Infeksjon

Nja og tja. Ein har nok raskare enn me trur lært seg ulike teknikkar, og teke vare på gjærkulturar ein fann å gje betre resultat. Mennesket fungerar ikkje slik at ein går gjennom fleire årtusen utan å samstundes gjennomgå ein læringsprosess.
 
Hmmm... Mener jeg nettopp leste det stikk motsatte, altså at det tok ganske lang tid før vi begynte å forstå gjær såpass godt, men...
 
All gjær var jo villgjær i utgangspunktet, så det er klart ikke alt har smakt høgg, men mye/det meste av det folk har gjæra opp gjennom tidene før man begynte å få litt kontroll på ting (selv om man ikke helt visste hvorfor) har nok hatt mer med rus å gjøre enn at det virkelig smakte GODT.
Jeg tror det er lenge..... .. lenge...... lenge siden de begynte å få kontroll over hvilke brygg som smakte bra og ikke. Det som er så spesielt med sac. Cerv. Og sac. Past. Er at de er kresene på typer sukker de var sultne på. Slik at vi har fått øl som har restsødme.
 
Ja, infeksjon er ikkje nødvendigvis noko negativt ladd ord. Det indikerar i grunn berre at det ikkje er gjæren du tilsette som har kontroll på brygget. Utan eit utal infeksjonar dei siste tusen åra hadde me ikkje hatt særleg mange gjærkulturar...
Jeg hiver meg på denne. Jeg har hatt en infeksjon som ligner på den i tråden, og fikk også bekreftet dette på forumet. Men jeg bestemte meg for å tappe til fat, koble på co2 og la stå for å teste. Ble litt overrasket når jeg fant ut at øllet var helt fint på smak. Det hadde kanskje ikke tålt flasking og lagring i romtemp så godt, men rett på fat ble det bra. Jeg drakk opp hele fatet også :)
 
Tilbake
Topp