Min FG er litt høy...

Hei,

Mitt julebrygg har stått og gjæret i to uker. Skulle ha det over i flasker idag, men syns at FG på 1.020 var litt høyt i forhold til oppskriften.

Er det noe jeg kan gjøre?

Takk på forhånd for deres kyndige hjelp!
 
Litt mer info om gjærtypen, gjæringstemperatur, OG, etc gjør det lettere å svare. Har FG vært stabil på 1.020 over flere dager?
 
Litt mer info om gjærtypen, gjæringstemperatur, OG, etc gjør det lettere å svare. Har FG vært stabil på 1.020 over flere dager?

Gjæringstemperatur: startet på 20 grader, og gikk opp mot 28 grader. Lot den stå der noen dager, før den ble senket ned mot 22 grader, hvor den er i dag.

Har ikke målt FG før i dag (bør jeg måle underveis?). OG har jeg ikke forann meg akkurat nå (kanskje den var på 1.068), siden jeg måtte en tur på jobb. Gjæret jeg bruker er belgisk ølgjær (tørr).
 
Jeg fant denne oppskriften i boken "Den norske ølrevolusjon". Virket bra. Trengte ikke kjøleskap til gjæringen. Håper jeg får noe skaplig brygg utav dette.
 
Tomasmesse.... Hvis du hadde en OG på 1068 har du nå en ABV på ca. 6,3 %, et stykke unna Kinn sine 10,5 %. Selv om den gjærer helt ned til 1.016, som oppskriften i boken angir, kommer du ikke lenger enn til 6,8%. Således blir det uansett et stykke fra Tomasmesse. Hvis FG er stabil over flere dager ville jeg ha flasket.
 
Tomasmesse.... Hvis du hadde en OG på 1068 har du nå en ABV på ca. 6,3 %, et stykke unna Kinn sine 10,5 %. Selv om den gjærer helt ned til 1.016, som oppskriften i boken angir, kommer du ikke lenger enn til 6,8%. Således blir det uansett et stykke fra Tomasmesse. Hvis FG er stabil over flere dager ville jeg ha flasket.
Ok. Burde jeg vente med å flaske, for så å måle FG de neste par dagene da?
 
La meg først takke for en god bok! :) - så for tiden du stadig tar deg til å hjelpe oss noviser her på forumet.

Tror det heter Thomasmesse eller noe sånt. Helt bak i boken...

Takk og takk, bare hyggelig. Som Einar skriver over er du et stykke unna OG, så ølet blir ikke helt som originalen. Hvordan luftet du vørteren? Jeg vil anta at oksygenmangel i starten på gjæringen er en mer sannsynlig synder her enn for høy mesketemperatur.
 
Et kjapt spørsmål til ekspertene
hvor lenge bør man riste gjæringskaret for å få nok/tilstrekkelig med oksygen?
 
Takk og takk, bare hyggelig. Som Einar skriver over er du et stykke unna OG, så ølet blir ikke helt som originalen. Hvordan luftet du vørteren? Jeg vil anta at oksygenmangel i starten på gjæringen er en mer sannsynlig synder her enn for høy mesketemperatur.
Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med lufting. Men hvis er det jeg tror du mener, så er det slik at når jeg tapper fra kokekaret (speidelen) og ned i gjæringskaret, så er det et ganske signifikant dropp fra tappen og ned. Jeg føler at vørteren får luftet seg godt i tillegg til at det "plasker" godt i karet. Jeg kan ikke se at dette har vært et problem tidligere. Beklager hvis dette er helt skivebom i forhold til hva du mener.

Kan det være at siden jeg fikk malten ferdig knust for flere måneder siden, at den har mistet litt av efekten? At søtstoffet er blitt foringet?

Takk for hjelpen!
 
Loebrygg: Hvor lang er en pinne?;) Ved risting vil du aldri kunne få inn noe mer enn ca. 8 ppm O2 (teoretisk sett litt mer hvis vørteren er kaldere enn "vanlig" pitching-temperatur). Dette er i mange tilfeller nok, men det ideelle ligger litt over. Med heftig risting bør noen få minutter være nok for å oppnå maksimal oksygenkonsentrasjon, men det kommer selvsagt an på hvor heftig "heftig" faktisk er... Hvilken SG du har i vørteren vil også spille en rolle.

JonArne: Jo, det er dette jeg mener. Jfr. svaret til Loebrygg over, vil du aldri oppnå ideelle verdier på O2 ved tapping ned i karet. Det går ofte bra, men i en del tilfeller vil det ikke være nok. Skal man ha en garanti for O2-innholdet er ren oksygen veien å gå.
 
Takk og takk, bare hyggelig. Som Einar skriver over er du et stykke unna OG, så ølet blir ikke helt som originalen. Hvordan luftet du vørteren? Jeg vil anta at oksygenmangel i starten på gjæringen er en mer sannsynlig synder her enn for høy mesketemperatur.
Ellers rister jeg jo også gjæringskaret ganske energisk før jeg setter det til gjæring. Kan brygget ha gjæret for fort. Merket i dette tilfelle ganske hissig gjæring allerede senere på kvelden som brygget ble satt, og dagene etterpå (se tidligere trå "hjelp det bobler over..." hehe).
 
Har lest at man kan gå to runder med oksygen (0 og 4 timer?) på øl med høy OG.
Har det noe for seg å riste i to omganger?
Tenker på gjæring, ikke noe annet:)
 
Noen venter, mens andre tar sjansen på at det er ferdig gjæret etter 14 dager. Jeg tar ingen sjanser, og flasker ikke før jeg har målt samme FG minst to dager på rad.
Takk! Flott - kjempe godt råd å ta med seg på veien videre. Jeg skal gjøre det samme. Har temperaturen noe å si for når jeg måler FG? Jeg har hørt at det kanskje bør ligge på ca 20 grader? Hvor mye har dette å si?
 
Ellers rister jeg jo også gjæringskaret ganske energisk før jeg setter det til gjæring. Kan brygget ha gjæret for fort. Merket i dette tilfelle ganske hissig gjæring allerede senere på kvelden som brygget ble satt, og dagene etterpå (se tidligere trå "hjelp det bobler over..." hehe).

HVor raskt gjæringen kommer i gang har ikke så mye å si her. Hvis gjæren har fått for lite oksygen kan den bli "sliten" og ikke klare å fullføre gjæringen helt.
 
Loebrygg: Hvor lang er en pinne?;) Ved risting vil du aldri kunne få inn noe mer enn ca. 8 ppm O2 (teoretisk sett litt mer hvis vørteren er kaldere enn "vanlig" pitching-temperatur). Dette er i mange tilfeller nok, men det ideelle ligger litt over. Med heftig risting bør noen få minutter være nok for å oppnå maksimal oksygenkonsentrasjon, men det kommer selvsagt an på hvor heftig "heftig" faktisk er... Hvilken SG du har i vørteren vil også spille en rolle.

JonArne: Jo, det er dette jeg mener. Jfr. svaret til Loebrygg over, vil du aldri oppnå ideelle verdier på O2 ved tapping ned i karet. Det går ofte bra, men i en del tilfeller vil det ikke være nok. Skal man ha en garanti for O2-innholdet er ren oksygen veien å gå.
Ok. Jeg er ganske sikker på at det ikke er oksygen som er dealen her, men selvfølgelig jeg kan ta feil. Jeg har som regel altid ristet og "tatt litt av" på den fronten. Kan det være noe annet?
 
Tilbake
Topp