Weissbier sett fra olbrygging.no med BB30

Hei, har brygget samme settet fra ølbrygging på bb60, hadde en mesketemp på 68g 90min, hadde en OG på 1044 og en SG på 1004!! Tok en prøve underveis etter 8daga i karret av rein nyskjerrighet da va den 1008, men trengte det skulle få stå 14 daga. Litt usikker om æ bare kunne flaska det etter 8 daga? Å Ka vill skje ved før lav SG?
Æ klare å gjøre tabben med å ikke reste karret etter gjæra va kommet i....... så får se, skal åpne ei flaska i morra å sjekke, da har det stått 10 daga på flaske å karbonert sæ, krysse fingran!
 
Det som ville skjedd er at gjæringen hadde fortsatt på flaskene, og du hadde fått karbonert dem uten sukker. Men, du kunne risikert flaskebomber ettersom du i utgangspunktet ikke visste hvor langt ned SG ville komme. Dette er en teknikk for karbonering blant annet i Tyskland, men til gjengjeld har de nok stålkontroll på prosessen. Så jeg ville gjært ferdig i karet.

At du ikke ristet og likevel fikk såpass utgjæring tilsier at vørteren ble tilstrekkelig oksidert ved måten du tappet den fra kjelen og ned i karet. Full kranåpning? Dette er jo interessant og kan muligens indikere at risting egentlig ikke er nødvendig i mange tilfeller. Men for sikkerthets skyld vill jeg ristet litt neste gang.
 
Smakte på et par av mine flasker går. Den ene 0.33 flasken smakte ikke særlig godt. Veldig besk ettersmak, som satt lenge i munnen. Men ville ikke gi meg så lett, så gikk for en 0,5 flaske også. Den var mye bedre, beskheten var dempet veldig. På slutten av glasset synes jeg det smakte bedre og bedre. Og den flasken hadde gjort seg på en varm sommerdag i båt..
Begge flaskene hadde godt med kullsyre, her benyttet 200g sukker på 17,5 liter.
Får gi det 7 dager til i romtemperatur så prøve igjen. Kan det hende at for ferskt øl ikke er særlig godt?
 
Det var mye sukker. Blir bra futt i de. 7-8 g/l er de meste jeg har brukt til karbonering. Weiss skal riktig nok ha greit med bobler men med over 11g/l vil jeg tro du må kjøle de skikkelig godt ned for at ikke flaskene skal skumme over ved åpning.
 
Foreløbig går det heilt fint. Ingen skum etter en tur i kjøleskap. under 4volum % CO2 så innforbi anbefalingene for weiss. Men denne smaken, hvordan vasket dere BB30 før førstegangs bruk?. Eg kokte bare opp reint vann.. Er det smaken av olje jeg har fått i ølet mitt?
 
Satt i går min andre batch på BB30v3, som samtidig er min andre i historien *klapp, klapp*. Lærer stadig - og gøy er det! Både Pale Alen (som nå står til karbonering) og Weissbieren er ferdig sett fra Ølbrygging.no. Pale Alen ble noe svak, men absolutt innafor, smakstesten etter gjæring gjorde meg tørst.Weissbieren derimot, fikk en OG på 1.031 - og det blir ikke mye til futt på en Weissbier antatt FG på ca. 1.010. Selv om jeg skulle havne på 1.004 (!), som andre her oppe, blir det som en tørstedrikk å regne.

Mesket på 65 gr. C i nesten 90 min som oppskriften antyder og målte 1.043 som forventet, før skylling. Etter dette droppet den drastisk. Med mer erfaring ville jeg sikkert gjort grep for å få opp OG før skylling. Noen som har tips der? Og er det noen som utifra informasjonen så langt kan hjelpe meg med å forstå hva som kan ha gjort at OG ble så lav?

Takk for alle tips og hjelp - en vakker dag, med mer erfaring, er det jeg som skal gi smarte tips til ferske ølhunder :)
 
Satt i går min andre batch på BB30v3, som samtidig er min andre i historien *klapp, klapp*. Lærer stadig - og gøy er det! Både Pale Alen (som nå står til karbonering) og Weissbieren er ferdig sett fra Ølbrygging.no. Pale Alen ble noe svak, men absolutt innafor, smakstesten etter gjæring gjorde meg tørst.Weissbieren derimot, fikk en OG på 1.031 - og det blir ikke mye til futt på en Weissbier antatt FG på ca. 1.010. Selv om jeg skulle havne på 1.004 (!), som andre her oppe, blir det som en tørstedrikk å regne.

Mesket på 65 gr. C i nesten 90 min som oppskriften antyder og målte 1.043 som forventet, før skylling. Etter dette droppet den drastisk. Med mer erfaring ville jeg sikkert gjort grep for å få opp OG før skylling. Noen som har tips der? Og er det noen som utifra informasjonen så langt kan hjelpe meg med å forstå hva som kan ha gjort at OG ble så lav?

Takk for alle tips og hjelp - en vakker dag, med mer erfaring, er det jeg som skal gi smarte tips til ferske ølhunder :)
Skylling har veldig mye å si for utbyttet (OG). Jeg traff OG for første gang da jeg satte maltrøret oppi et gjæringskar, for å så helle over 3 liter i 4-5 omganger med ca 10min mellomrom. Ellers er det viktig med litt sirkulasjon, tappe ut fra bunn og helle over mesken hvert 10min under mesking.
 
Hei @gle1 - og takk for raskt svar :)

Gjorde følgende;
  1. Ca. 3/4 fullt kar på 66 grader før silkar med korn
  2. 60 min mesking (stillestående) på ca 65 grader (droppet litt underveis, så resirkulerte litt underveis)
  3. 30 min kontinuerlig resirkulering (gikk overraskende lett i forhold til med Pale Ale - lurer på om det kan ha blitt skapt "ganger" i mesken vannet rant gjennom, slik at det ikke fikk med seg alt fra kornet?).
  4. Dro silkaret sakte opp for å få full effekt
  5. Målte SG til 1.043 (mot forventet OG fra oppskrift på 1.043)
  6. Skylte med ca 15 liter vann (en gjennomgang) før oppkok
  7. Kokte i 90 minutter
Med andre ord, burde være ganske greit riktig? :)
 
Hvis temperaturen var bare 66 grader før du satte i maltrøret og mesket inn, så har nok store deler av mesken holdt knappe 60 grader. Det er alt for lavt, og vil gi veldig lite konvertering. Vannet burde ha holdt ca 72 grader.
 
Men er du sikker på at du fikk ut sukkeret ved så lav mesketemperatur?
Det hjelper lite med lav mesketemperatur hvis du ikke får konvertering.
Noen dråper jod vil kunne si noe om det.
Hadde du gitt det en halvtime på ca 70C etterpå ville du trolig fått bedre utbytte.
Men om det går greit å gjøre det med BB 30 vet jeg ikke.
 
@Forvirret ; antakelig har jeg ikke det, nei. Learning the hard way er kjipt når ventetiden på øl er så lang som den er, men da har man i alle fall lært godt! Blir nok ikke lenge til neste batch med noe godsaker, da skal jeg være überbevisst temperatur ved meskestart og satse på at det blir bedre. Tror nok det var tilfellet ved første batch.

I min naive godtroende verden, så jeg meg strålende fornøyd med å treffe forventet OG etter mesking og tenkte overhodet ikke på at påfølgende vasking naturlig nok ville tilføre mer væske, og dermed vanne ut konsentratet.

Takk for alle tilbakemeldinger og tips, folkens!
 
Hadde SG på 1080 etter mesking på en red ale som fikk OG 1053, så du skal ha ganske mye høyere SG etter mesk. Jeg har også suksess med å meske i 90min på 66grader. Noen her på forumet har prøvd langtidsmesking over natta, eller over flere timer. Tror de endte opp på et utbytte nær 90%, som er veldig bra. Det bekrefter vel også at jo lengre du mesker, jo høyere effektivitet og OG vil du få.
 
Hei @gle1 - og takk for raskt svar :)

Gjorde følgende;
  1. Ca. 3/4 fullt kar på 66 grader før silkar med korn
  2. 60 min mesking (stillestående) på ca 65 grader (droppet litt underveis, så resirkulerte litt underveis)
  3. 30 min kontinuerlig resirkulering (gikk overraskende lett i forhold til med Pale Ale - lurer på om det kan ha blitt skapt "ganger" i mesken vannet rant gjennom, slik at det ikke fikk med seg alt fra kornet?).
  4. Dro silkaret sakte opp for å få full effekt
  5. Målte SG til 1.043 (mot forventet OG fra oppskrift på 1.043)
  6. Skylte med ca 15 liter vann (en gjennomgang) før oppkok
  7. Kokte i 90 minutter
Med andre ord, burde være ganske greit riktig? :)

Målte du temperaturen flere steder i mesken? Det er nærliggende å tro at den kan ha vært for lav, men du
skriver jo over her at du registrerte et dropp i tempen. Er ikke sirkulasjonspumpen også beregnet for selve meskingen?
Det du skriver om ganger kan også ha betydning ja.

Målte du 1.043SG ut av kranen? Du bør normalt se veldig høy SG på det du tapper ut etter en mesk, typisk 1.070-80
avhengig av maltmengde. Korrigerte du mot temperatur? 1.043 ved 65C tilsvarer 1.059 ved 20C.

Jeg vet ikke hvor mye vørter du fikk totalt til kok, men antar 25liter? La oss si at det damper bort 10% under kokingen slik
at du ender opp med 22.5l vørter.

For å oppnå en OG på 1.043 etter kok, må blandingen (25 liter) etter skylling ha en SG på ca. 1.039. Dette kan være lurt
å måle slik at du har en føling med hvordan du ligger an i løypa, men her oppstod problemet tidligere i prosessen.
 
Du sier temperaturen sank litt underveis i meskingen, Så da må du jo ha målt, og vel fått en temp på 63/64 eller noe sånt i mesken? Og da skulle du fått veldig effektiv konvertering til gjærbart sukker. Den temperaturen er helt grei.

Så jeg lurer på termometeret ditt. Du stoler vel ikke på det displayet på BB30'n viser, vel? Det er garantert feil.
 
Tilbake
Topp