Brukbare rimelige kjeler? Den forrige sprakk!

Hei!

Gjør et forsøk i å blåse liv i denne gamle tråden! Er det noen som vet om Fiskeutstyrsbutikken i Fjordgata i Trondheim fortsatt selger krabbekjeler, og eventuelt størrelsen på disse? Er ute etter en rimelig kjele og tenker å koke 25 liters batcher :)
 
Ringte nettopp til Coop, og de har ikke større kjeler enn 20 liter. Har også undersøkt på Fiskeutstyrsbutikken i Fjordgata, og der skulle de visstnok ha 40 liters kjeler til 1050 kr. Mulig de har skrudd opp prisen i takt med økende etterspørsel...

Om noen vet av andre og billigere alternativ hadde det vært flott!
 
Kjelen til Fiskeutstyrsbutikken er en 40 L aluminiumskjele, men nå fant jeg noen aktuelle kjeler hos Norrøna storkjøkken. Disse koster det samme, men er av stål. Sitter liksom med inntrykket av at stål er bedre enn alumimium, og disse stålkjelene kan vel også benyttes på induksjon om dette skulle bli aktuelt senere?

Tilleggsspørsmål: Ser at noen av av kjelene hos Norrøna er såkalt høy versjon. Bør jeg gå for den originale eller den høye versjonen? Mener å ha lest noe om at fordampningsoverflate ha noe å si (?)
 
Krabbekjeler er nok sesongvare på Coop. Ikke noe poeng å kjøpe en alukjele til over en 1000-lapp, nei.
Du bør kjøpe en høy kjele til brygging. Fint om høyden er lik eller større enn diameteren, f.eks 40x40cm.
Niche og 2080 har også rimelige stålkjeler.
 
Sist redigert:
Jeg har tenkt å bestille kjøleboks hos warnersbaatbu.no, og etter å ha ringt dem viste det seg at de hadde 40 liters krabbekjeler til 500 kr (disse ligger ikke ute på nettsiden). Var uansett uproblematisk å få sendt opp til Trondheim sammen med fryseboksen.

Valget står da mellom aluminiumskjelen til 500 kr eller denne stålkjelen til 1200 kroner (inkl. frakt). Hva ville dere gjort?
 
Fordelen med alukjeler er at de er billige og lette å lage hull i for kran, varmeelement, termometer o.l.
Fordelen med stål er at det er rustfritt og kan brukes på induksjon.
Så hva du velger er avhengig av budsjettet og hvor mye du vil satse. Hvis du er sikker på hvordan du vil ha bryggeoppsettet og har tenkt å holde på med dette en stund er det bare å gå for rustfritt med det samme. Du må gjerne sjekke hvor mye frakt det blir på to kjeler. Hvis det er noe å spare skal jeg vurdere å hive med på, er i ferd med å bytte ut alukjelen.
Jeg har forresten hullpunch for 1/2" og 1" hvis du trenger å låne for å lage hull i kjelen til kran eller varmeelement.
Hva slags meskeboks skal du bestille? Jeg kjøpte nettopp en rund, 40 liters Igloo kjøler med silbunn som jeg er kjempefornøyd med, anbefales.
 
Hmm, vanskelig å bestemme seg! Har liksom fått sansen for mesking i kjøleboks på det teoretiske plan, men er jo redd for å velge feil. Tror nok ølbrygging er noe som jeg kommer å holde med på i lang tid, så vil helst investere langsiktig (innenfor et begrenset budsjett). Kommer til å bruke komfyr til oppvarming i starten, men etter hvert må jeg vurdere andre løsninger. Og da er jo induksjon fort aktuelt.
Det hørtes jo ut som en god plan! Jeg må bli enig med bryggekompisen min om hva vi skal gå for først da.

Jeg tenkte å bestille denne 34 literen fra Igloo og lage en kobbermanifold med oppstikkende rør (krangjennomføring får blir senere). Vil gjerne vite mer om den du har kjøpt. Hvor kan den kjøpes, og har du bilder? :)
 
Hansv, hvor kjøpte du den runde igloo ? På nett eller har du funnet en norsk forhandler? Finner ingen i Norge som forhandler de.
Når det gjelder alukjeler så får man kjøpt krabbekoker 14,9 kW gassbluss, regulator, silkorg og 39liters kjele fra 1100kr og oppover. Ser de har de i div båtbutikker og der de selger alt mulig rart. De hadde det på netthandelen også, men finner den ikke igjen nå. Jeg brygger på en slik i garasjen, helt topp med biab:) har posen i silkorgen, blir nesten som et maltrør. Kjelen virker meget solid. Vis ikke så har jeg en 32 liters Alu kjele med lokk som fortsatt er i plasten sin som kan ryke for 400kr og en flaske hjemmebrygg;) men sender ikke, bor i Skien.
 
Mye bra der, men blir nok en annen prisklasse + at frakt for én tønne blir jo 600 kroner. Like mye som hele kjøleboksen levert hos warnersbaatbu...
 
Hansv, hvor kjøpte du den runde igloo ? På nett eller har du funnet en norsk forhandler? Finner ingen i Norge som forhandler de.
Når det gjelder alukjeler så får man kjøpt krabbekoker 14,9 kW gassbluss, regulator, silkorg og 39liters kjele fra 1100kr og oppover. Ser de har de i div båtbutikker og der de selger alt mulig rart. De hadde det på netthandelen også, men finner den ikke igjen nå. Jeg brygger på en slik i garasjen, helt topp med biab:) har posen i silkorgen, blir nesten som et maltrør. Kjelen virker meget solid. Vis ikke så har jeg en 32 liters Alu kjele med lokk som fortsatt er i plasten sin som kan ryke for 400kr og en flaske hjemmebrygg;) men sender ikke, bor i Skien.
Jeg kjøpte Igloo boksen på ebay fra USA og silbunn+kran fra Kina. Ble ikke dyrere enn å kjøpe boksen som er lenket over og bygge kobbermanifold, tot 1000kr. Samme løsning som her: http://www.amazon.com/Gallon-Mash-Tun-Stainless-Bottom/dp/B00D7JDLNO
 
Bestilte http://www.shoplink.no/products/komplett-krabbe-hummer-og-krepsekoker-med-39l-gryte til 990,- da det så ut som et godt kjøp med kjele, lokk (ifølge bilde), innerist (tror risten fungerer til mesking med BIAB) og gassbrenner med slange og regulator IGT Jumbo på 9,65KW.

Fint da jeg ellers kun har en kokeplate på 2KW, burde jo få bra kok med gassbrenneren. Nå skal det sies at jeg er nybegynner så dette blir mitt første forsøk mot BIAB for en rimelig penge.Har brygget et par ekstrakt brygg som ga mersmak. Skal kjøpe kjølespiral og meskepose og håper å få testet et brygg slutten av uka når kjelen er levert. Satser på et kjele og brenner er OK :)
 
Ser det er lenge siden denne ble publisert, men tar sjansen på at det fortsatt er liv i tråden. Hvordan funket det med denne krabbekokeren? Vurderer en slik løsning selv.

Bestilte http://www.shoplink.no/products/komplett-krabbe-hummer-og-krepsekoker-med-39l-gryte til 990,- da det så ut som et godt kjøp med kjele, lokk (ifølge bilde), innerist (tror risten fungerer til mesking med BIAB) og gassbrenner med slange og regulator IGT Jumbo på 9,65KW.

Fint da jeg ellers kun har en kokeplate på 2KW, burde jo få bra kok med gassbrenneren. Nå skal det sies at jeg er nybegynner så dette blir mitt første forsøk mot BIAB for en rimelig penge.Har brygget et par ekstrakt brygg som ga mersmak. Skal kjøpe kjølespiral og meskepose og håper å få testet et brygg slutten av uka når kjelen er levert. Satser på et kjele og brenner er OK :)
 
Tilbake
Topp