Søte opp Cider

Det skal mye til for å få noen effekt. Laktose er ikke særlig søtt, men det er ganske dyrt:(.

Jeg har ikke funnet noen god løsning på det problemet. Har 20 liter temmelig tørr sider i kjelleren, og har så langt bare brukt den til eplegløgg. (Men den ble god - krydret med kanel, kardemomme og ingefær, og tilsatt en liten dose calvados. Anbefales:)!) Jeg får se til sommeren. Jeg gjetter på at om jeg en varm dag mikser ei mugge med litt sukkkerlake i bunnen og setter ut til tørste sjeler, så får jeg nok avsetning på stoffet.
 
Min Cider ble også i tørreste laget. Planlegger å ha litt nedkjølt sukkerlake i kjøleskapet når den skal serveres slik at hver og en kan bestemme søthet. Sukkerlaken først i glesset slik at det blandes uten å miste for mye av CO2.
 
Takk for maltodekstrintipset. Det var nytt for meg.
http://bryggeland.no/maltodextrin-1kg-de19-20.html

Det der inneholder 20% druesukker, så en må ta hensyn til det når en karbonerer. Og så bør en helst være sikker på at det ikke er noen infeksjon i sideren, for ellers kan det gå galt når villgjær og bakterier går løs på stoffet. Men det gjelder vel for laktose, også.
 
jeg tok to liter med eplejuice og kokte det inn til ca 2 dl. Dette ble litt for søtt til de ca 19 l cider jeg hadde på fat, merket ikke noe særlig til ettergjæring på fatet men da sto det jo kaldt helle tiden.
 
jeg tok to liter med eplejuice og kokte det inn til ca 2 dl. Dette ble litt for søtt til de ca 19 l cider jeg hadde på fat, merket ikke noe særlig til ettergjæring på fatet men da sto det jo kaldt helle tiden.
Ble det da som sirup nesten? Hvordan blander dette seg ?
Vil tro jeg går for maltodekstrin, koke opp en liter vann å blande inn pulveret.
 
Jeg brygget cider på eplejuice og søtet den før fatning med Stevia. Settes så til noen mnd. med lagring for å få utvikle seg litt.
 
Ble det da som sirup nesten? Hvordan blander dette seg ?
Vil tro jeg går for maltodekstrin, koke opp en liter vann å blande inn pulveret.
Ja, men ikke som honning, det kan hende jeg faktisk ikke reduserte så mye som jeg antok først men jeg ristet på fatet for å blande det.
 
Tilbake
Topp