Infeksjon

Dramatisk tittel på mitt første innlegg i dette forum, men fortvilelsen melder seg etter at neste batch også har et godt krakelert toppsjikt av brett eller to andre merkelige navngitte belegg på seg.

Okay, etter flere gode erfaringer med fantastisk gode all-grain ølsett fra Vestbrygg har jeg mekket noen brygg på egenhånd etter mal fra brewgr.com. Det første var samtidig et forsøk på dobbelt porsjon i en 50 ltr kjele og høy OG så det ble litt kaldt vann rett fra kran tilsatt i begge 25ltrs kar etter vørterkok. Etter overføring til sekundær ble jeg gjort oppmerksom på at mine gjærlåser var tomme tre dager senere, men det ble da rettet. På "tappedag" var der da et merkelig hvitt belegg i begge gjæringskar. Flasset og knakk når man rørte det med noe. Pokker og, infeksjon, tenkte jeg, men googlet og fant at det kunne være "brett" og at dette kunne egentlig ordne seg. Men det kom stadig tilbake uansett hva jeg gjorde. Flasket faenskapet i stedet for å hive det og vasket utstyret, men neste brygg også en "dobbel i for lite utstyr" fikk kokt vann denne gang i samme utstyr, men fikk samme infeksjon i sekundæren i dag og da lurer jeg selvfølgelig på hva det er og hva jeg gjør nå...

Prøver å laste opp noen bilder og dere er velkommen til all input jeg kan bruke for disse brygg og min videre karriere innen denne hobby. Er egentlig litt frustrerende å tenke på at dette skal forfølge meg videre..
 

Vedlegg

  • 1.JPG
    1.JPG
    236,9 KB · Sett: 338
  • 2.JPG
    2.JPG
    423,6 KB · Sett: 337
  • 3.JPG
    3.JPG
    191,1 KB · Sett: 336
Hvis det er samme gjæringskaret kan du kaste det og skaffe nytt, eller vaske skikkelig med f.eks kaustisk soda og en god runde med star-San.

tapper du til karet med slange så gjelder det samme for denne, og alt annet som er i kontakt med øl eller innsiden av gjæringskaret etter at ølen er tappet.
 
Hei, kjapt svar:) Er klar over at jeg bruker samme kar med krane som sekundær for senere vurdering om flaskefyller eller tapping med slange til fat, men vasket de godt med Star-san etter første opplevelse og de er ganske nye og sikkert uten vesentlige riper så uhumskhetene burde ikke ha gjemt seg, kranene ble demontert og lå i Star-san i lang tid før neste batch. I dag har jeg kastet alle mine PVC-slanger og skal investere i silikon som kan kokes (og som ikke glipper kranen ved no-chill så en del av kokende vørter havner i skoene mine)

Det som ligger under mitt rop om hjelp (etter intens googling på amerikanske forum) er da mer detaljert om jeg i det hele tatt har "brett" eller en ekkel infeksjon, om brygget er verdt å ta vare på etter eksaminering av bildene, om jeg må hive alle mine nyere gjæringskar, om jeg må flytte hele bryggeriet fra der det er nå, om det kan skyldes luft til sekundæren i første brygg eller det ukokte kranvannet eller utstyret etc. etc. Har andre gjort erfaringer som kan hjelpe?

Jeg har som mange av dere en kone som ikke forstår at det kan ta så lang tid å sette en ladning øl "i gang" og siden jeg har et ypperlig egnet rom på jobben som ikke brukes til annet lengre så er jeg vekk hjemmefra en god lang brygge/tappedag, men er i gang med å designe en automatisert løsning med HLT-MT-BK som kan gjøre min jobb mens jeg er vekk, og da blir disse dårlige erfaringer vesentlige for å integrere renseprosesser også;) Når og hvis jeg kommer i mål med dette skal jeg publisere dette, men det blir ikke i år for å si det sånn:)

Som nevnt, har noen av dere sett sånt som på bildene, så fortell hva dere gjorde eller erfarte:)
 
Slapp av. Før eller siden får de aller aller fleste en infeksjon eller to.

Uansett, det er vanskelig å si om du har brett eller ikke. Kanskje du har brett, men kanskje du også har acetobakter? Det kan ende opp ok, eller det kan ende opp uforskammet vondt. Hvis du vil finne ut av det så bruker du utstyr du vil kassere og tapper ei flaske eller to. Blir det godt er det synd du bare tappet så få flasker, men det er større sannsynlighet for at det ikke blir så godt... Tenk på hvor mye sukker som er igjen og potensielt kan bli spist hvis du velger å tappe, mtp flaskebomber, og bestem når du vil tappe ut i fra det.

Det er som regel kun enkle forhåndsregler som må til. Den vanskeligste delen er å følge de.

Sanitering. Dette vet du jo. Men husk også at ting som ikke er rent blir ikke sanitert. F.eks så nevnte du at du skrudde fra krana og la den i starsan, men ikke om du vasket den grundig før du la den i starsan.

Når ølet er eksponert som under tapping med åpent lokk, tørrhumling med lokket av etc, så pass på at du ikke står i en gjennomtrekk. Kverner du malten i samme rom som du gjærer eller tapper i kan det være maltstøv i rommet. maltstøv kan infisere ølen din med f.eks lactobacillus, etc. Det finnes mye rart i lufta som kan ødelegge et øl.

Du må neppe flytte bryggeriet ditt, bare ta noen forhåndsregler når ølet er eksponert og hva det kommer i kontakt med etter at det er nedkjølt.
 
Kara vi har hatt infekjsjon i, eventuelt har glemt å vaske etter flaskedag har vi vasket godt med pbw, og så latt de stå med litt sterk klorin i noen dager. Har ikke gitt problemer.
 
Tøffe bilder, den der hårete greia i midten ville jeg ofret, ser definitivt ut som infeksjon. Litt mer usikker på de 2 andre.....
 
Jo, dette ser då ut til å vera infeksjon. Nokså sjeldan i grunn at folk postar slike bilete, for som oftast er det berre gjærkaka ein ser. Nr 1 og 2 er sikre, nr 3 ser då heller ikkje vidare bra ut.
 
Men det kan jo skje at dette ølet blir riktig godt ved lagring. Vi fanget en infeksjon for et par år siden i en saison med sprekk i lokket. Etter ett års tid på flaske ble det sabla godt (også i følge min kjære). Bonsken fra siste flaska fikk litt vørter som starter og står nå på glassbalong og ettergjærer 10 liter med maibock. Den har stått og tygget siden slutten av mai, men hver gang jeg dytter litt borti den sier det plopplopplopploppplopploppppp. Og det lukter helt kult av gjærlåsen.
 
Var mitt poeng også. Det henger ikke på greip at det er bare Brussel som kan finne gunstig villgjær!!
 
I riktig gamledager var det bare villgjær. Av en eller annen grunn fortsatte man å brygge øl.
 
Ja, infeksjon er ikkje nødvendigvis noko negativt ladd ord. Det indikerar i grunn berre at det ikkje er gjæren du tilsette som har kontroll på brygget. Utan eit utal infeksjonar dei siste tusen åra hadde me ikkje hatt særleg mange gjærkulturar...
 
Tilbake i tråden i litt bedre humør heldigvis:) Klart jeg kan ta en ekstra god vask på alt "etter-kok-utstyr", bytte hevert og evt. kraner så jeg kanskje blir kvitt dette problem. Det er jo nøkternt sett en sammenheng med to infeksjoner når man bruker samme sekundærkar, men det er likevel bittert, og ødelegger en ellers bra ny forsyningslinje, og et idealmål om å være selvforsynt.;)
Etter å ha blitt frelst på denne nye hobby er det mange uttrykk som er amerikanske, og det har vært til tider lettere å søke på deres forum enn å oversette til norsk, så der har jeg fanget opp at alt håp nødvendigvis ikke er ute, men det handler da bare om å redde stumpene fremfor å få kontroll...og det vil jeg ha:)

Jeg har flasket første brygg og flasker dette også, det kan bare stå og "ha seg", bruker 5g sukker per liter på Bulmerflasker så bomber blir det nok ikke. Vasker alt og bytter noe, så skal jeg heller komme grinende tilbake om neste brygg ter seg dårlig...og/eller om det som flaskes er godt/dårlig, det luktet og smakte egentlig helt fint.

Miguel, har du lyst å fortelle litt mer om de der andre greiene det kan være utover villgjær? Det virket som om du hadde peiling på sånt:)

God lørdagskveld:) Ble et par Hansa IPA på meg i stedet;)
 
Tilbake i tråden i litt bedre humør heldigvis:) Klart jeg kan ta en ekstra god vask på alt "etter-kok-utstyr", bytte hevert og evt. kraner så jeg kanskje blir kvitt dette problem. Det er jo nøkternt sett en sammenheng med to infeksjoner når man bruker samme sekundærkar, men det er likevel bittert, og ødelegger en ellers bra ny forsyningslinje, og et idealmål om å være selvforsynt.;)
Etter å ha blitt frelst på denne nye hobby er det mange uttrykk som er amerikanske, og det har vært til tider lettere å søke på deres forum enn å oversette til norsk, så der har jeg fanget opp at alt håp nødvendigvis ikke er ute, men det handler da bare om å redde stumpene fremfor å få kontroll...og det vil jeg ha:)

Jeg har flasket første brygg og flasker dette også, det kan bare stå og "ha seg", bruker 5g sukker per liter på Bulmerflasker så bomber blir det nok ikke. Vasker alt og bytter noe, så skal jeg heller komme grinende tilbake om neste brygg ter seg dårlig...og/eller om det som flaskes er godt/dårlig, det luktet og smakte egentlig helt fint.

Miguel, har du lyst å fortelle litt mer om de der andre greiene det kan være utover villgjær? Det virket som om du hadde peiling på sånt:)

God lørdagskveld:) Ble et par Hansa IPA på meg i stedet;)

Har egentlig ikke så mye mer peiling på det bortsett fra at det er bakterier som gjør ølen din sur.
 
Dette hadde jeg kastet i sluket, lært av det og gått videre til neste brygg med nytt og forbedret vaske regime
 
Ja, da var det konstatert et hvitt lag med uting i tredje batchen, noe som ikke er så rart da dette var med repitchet gjær fra første infiserte brygg, noe jeg hadde glemt...har vel konstatert at det er Lacto... ferdig flaskarbonert bruser det over når man åpner en varm flaske og smaker tynt/litt beskt når man smaker på en iskald.
Skal aldri mer kverne i samme rom. Vasker noen av gjæringskarene og utstyret med sterk cip/linjerens, PBW, starsan og koker resten som kan kokes. Kaster heverten, slanger og kranene - ja og alt øllet inkl det på flasker!

Er det en god ide å bruke et par av karene til noenlunde lufttett oppbevaring av hel malt eller? Siden dette sannsynligvis likevel har de samme basselusker på seg...eller er det bedre å få de helt vekk?
 
Dramatisk tittel på mitt første innlegg i dette forum, men fortvilelsen melder seg etter at neste batch også har et godt krakelert toppsjikt av brett eller to andre merkelige navngitte belegg på seg.

Okay, etter flere gode erfaringer med fantastisk gode all-grain ølsett fra Vestbrygg har jeg mekket noen brygg på egenhånd etter mal fra brewgr.com. Det første var samtidig et forsøk på dobbelt porsjon i en 50 ltr kjele og høy OG så det ble litt kaldt vann rett fra kran tilsatt i begge 25ltrs kar etter vørterkok. Etter overføring til sekundær ble jeg gjort oppmerksom på at mine gjærlåser var tomme tre dager senere, men det ble da rettet. På "tappedag" var der da et merkelig hvitt belegg i begge gjæringskar. Flasset og knakk når man rørte det med noe. Pokker og, infeksjon, tenkte jeg, men googlet og fant at det kunne være "brett" og at dette kunne egentlig ordne seg. Men det kom stadig tilbake uansett hva jeg gjorde. Flasket faenskapet i stedet for å hive det og vasket utstyret, men neste brygg også en "dobbel i for lite utstyr" fikk kokt vann denne gang i samme utstyr, men fikk samme infeksjon i sekundæren i dag og da lurer jeg selvfølgelig på hva det er og hva jeg gjør nå...

Prøver å laste opp noen bilder og dere er velkommen til all input jeg kan bruke for disse brygg og min videre karriere innen denne hobby. Er egentlig litt frustrerende å tenke på at dette skal forfølge meg videre..

Jeg opplevde en ambervariant som stoppet opp på OG 1.020, men som etter en uke omtrent fikk et "belegg" (se bilde under "flaske eller kaste" https://forum.norbrygg.no/threads/flaske-eller-kaste.27893/#post-285444 #12. Jeg lot bøtta stå i nesten tre måneder, da hadde den gjæret til 1.006. Ventet noen dager, fikk samme måling og den ble flasket. Er i dag en av mine favorittøl. En tørr, halvmørk sak, med en lett syrlig ettersmak. Hvis du har tid og plass kan det være en tanke å la det stå. Luktet på brygget en gang i blant underveis for å forsikre meg om at det ikke hadde begynt å stinke. (Har fått infeksjon i høstet gjær en gang som stinket ordentlig). Gjæringskaret jeg brukte har jeg sluttet å bruke, dog.
 
All gjær var jo villgjær i utgangspunktet, så det er klart ikke alt har smakt høgg, men mye/det meste av det folk har gjæra opp gjennom tidene før man begynte å få litt kontroll på ting (selv om man ikke helt visste hvorfor) har nok hatt mer med rus å gjøre enn at det virkelig smakte GODT.
 
Tilbake
Topp