Wyeast 1318

Gahr

Norbrygg-medlem
Davs,

Har i det siste brygget noen mørke øl med wyeast 1318. Resultatet har stort sett vært dårlig utgjærede øl. smaken er god, men ikke tørr nok. Jeg gjør tilsynelatende "alt" riktig; stor starter, rikelig med oksygen, ikke for høy mesketemperatur, ikke for lav gjæringstemperatur osv. Tror mao. jeg har rimelig kontroll på det meste. Men dog, resultatene blit øl med for høy FG. Kan det være at 1318 ikke "liker" vørter med store mengder mørk malt? I så fall, hvorfor? Kan det ha med ph pga. malten å gjøre? Jeg registrerer at Wyeast kommenterer at gjæren "finishes slightly sweet", og kun anbefaler den til bruk i sweet stout og brown/mild ale av mørke typer. Dette kan vel indikere at man muligens er inne på noe?
(Fikk forøvrig forslaget fra Espen Lothe, kom ikke på det selv.) Andre jeg kjenner har brygget flere lyse øl med 1318 uten liknende problemer. Noen som har tilsvarende erfaringer?

Mvh. Gahr Smith-Gahrsen

Hva var OG?

Jeg har hørt at 1318 ikke er særlig godt egnet til større øl (>1050), fordi den er litt "puslete" når det gjelder utgjæring. 

Ellers vet jeg ikke :)

Tilbake
Topp