Einar Michelsen
Norbrygg-medlem
Det skal være akkurat 20 grader, ellers må du til å regne om.Takk! Flott.... Jeg har hørt at det kanskje bør ligge på ca 20 grader? Hvor mye har dette å si?
Det skal være akkurat 20 grader, ellers må du til å regne om.Takk! Flott.... Jeg har hørt at det kanskje bør ligge på ca 20 grader? Hvor mye har dette å si?
Ok. Kan man tilføre oksygen på en praktisk måte etter at det hele er satt igang med å gjære? Eller må man bare krysse fingrene...HVor raskt gjæringen kommer i gang har ikke så mye å si her. Hvis gjæren har fått for lite oksygen kan den bli "sliten" og ikke klare å fullføre gjæringen helt.
Supert. Jeg skal få det til Takk for kjappe svar!Det skal være akkurat 20 grader, ellers må du til å regne om.
Ja, det var litt dumt det der med mesketemperaturen. Jeg la rett og slett feil inn.Du har mesket en grad høyere enn oppskriften. Dette gir høyere FG. Dersom du i tillegg har målt feil, og/eller har et unøyaktig termometer, slik at mesketemperature egentlig var enda høyere, kan det også være årsaken.
Når du oppga OG på 1068, var det uten å regne med sukkeret? I såfall tror jeg at du får en super øl.
I know, I knowHvor lang er en pinne?
Hvordan regner man med sukkeret? Jeg er ikke sikker på hva du mener nå... Sorry. Jeg har mange magler i kunnsapen min på dette enda. Eneste jeg vet er at dette er en kjempe gøy hobby!Når du oppga OG på 1068, var det uten å regne med sukkeret? I såfall tror jeg at du får en super øl.
Nei.Var sukkeret tilsatt når du målte OG?
Brunt, urafinert sukker.Aha, da har du hatt en betydelig høyere OG enn 1,068. Hva slags sukker brukte du?
Brunt, urafinert sukker.
300 gram (hadde ikke mer)... ca 19 liter vørter.Ok. Hvor mye sukker, og hvor mange liter vørter hadde du i kokekaret etter koking?
300 gram (hadde ikke mer)... ca 19 liter vørter.