Temperaturkontroll mesk med BIAB (Caso Pro 3500w)

Hei,

Jeg er en nybegynner med fem brygg bak meg, og det går fremover, men har noen utfordringer spesielt knyttet til mesk. Sliter rett og slett med å bli kjent med utstyret. Bruker BIAB-oppsett (36 L), med Caso Pro 3500w kjøpt fra Bryggselv.

Oppvarming av meskevann går nå raskere, før kunne det ta 1 time ++. Satt da normalt på 70 grader og ventet. Har etterhvert funnet ut at jeg kan justere opp watt i tillegg til temp. Det jeg dog opplevde i går, var at mesken etter 15-20 min holdt altfor høy temp, selv om den stod innstilt på 70 grader ved meskestart, og jeg skrudde ned til 65 grader etter få min. Til orientering lagde jeg en Hoppy Joe, med planlagt mesketemp 68 (78 siste 5 min). Å måle temp er en ting jeg generelt sliter med (både til mesk og kjøl), da det er store variasjoner i kjelen, og jeg er usikker på hvor jeg skal måle. Men har sjelden målt over 70 grader i mesk tidligere.

Mesketemp i går var perfekt de første minuttene. Etter ca 20 min tok jeg en kontrollsjekk, og da var temperaturen på oppimot 75! Skrudde av platen for å få ned varmen, men den holdt seg stabilt mellom 70 og 75 ut mesketiden. Jeg rørte rundt i mesken i starten, kanskje det kan være en grunn til temperaturendringene? Er vel logisk at vannet er noe varmere nederst i kjelen, men hadde ikke regnet med så store utslag. Har rørt før òg forsåvidt, men med ny røreskje ble jeg kanskje litt ivrig.

Da mesketemp skulle økes til 78 grader, skrudde jeg opp temp og watt en del. Da temp nærmet seg 78 grader begynte mesken å koke... Avsluttet selvsagt umiddelbart, så var ikke store oppkoket det fikk, men kan umulig være bra?

Dere som bruker samme varmekilde, hvilke innstillinger setter dere på for å nå mesketemp? Jeg kan selvsagt være forsiktig å sette på lav watt kombinert med 70 grader, men man vil selvsagt kutte ned ventetiden hvis mulig.

Jeg isolerer kjelen med liggeunderlag, og bruker lokk.

Slet i tillegg med OG i går. OG skulle være 1.046. SG var 1.041 både før kok og mot slutten av kok. Det fordampet jo en del under kok, så overrasket over at det ikke var noen endring. Tilsatte spraymalt slik at jeg kom rundt 1.046 i OG. Hvor mye spraymalt jeg tilsatte aner jeg ikke. Kokte ikke bare i kokekaret. Men til senere, hvor mye spraymalt bør man tilsette ved en slik differanse?

Øl blir det kanskje, men hva kan jeg forvente med så høy mesketemp? Forutsatt at gjæring går som normalt.

Er det noen teknikker/verktøy jeg kan bruke for en jevnere temperatur i meskingen? Sirkulasjonspumpe? Sliter også noe med temp i avkjøling. Har opplevd å måle temp på lagervørter til 11 grader, før jeg oppdaget at den var 13-14 grader i gjæringskaret minutter senere.
 
Sist redigert:
Jeg tror at du overstyrer den ene settingen når du velger en verdi på den andre (temp/watt).

Tempsensoren sitter vel under glassplata er er egentlig ikke vits i å bruke, som du selv har erfart. Det enkleste vil være å isolere kjelen og fine en verdi (1 på watt f.eks) som gjør at tempen blir vedlikeholdt og så rører du i ny og ne for å utjevne tempforskjellene som kommer til å oppstå.
 
Jeg har vel omtrent samme meskeoppsett som deg, men bruker en gammel Kervel kokeplate på 2kw. Har isolert kjelen med liggeunderlag. Skal du tilføre varme underveis må du røre i mesken ganske ofte, og det hjelper å ha tynnere mesk f.eks 3L/kg malt. For å vedlikeholde temperatur trenger du maks 300W tenker jeg, når jeg bruker 2kW i mitt system under stegmesking med røring og sirkulasjonspumpe er det bortimot maks effekt jeg kan ha uten at vørter blir for varm nederst i kjelen. Hever da temperaturen ca. 1 grad i minuttet, hvilket er sånn ca. innenfor det det bør være.

Oppgrader med en silbunn og en billig kinapumpe (http://www.ebay.com/itm/New-High-Qu...529?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e84682c81)
Det vil gjøre det hele mye enklere og bedre ved stegmesk, verd pengene. En godt isolert kjele med lokket på trenger kanskje ikke tilført effekt sålenge du ikke stegmesker. Kjøp noen fine kvalitets silikonslanger så har du oppsett for resirkulering som hjelper deg å utligne temperatur forskjellene.

En høyere mesketemperatur enn forutsatt gir et øl med høyere FG, blir mere sukker/dextriner som gjæren ikke greier å spise. Et øl med mere kropp,fylde,sødme og mindre alkohol.
 
Har samme oppsettet som Borgersen, og jeg har ikke sett behovet for å tilføre varme underveis i mesken, med mindre man skal øke temperaturen til et nytt meskesteg. Når man øken temperaturen må det entes røres kontinuerlig eller resirkuleres. Jeg mister i underkant av én (1) grad i løpet av en time, og mesker typisk med 3 - 4 l pr kg malt. Klart, jo mindre vann man bruker, desto raskere synker mesketemperaturen, men med isolert kjele og lokk, er det ikke mye å snakke om.
 
Og er det forresten noen steder i Norge man kan kjøpe kinapumpe eller lignende pumper? Har aldri handlet fra Ebay, og ser estimert leveringstid er mellom 30/7 og 24/8...
 
Bruker en tilsvarende rist som den du viser til fra Ikea. Tviler på at det vil gjøre noe forskjell, forutsatt at rista er så stor at posen ikke ligger direkte mot kjelens bunn. Men skal du meske uten pose så er en silbunn nødvendig.
Ang pumper. Det finnes en tråd om ulike slike til vårt bruk her på forumet. Kanskje noen husker hva den heter.
Mitt tips, styr klar de billigste pumpe og kjøp heller fra norsk leverandør. Flere bryggebutikker har.
Har flere kinapumper liggende som aldri blir montert men som kan være greie å ha hvis de andre pumpene streiker.
 
Takk for svar! Som falskbunn nå har jeg denne fra IKEA. For at meskepose ikke skal svi seg. Men bør jeg heller gå over til en silbunn som dette, eller er det ingen forskjell?
Bruker denne silbunnen fra aliexpress, den er bra
http://www.aliexpress.com/item/Stai...arb-fitting-and-1-2-lock-nuts/1944701406.html
Siden du allerede har en "falskbunn" fra IKEA vil du nok ikke merke forskjell sålenge behovet er å beskytte meskeposen for å bli brent.
Bryggselv selger tilsvarende http://www.bryggselv.no/Bryggeutstyr/Tilbehør/Siling/filtrering/Falsk-bunn-30-cm-400240-p0000000542
Og er det forresten noen steder i Norge man kan kjøpe kinapumpe eller lignende pumper? Har aldri handlet fra Ebay, og ser estimert leveringstid er mellom 30/7 og 24/8...
Har ikke sett noen pumper til under 200kr til salgs i Norge, blir fort andre priser og dersom behovet er å resirkulere vørter i et meskekar med BIAB pose så fungerer den pumpen jeg linket til greit for det formålet. Ser det er andre her på forumet som også har god erfaring med den.
Det rapporteres at disse (billig) pumpene fort kan stoppe hvis du får kornskall i pumpehuset men det har aldri skjedd hos meg, kanskje fordi jeg bruker meskepose og da blir det ikke kornskall i vørteren.

Jeg bruker meskepose selv om jeg har silbunn montert fordi det er veldig greit å rense meskekaret for malten ved å ta ut posen, jeg koker i samme kjele som jeg mesker, tar bare ut posen og silbunnen før kok. Lagrer vørteren i gjæringsspannet ved skylling og heller tilbake i kjelen for kok.
 
Sist redigert:
Jeg bruker meskemanifold, og ikke Biab. Jeg bruker kinapumpe til å sirkulere vørter under mesking og til å sirkulere vørter med (mye) humlepellets ved slutten av og etter koking for kjøling gjennom varmeveksler og whirlpool. Jeg har aldri opplevd at den har stoppet pga kornrester eller humlegrums. Dersom det haster med å få pumpen så finnes det sikkert forhandlere som sender på raskere måte dersom du vil betale for frakten.
Selv om de pumpene jeg bruker nå fungerer problemfritt så har jeg opplevd problemer med kinapumper. Det er beskrevet tidligere i forumet. Det kan derfor være en ide å bestille en ekstra og ha i reserve. Det blir likevel en rimelig løsning.
 
Som HansPB sier er det ikke nødvendig å tilføre varme under mesking, bare pass på å varme vannet opp til noen grader mer enn du skal meske på før korn helles i posen.
Det finnes formler for dette, men sånn omtrent 5 grader over ønsket mesketemperatur dersom du har kornet stående i romtemperatur.
Altså, om oppskrift sier du skal meske 60 min på 66 grader, varmer du vannet opp til ca 71 (rør i vannet for mer eksakt måling). Da slår du av varme, heller kornet i posen og slapper av den neste timen :)
 
Takk for svar alle sammen! Da skal jeg i hvert fall skru av kjelen isolert med liggeunderlag og kjele ved oppnådd mesketemperatur (med unntak av stegmesk).

Skal brygge en Paulaner-kopi neste uke, og den skal meske i 20 min på 44 grader, 40 min på 66, og 10 min på 74. Dere som er kjent med utstyret, hvordan ville dere gått frem? Lav effekt på 44 grader, for så å slå på middels effekt for å nå 66? Hvis den bruker lang tid på å gå fra 44 til 66 og 66 til 74 er vel ikke det optimalt, da den plutselig har fått mye ekstra mesketid på ulike temperaturer i tillegg til de 70 minuttene med mesking på oppgitte temperaturer. Men er redd for å miste kontrollen ved å ha på for høy effekt... Paulaner er favoritten, og skal ha en bitteliten ølfestival hos meg om 5 uker, så dette brygget bør bli bra :)

Kanskje jeg får prøve meg frem med havregryn eller noe i gryta de neste dagene for å bli bedre kjent med varmekilden :) Så blir det havregrøt til hele nabolaget :)
 
Kanskje du kan begynne med en tjukk mesk, 2.5L/kg, og når du skal opp fra 44C steget så tilsetter du kokende vann tilsvarende 0.5L/kg slik at du ender opp på 3L/kg. Da burde du komme ganske raskt opp til forsukringssteget.
 
Kanskje du kan begynne med en tjukk mesk, 2.5L/kg, og når du skal opp fra 44C steget så tilsetter du kokende vann tilsvarende 0.5L/kg slik at du ender opp på 3L/kg. Da burde du komme ganske raskt opp til forsukringssteget.
+1
Har god erfaring med denne metoden. Du ønsker ikke å bruke for lang tid på proteinsteget imellom 50-60. Tiden du bruker på å nå de andre stegene er ikke så viktig på det meskeskjemaet du refererer til, men altså raskt opp fra 44 til 60 er en fordel, sånn ca. 15 minutter eller raskere er bra.
 
Sist redigert:
Kanskje du kan begynne med en tjukk mesk, 2.5L/kg, og når du skal opp fra 44C steget så tilsetter du kokende vann tilsvarende 0.5L/kg slik at du ender opp på 3L/kg. Da burde du komme ganske raskt opp til forsukringssteget.

Takk, det hørtes ikke dumt ut! Men vil mesken reagere på det kokende vannet? Bør jeg midlertidig ta opp posen for påfyll av kokende vann, for så senke ned posen?
 
Du trenger ikke gjøre annet enn å helle det kokende vannet litt langsomt opp i mesken samtidig som du rører rundt.
 
Tilbake
Topp