Temperaturkontroll mesk med BIAB (Caso Pro 3500w)

Hei,

Jeg er en nybegynner med fem brygg bak meg, og det går fremover, men har noen utfordringer spesielt knyttet til mesk. Sliter rett og slett med å bli kjent med utstyret. Bruker BIAB-oppsett (36 L), med Caso Pro 3500w kjøpt fra Bryggselv.

Oppvarming av meskevann går nå raskere, før kunne det ta 1 time ++. Satt da normalt på 70 grader og ventet. Har etterhvert funnet ut at jeg kan justere opp watt i tillegg til temp. Det jeg dog opplevde i går, var at mesken etter 15-20 min holdt altfor høy temp, selv om den stod innstilt på 70 grader ved meskestart, og jeg skrudde ned til 65 grader etter få min. Til orientering lagde jeg en Hoppy Joe, med planlagt mesketemp 68 (78 siste 5 min). Å måle temp er en ting jeg generelt sliter med (både til mesk og kjøl), da det er store variasjoner i kjelen, og jeg er usikker på hvor jeg skal måle. Men har sjelden målt over 70 grader i mesk tidligere.

Mesketemp i går var perfekt de første minuttene. Etter ca 20 min tok jeg en kontrollsjekk, og da var temperaturen på oppimot 75! Skrudde av platen for å få ned varmen, men den holdt seg stabilt mellom 70 og 75 ut mesketiden. Jeg rørte rundt i mesken i starten, kanskje det kan være en grunn til temperaturendringene? Er vel logisk at vannet er noe varmere nederst i kjelen, men hadde ikke regnet med så store utslag. Har rørt før òg forsåvidt, men med ny røreskje ble jeg kanskje litt ivrig.

Da mesketemp skulle økes til 78 grader, skrudde jeg opp temp og watt en del. Da temp nærmet seg 78 grader begynte mesken å koke... Avsluttet selvsagt umiddelbart, så var ikke store oppkoket det fikk, men kan umulig være bra?

Dere som bruker samme varmekilde, hvilke innstillinger setter dere på for å nå mesketemp? Jeg kan selvsagt være forsiktig å sette på lav watt kombinert med 70 grader, men man vil selvsagt kutte ned ventetiden hvis mulig.

Jeg isolerer kjelen med liggeunderlag, og bruker lokk.