wyeast activator pose eser ikke opp

hei, er da helt fersk brygger, men jeg bestilte en pose med wyeast activator jeg tilsatte brygget mitt, den posen skal jo egentlig ese opp men det gjorde den ikke og jeg hadde vørter som måtte ha gjær. så jeg tilsatte den likevel,
er det sjans for at den gjærer for det? er en undergjærs type. har gjæringskarret i en jevn temp på 15 c°

takker for svar :)

Conrad0612 skrev:
hei, er da helt fersk brygger, men jeg bestilte en pose med Wyeast activator jeg tilsatte brygget mitt, den posen skal jo egentlig ese opp men det gjorde den ikke og jeg hadde vørter som måtte ha gjær. så jeg tilsatte den likevel,
er det sjans for at den gjærer for det? er en undergjærs type. har gjæringskarret i en jevn temp på 15 c°

takker for svar :)

Du ser i løpet av et døgn eller to om det blir aktivitet.. Hvis den ikke este seg opp pga at den var gammel, så er det en fare for at du har benyttet for lite gjær. Da kan du i så fall få tak i mer av samme gjær, lage en gjærstarter, og piche denne mens den er aktiv..

En pose gjær uten starter er også alt for lite gjær, selv om gjæren er helt fersk. Spesielt for en lager. Forutsetter du brygger 20l eller mer, da.

oki takk for svar  :skitbra: har lest at gjærings temp på denne type kan ligge alt fra 8-15 så derfor, men har du erfaringer med lager så kanskje jeg skal høre på deg og få det ned 5 grader.

Har lite erfaring med undergjæret øl, men du vil nok kunne få noen uønskede smaker som du blant annet kan lese om her: http://episkebryggeri.no/2012/02/usmaker-og-bismaker-i-ol/ Temperaturen er viktigst de første dagene under stormgjæringen, så hvor mye det vil hjelpe å sette ned temperaturen nå er jeg usikker på. Det du også burde ta høyde for neste gang du lager en batch er at temperaturen fort vil stige et par i begynnelsen pga den kraftige gjæringsprosessen og du kan derfor godt kjøle ned vørteren et par grader lavere enn temperaturen du skal gjære på. For et best mulig resultat er det utrolig viktig med gode forhold for gjæren (temperatur, oksygen, næring). Vil anbefale deg å lese en bok eller to om du er helt fersk. For eksempel How to Brew av John Palmer som du kan kjøpe på amazon eller så har det jo akkurat kommet et par norske bøker fra Kagge forlag og jeg vet også at det er en helt ny engelsk bok som er under oversettelse som det snart går an å få kjøpt.

takk for svar og gode råd  :ilike: dette er bare påd dag 3, så viss jeg lager en starter og heller i nå så kan jeg redde det? eller er det bare og helle det ut i dass?  :help:

OyvindEG skrev:
En pose gjær uten starter er også alt for lite gjær, selv om gjæren er helt fersk. Spesielt for en lager. Forutsetter du brygger 20l eller mer, da.

Etter å ha spurt i butikk om det var nok, brukte jeg kun en pose Wyeast gjær på en pale ale tidligere i år (altså ale og ikke lager for så vidt), uten starter, og den gjæret som et uvær. Posen var bare noen uker gammel og jeg brygget 23 liter med OG 43 og FG 8.

Conrad0612 skrev:
takk for svar og gode råd  :ilike: dette er bare påd dag 3, så viss jeg lager en starter og heller i nå så kan jeg redde det? eller er det bare og helle det ut i dass?  :help:

For all del, ikke hell det ut, bare vær klar over at det nok ikke blir det perfekte brygg. Det tar vel litt tid å få igang en ny "activator-pose", men sett ned temperaturen der hvor du har gjæringskaret og tilsett mer gjær så fort den er klar. Det kan kanskje også være en ide å måle sukkerinnholdet før du tilsetter mer gjær, så vet du hvor langt gjæringsprosessen har kommet.

Statherian skrev:
OyvindEG skrev:

Etter å ha spurt i butikk om det var nok, brukte jeg kun en pose Wyeast gjær på en pale ale tidligere i år (altså ale og ikke lager for så vidt), uten starter, og den gjæret som et uvær. Posen var bare noen uker gammel og jeg brygget 23 liter med OG 43 og FG 8.

Ja, det går, men du har omtrent halvparten av anbefalt gjærmengde. Og for lager anbefales doppelt så mye. Faren for usmaker og dårlig utgjæring er større.

etter jeg senket tempen noen grader så har det begynt og gjære mye bedre  :skitbra: men venter på mere gjær som jeg skal tilsette

Tilbake
Topp