenstår det å se om svovelen gir seg, slik den gjør i lagerøl. Man krysser fingrene!

Ja, jeg tror det er lite sannsynlig at det går! Men er litt spent på dette med svovelen. Ser forøvrig at George Fix også kaller 1028 en Burton-gjær i "An Analysis of Brewing Techniques". Han nevner Worthington White Shield i samme slengen.

Tilbake
Topp