Infeksjon igjen?

gle1

Norbrygg-medlem
Fikk min første infeksjon på mitt forrige brygg. Så jeg fikk litt sjokk når jeg åpnet lokket på gjæringsbøtta denne gangen også. Det er ny bøtte, og jeg var selvfølgelig ekstra nøyaktig på rengjøringen. Den eneste fellesnevneren var at jeg hydrerte tørrgjæren i et desinfisert melkeglass for første gang på begge bryggene(har pitchet rett i gjæringskaret før). Gjæren som ble brukt er Lallemands Abbaye, ølet er en Blonde. Gjæret på 20-25 grader.

Har jeg fått infeksjon på ny?
DSC_0280.JPG
 
Desverre :(

Da må du tenke. Det må vel være flere fellesnevnere? Hvordan får du vørteren opp i gjæringsspannet? Tatt noen målinger?
 
Fikk du desinfisert kjøler,termometer,hevert,tappekran,gjærlåsen,spann,lokk,måleutstyr ,rehydrerings glass og eventuelt utstyr til å splasje med? Er dette ok + at du har passet på hvor alle fingrene er så burde alt være i orden. Har du tørrhumlet?
 
Sist redigert:
For å være enda mer sikker neste gang så bytter du det melkeglasset eller har det i ovnen før du rehydrerer. Varme trenger inn overalt, det gjør ikke f.eks starsan.
 
Blir pitching rett i gjæringskaret med tørrgjær fra nå av. Har aldri hatt problem med infeksjon før.
 
Blir pitching rett i gjæringskaret med tørrgjær fra nå av. Har aldri hatt problem med infeksjon før.

Ikke konkluderer for tidlig. Kanskje du har gjort opp tanker for deg selv, men det skal skitlite til, hvis problemet er stort nok, til at det kan gjenta seg. Du må gjennom hele kjeden etter kok til kar.
 
Skiftet du ut noe annet enn bøtta?
En runde med klor kan være greit når du først har fått infeksjon.
Husk også hva man sier.
Det er to typer ølbryggere.
De som har hatt infeksjon og de som venter på den første:)
 
Det er nok å spraye redskapene med starsan rett før man dypper nedi vørteren? Etter kok, så er det svært lite som er i kontakt med vørteren. Den går rett fra tappekranen, uten noen slange, oppi gjæringsbøtta. Da er det bare hydrometeret som er i kontakt med vørteren under målinger. Det er sprayet med star san før det slippes nedi.

Takk for tilbakemeldingene :) Det går tydeligvis ikke an å være nøye nok.
 
Det er nok å spraye redskapene med starsan rett før man dypper nedi vørteren? Etter kok, så er det svært lite som er i kontakt med vørteren. Den går rett fra tappekranen, uten noen slange, oppi gjæringsbøtta. Da er det bare hydrometeret som er i kontakt med vørteren under målinger. Det er sprayet med star san før det slippes nedi.

Takk for tilbakemeldingene :) Det går tydeligvis ikke an å være nøye nok.

Har tappekranen fått se kokende vørter før det ble tappet?

Det er ikke alltid nok å spraye før du dypper det nedi, men i de fleste tilfeller er det det, spørs hva du skal ha nedi. Hvis det er av treverk så glem det. Plastskje er omtrent likeså.
 
Har tappekranen fått se kokende vørter før det ble tappet?

Det er ikke alltid nok å spraye før du dypper det nedi, men i de fleste tilfeller er det det, spørs hva du skal ha nedi. Hvis det er av treverk så glem det. Plastskje er omtrent likeså.
Delen etter kuleventilen har nok ikke sett kokende vørter nei. Skal notere det ned til neste brygging.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Prøv å resirkuler litt mens det koker. Evt tapp, lukk tuten og la hele kjeden etter kran stå med glovarm vørter, gjenta.
 
Infeksjoner er helvete. Jeg har gått omhyggelig gjennom alle ledd - unntagen gamle, litt ripete plastgjæringskar. Nå skal de hives - og så håper jeg det er dem:(. Får overkarbonering som følge av infeksjon på en del av bryggene mine - noen fordømt gode brygg, også:mad: - men ikke på andre, og skulle ønske jeg hadde holdt regnskap med hvilke brygg som er gjæret i hvilke kar.

Så altså: Har du sjekket gjæringskarene for riper?
 
Infeksjoner er helvete. Jeg har gått omhyggelig gjennom alle ledd - unntagen gamle, litt ripete plastgjæringskar. Nå skal de hives - og så håper jeg det er dem:(. Får overkarbonering som følge av infeksjon på en del av bryggene mine - noen fordømt gode brygg, også:mad: - men ikke på andre, og skulle ønske jeg hadde holdt regnskap med hvilke brygg som er gjæret i hvilke kar.

Så altså: Har du sjekket gjæringskarene for riper?

Han har kjøpt helt nye kar, nytt kar ga ny infeksjon.
 
Infeksjon fra støv i luften i gjæringsrommet?
Da vi hadde infeksjon er jeg nokså sikker på at det kom av at vi oppbevarte malten like ved gjæringskaret. Da vi flyttet malten og passet på å ikke få maltstøv fra kverning i nærheten så forsvant problemet.
 
Jeg har gjort akkurat det samme på alle mine foregående brygg. Så her må det ha kommet en infeksjon i en del av bryggeriet som ikke har blitt vasket bort. Det blir nok en grundig vasking av hele bryggeriet før neste brygg.
 
Klorin dreper stort sett alt som kan gjemme seg i plastbøtter. Kjøp en flaske klorin på kiwi og bland med vann etter instruksjonene på flaska. Fyll gjæringskaret HELT opp og sett på lokket så ALT på innsiden av karet er i berøring av klorin-vannet. La stå en dag eller to og tøm ut (gjerne igjennom tappekran om karet har det) og skyll godt med kaldt vann.

Jeg kaster sjelden plastbøtter/better bottle carboys med mindre de er lekk el.l. og jeg har aldri hatt infeksjon i noen gjæring som jeg har brukt denne metoden på.
 
Klorin dreper stort sett alt som kan gjemme seg i plastbøtter. Kjøp en flaske klorin på kiwi og bland med vann etter instruksjonene på flaska. Fyll gjæringskaret HELT opp og sett på lokket så ALT på innsiden av karet er i berøring av klorin-vannet. La stå en dag eller to og tøm ut (gjerne igjennom tappekran om karet har det) og skyll godt med kaldt vann.

Jeg kaster sjelden plastbøtter/better bottle carboys med mindre de er lekk el.l. og jeg har aldri hatt infeksjon i noen gjæring som jeg har brukt denne metoden på.
Det gjør jeg før og etter etter hvert brygg (+ hiver alt mulig oppi karene samtidig). Kanskje litt "over the top", men det er en enkel og grei forsikring.
 
Tilbake
Topp