Høy FG. Flaske i vei?

Quadrupel brygga 19/6 har SG på 1019/1020, men skulle hatt FG på 1014.. Har det noe å si, eller er det bare å flaske i vei? Må da ha stått lenge nok?
 
Hvis SG var det samme for tre dager siden, vil jeg anta at gjæren har gjort seg ferdig. Med mindre du har brukt en gjærtype som er veldig treg, og som plutselig starter igjen.
Mest trolig har du hatt litt høy temperatur under meskingen, og derfor havner du litt høyt på FG.
 
Quadrupel brygga 19/6 har SG på 1019/1020, men skulle hatt FG på 1014.. Har det noe å si, eller er det bare å flaske i vei? Må da ha stått lenge nok?
Det virker rimelig, som @Stenumgard sier, at du har meska litt høyt. Men ellers kan det jo være et symptom på dårlig/lite gjær, også. Hva, og hvor mye, har du brukt, og hvor sikker er du på at du har gjort alt riktig?

Smaken kan kanskje fortelle noe? Dekstriner - ikke gjærbart sukker - smaker ikke søtt. Om det er høy mesketemperatur som er årsaken til det du opplever, vil du ha fått en høyere andel av dem, og følgelig en høyere FG enn beregna. Da skal ølet være tørt, til tross for den høye FG'en. Er det sødme i det, betyr det at det kan være gjærbart sukker igjen. Men dette kommer riktignok også an på oppskrifta, og kan kanskje være et litt vanskelig kriterium å bruke på denne øltypen.

Er du usikker, ville jeg i alle fall ikke satsa på å karbonere høyt, slik du kanskje normalt ville gjort med en dubbel.
 
Quadrupel brygga 19/6 har SG på 1019/1020, men skulle hatt FG på 1014.. Har det noe å si, eller er det bare å flaske i vei? Må da ha stått lenge nok?
Jeg hadde hevet temperaturen og rullet forsiktig på karet og latt stå en ukes tid til. Noen belgiske gjær kan være lumske. Bedre å være helt sikker.
 
Støtter info du har fått over. Belgisk gjær er ofte sensitiv for temperatur reduksjon.
Dersom du tilsatte sukker i starten av gjæringen, kan det resultere i veldig høy aktivitet og temperatur i starten. Når aktiviteten avtar, vil temperaturen synke. Dette er normalt, men dersom temperaturforskjellen er for stor, kan enkelte gjærtyper kaste inn håndkle for tidlig.
Tre valg. Som Kold sa, rist og øk temp. Tilsett ny gjær som ikke trenger være belgisk siden smaksprofilen allerede er satt. Eller - flaske og håpe at du ikke får flaskebomber.
 
Jeg har flasket Quad. med høy OG/FG før og den har til og med hatt problemer med å karbonere. Den er trolig ferdig så jeg ville bare flasket i vei, men jeg ville brukt ekstra karboneringsgjær som forsikring mot både overkarbonert eller flatt øl (karboneringsgjær (F-2 /CBC-1) "dreper primærgjæren")
 
Jeg har flasket Quad. med høy OG/FG før og den har til og med hatt problemer med å karbonere. Den er trolig ferdig så jeg ville bare flasket i vei, men jeg ville brukt ekstra karboneringsgjær som forsikring mot både overkarbonert eller flatt øl (karboneringsgjær (F-2 /CBC-1) "dreper primærgjæren")
Så vidt jeg veit er det bare cbc-1 som dreper annen gjær. Og siden den ikke eter maltoriose, er det mindre risiko forbundet med å bruke den. Men om det er ugjæra maltose igjen, vil den jo ta det.
 
Tilbake
Topp