Høy utgjæringsgrad

Etter mange års brygging opplever jeg nå problemer med å få rett FG. Er det noen som har opplevd noen endring med gjæren? Har den blitt mer effektiv. Jeg får nå veldig høy utgjæringsgrad ved bruk av flere ulike gjærtyper. Av de siste 6 bryggene har 5 gjæret ut langt mer enn planlagt:
1. OG 1,060 - US 05 - plan for utgjæring 77% - reell 85%
2. OG 1,062 - Bry 97 - plan for utgjæring 78% - reell 84%
3. OG 1,056 - BE 256 - plan for utgjæring 84% - reell 93%
4. OG 1,074 - WLP 566 - plan for utgjæring 84% - reell 95%
5. OG 1,051 - Wyeast 1318 - plan for utgjæring 75% - reell 84%

Noen ganger kan høy utgjæring fungere, men i disse tilfelle har ølet blitt for tørt. Nå har jeg prøvd meg med laktose, men tørr ikke å bruke så mye som beregningene tilsier. Jeg har økt mesketemp på en del brygg også uten at det ser ut til hjelpe. Kan det være noe annet ?

BE-256 og WLP566 gjærer nesten helt ut, vil si det er normalt. Kommer an på meskeskjemaet ditt og.
US-05 og BRY-97 er temmelig like. Ikke uvanlig med 80%+ hvis det er stort sett bare basemalt og du mesker lavt uten utmesk.
Wyeast 1318 har jeg aldri brukt sjøl.
Hvordan smaker ølet? Holder FG seg stabil, eller kryper det nedover mot 1.000? Tegn på uklarhet eller syrlighet?

Etter mange års brygging opplever jeg nå problemer med å få rett FG. Er det noen som har opplevd noen endring med gjæren? Har den blitt mer effektiv. Jeg får nå veldig høy utgjæringsgrad ved bruk av flere ulike gjærtyper. Av de siste 6 bryggene har 5 gjæret ut langt mer enn planlagt:

Noen ganger kan høy utgjæring fungere, men i disse tilfelle har ølet blitt for tørt. Nå har jeg prøvd meg med laktose, men tørr ikke å bruke så mye som beregningene tilsier. Jeg har økt mesketemp på en del brygg også uten at det ser ut til hjelpe. Kan det være noe annet ?
Velkjent problemstilling som flere har opplevd.

Det er flere tråder som tar opp problemet.
Innlegg i tråden 'Gjæring som stopper og starter igjen' https://forum.norbrygg.no/threads/gjaering-som-stopper-og-starter-igjen.46302/post-619939

Ellers er hop creep noe flere har problemer med, men ikke alle. Når jeg ser gjæren du har brukt tviler jeg i grunn på at det er problemet.

Utgjæringsprosenten på de to saisongjærene er heller lavere enn hva jeg ville vente. Og 05 er vel kjent for å kunne gi høy utgjæring? Fermentis oppgir opptil 82%, og jeg trur mange opplever mer. 84% for Bry 97 er faktisk akkurat innafor hva produsenten oppgir.

84% med 1318 er i overkant, men jeg er ikke overbevist om at den ikke er i stand til å ete i alle fall noe maltotriose. Og hvsi du har brukt den i et tungt tørrhumla øl, er jeg ikke overraska. Hop creep kan lett stelle i stand den typen utgjæring.

Jeg mener anslagene til produsentene generelt er litt lave. Når Whitelabs oppgir maks 75% for 565 er det direkte uforståelig, og 85% for 566 er også altfor lavt. Begge er jo diastaticus-typer (STA1-positive) og hakker opp det som finnes av dekstriner til gjærbart sukker.

Sist redigert:
Tilbake
Topp