Konkurranse: Brygg det beste ølet med WLP6788

Status
Stengt for ytterligere svar.

BRYGGSELV AS

Samarbeidspartner
Endelig kan vi invitere til hjemmebryggerkonkurranse!

Tidligere i år lanserte vi vår helt egen gjær - WLP6788. Gjæren kommer opprinnelig fra Muri gård i Stryn hvor gjæren har blitt brukt til gårdsbrygg i generasjoner. Odelsgutt og hjemmebrygger Bjarne Muri har gitt Bryggselv en gjærprøve som er blitt rendyrket og produsert hos Whitelabs i USA.

Konkurransen er enkel: Brygg det beste ølet med WLP6788. Vi ønsker å få frem karakteren i gjæren og finne ut hvordan den fungerer i forskjellige øltyper. Derfor er det eneste kriteriet at WLP6788 brukes som gjær.

Gjæren, samt mer info om den, finner du her:
http://www.bryggselv.no/pro…/wlp6788-norwegian-farmhouse-ale

Ølet tappes på tre flasker og merkes med WLP6788. Frist; ølet skal være hos oss innen 27. mai.
Ølet leveres eller sendes til:
Smakselv AS
Hedmarksgata 15
0658 Oslo

eller leveres i vår butikk i Oslo, Haslevollen 3E.

Juryen består av:
- Lars Marius Garshol - gårdsølentusiast av de sjeldne
- Frank Werme - sjefsbrygger på Sundbytunet og tidligere brygger på Nøgne Ø
- Amund Polden Arnesen - Norges første ølsommelier og medeier i Smakselv
- Eirik Nygård - ivrig hjemmebrygger og nestleder i Bryggselv

Premieutdeling og annonsering av vinneren vil skje 30. mai kl. 17:00 i Smakselvs lokaler på Ensjø og i den forbindelse inviterer vi også til en kveld i gårdsølets navn. Premien vil annonseres senere.

https://www.facebook.com/events/1431062213870978/

Dette er en kveld for alle som er interessert i norsk øl drikketradisjon, og programmet blir som følger:

17:30 - Foredrag om kveik og gårdsøl av Lars Marius Garshol, norsk blogger som samler på kveiktyper og skriver om norsk gårdsøl på www.garshol.priv.no/blog. Han har også skrevet boka Lithuanian beer - a rough guide om gårdsøl i Litauen.

18:45 - Vinneren annonseres

20:00 Avslutning

Sundbytunet og sjefsbrygger Frank Werme brygger et eksklusivt øl med WLP6788 som vil selges denne kvelden. Det vil også være muligheter for å kjøpe seg en matbit.

Vi sees!
 
Sist redigert:
Ikke mer en tiden og veien på den her, gitt. Bør brygges i helga hvis det ikke skal være blodferskt, og da tenker jeg hvis det skal leveres inn 30. Mai. Må nok droppe denne. Men spennende konkurranse!

A
 
Tenkte jeg skulle bruke denne gjæren med bjørkesevje til et juleøl, men det er i tidligste laget i nord-norge for dette.
Erfaringer i tråden for denne gjæren sier jo også at denne burde få gjære i 3-4 uker før den flaskes. Så det blir vel knapt med tid til modning.
 
Det frister jo å henge seg på konkurranse, men spørs om ikke det er litt snøtt med tid for at ølet skal godgjøre seg nok...
 
Ikke mer en tiden og veien på den her, gitt. Bør brygges i helga hvis det ikke skal være blodferskt, og da tenker jeg hvis det skal leveres inn 30. Mai. Må nok droppe denne. Men spennende konkurranse!

A

Hei alle som har kommentarer om fristen.

Jeg ser innvendingene. Men vi annonserte konkurransen for noen måneder siden uten en gitt dato, men med opplysninger om at den skulle avholdes i disse tider. Like etter konkurransen ble annonsert første gangen, begynte hjemmebryggere å brygge ølet til konkurransen. Vi har fått mange spørsmål til support og i butikkene om datoen ikke snart er klar da flere har øl som står og venter - og nå er datoen klar.

Eirik Nygård
Nestleder, Bryggselv
 
Ølet som står og venter blir kun bedre. Alle hjemmebryggere som starter denne helgen har nesten ingen sjanse til å vinne da, hvis noen brygget allerede per måneder siden :)
Vanligvis settes reglerne på forhånd, spesielt tidsgrense fra uke x - til uke y, eller ikke eldre enn x uker.
Ellers blir det en god ølfest.
 
Så da er det jo så godt som å si at for de som ikke allerede har brygget, eller kan kaste seg rundt å brygge nå i helga er ekskludert fra konkurransen. vil jo uansett ikke ha noen sjanse mot de som allerede har brygg på modning.
Jeg har sett at det kom til å komme en konkurranse denne våren, men antok at det ble gitt en tidsfrist som var noe lengre en dette.
 
Vil det bli fler slike runder med lignende tema? Jeg synes nemlig dette er en type konkurranse som utfordrer mer enn både publikumsfavoritt og flaskekonkurransen. :)
 
Ølet som står og venter blir kun bedre. Alle hjemmebryggere som starter denne helgen har nesten ingen sjanse til å vinne da, hvis noen brygget allerede per måneder siden :)
Vanligvis settes reglerne på forhånd, spesielt tidsgrense fra uke x - til uke y, eller ikke eldre enn x uker.
Ellers blir det en god ølfest.

Hei Novarg.
Du referer kanskje til Norbrygg sin standard, og de reglene de har. Vi valgte å gjøre det annerledes enn Norgbrygg, med å annonsere konkurransen og si at den avholdes til våren, og at dato kommer senere.

Eirik Nygård
Nestleder, Bryggselv
 
Så da er det jo så godt som å si at for de som ikke allerede har brygget, eller kan kaste seg rundt å brygge nå i helga er ekskludert fra konkurransen. vil jo uansett ikke ha noen sjanse mot de som allerede har brygg på modning.
Jeg har sett at det kom til å komme en konkurranse denne våren, men antok at det ble gitt en tidsfrist som var noe lengre en dette.

Hei igjen Putre.

Sundbytunet, som skal brygge ølet som skal serveres 30/5, har ennå ikke brygget.

De som ikke fikk med seg den opprinnelige annonseringen kan kanskje brygge en lett øl som ikke trenger lagring?
Noen øl er ferskvare, f.eks en pale ale?
:)

Eirik Nygård
Nestleder, Bryggselv
 
Vil det bli fler slike runder med lignende tema? Jeg synes nemlig dette er en type konkurranse som utfordrer mer enn både publikumsfavoritt og flaskekonkurransen. :)

Hei igjen Mats Ø.

Denne konkurransen kom i stand på grunn av vi begynte å selge og produsere (Whitelabs) denne spesielle gjæren.

Vi har ikke planlagt noe ennå, men hvem vet? - konkurranser er utfordrende og gøy :)

Eirik Nygård
Nestleder, Bryggselv
 
Vi kan melde om at førstepremien i Proffens favoritt i Østfoldmesterskapet, kåret av Bryggeri - og drikkeforening, Hansa - Borg, Nøisom Craft Beer, Ego Brygghus og Halden Mikrobryggeri gikk til Refshal Kompaktbryggeri med Norsk Amerikaner blond ale. Denne ble brygget med WLP6788 Norwegian Farmhouse Ale.

Meld deg på arrangementet her og inviter gjerne noen du kjenner :)
 
Sist redigert:
Status
Stengt for ytterligere svar.
Tilbake
Topp