1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Infeksjon

En tråd i 'Brygging' startet av Dansken, 11 Sep 2015.

1. amatøren

amatøren
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Nja og tja. Ein har nok raskare enn me trur lært seg ulike teknikkar, og teke vare på gjærkulturar ein fann å gje betre resultat. Mennesket fungerar ikkje slik at ein går gjennom fleire årtusen utan å samstundes gjennomgå ein læringsprosess.

2. TorsteinO

TorsteinO
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hmmm... Mener jeg nettopp leste det stikk motsatte, altså at det tok ganske lang tid før vi begynte å forstå gjær såpass godt, men...

3. TTL

TTL
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg tror det er lenge..... .. lenge...... lenge siden de begynte å få kontroll over hvilke brygg som smakte bra og ikke. Det som er så spesielt med sac. Cerv. Og sac. Past. Er at de er kresene på typer sukker de var sultne på. Slik at vi har fått øl som har restsødme.

4. rsomby

rsomby
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg hiver meg på denne. Jeg har hatt en infeksjon som ligner på den i tråden, og fikk også bekreftet dette på forumet. Men jeg bestemte meg for å tappe til fat, koble på co2 og la stå for å teste. Ble litt overrasket når jeg fant ut at øllet var helt fint på smak. Det hadde kanskje ikke tålt flasking og lagring i romtemp så godt, men rett på fat ble det bra. Jeg drakk opp hele fatet også :)

Del denne siden