Egenkomponert porter- Innspill ønskes

Hei!

Utrolig nok har jeg enda ikke laget meg en porter, dette er en av mine favoritt stiler så det er absolutt på tide. Hadde først tenkt en Baltic porter, men helelr nå mer mot robust.
Satt opp en oppskrift her som jeg gjerne tar i mot innspill på.

OG: 1.065
FG: 1.019
ABV: 6.0
Batch size: 22 liter

4,25 kg Pale Malt (5,0 EBC) Grain 1 60,7 %
1,00 kg Munich Malt (15,0 EBC) Grain 2 14,3 %
0,50 kg Caramel/Crystal Malt - 30L (59,1 EBC) Grain 3 7,1 %
0,50 kg Caramunich Malt (110,3 EBC) Grain 4 7,1 %
0,50 kg Chocolate Malt (Thomas Fawcett) (1000,8 EBC) Grain 5 7,1 %
0,25 kg Black Malt (Thomas Fawcett) (1300,2 EBC) Grain 6 3,6 %

22,00 g Magnum [12,00 %] - Boil 60,0 min Hop 7 26,6 IBUs
20,00 g East Kent Goldings (EKG) [5,00 %] - Boil 15,0 min Hop 8 5,0 IBUs

2,0 pkg English Ale (White Labs #WLP002) [35,49 ml]

Lurte også på om jeg skulle putte to lakrisstenger oppi
 
Det er mer svart malt enn du trenger, og om du ikke er nøye på vannbehandlingen din kan det gi et litt surt øl. Det er også ganske mye cara, som kan gi søtt øl. Sweet & Sour? Jeg ville kuttet ned på disse, og heller brukt en solid dose med Thomas Fawcett Amber Malt.

Men for all det, jeg tror det også kan bli godt nøyaktig som det er.
 
Det er mer svart malt enn du trenger, og om du ikke er nøye på vannbehandlingen din kan det gi et litt surt øl. Det er også ganske mye cara, som kan gi søtt øl. Sweet & Sour? Jeg ville kuttet ned på disse, og heller brukt en solid dose med Thomas Fawcett Amber Malt.

Men for all det, jeg tror det også kan bli godt nøyaktig som det er.
Gode råd. Har litt lyst på noe røyksmak. Er jo svært svært skeptisk til å bruke peated malt men kanskje 100g med black og peated? Evt. kun 50g peated?
 
Amber malt er godt; jeg synes det gir solide hint av sjokolade - men det tar tid før smaken rundes av. Det kan være ganske brutalt i et fersk øl. Men om du brygger juleølet nå, så ville jeg hatt i noe. (men det er vel egentlig først og fremst i borwn porter du vil finne det.) Jeg synes nok også du har mye mørkt. (Jeg brukte 300 gram Black malt i en dobbel batch, ditto med avskallet (Blackprinz/Carafa Special) + 1 kg pale chocolate. Og 1 kg crystal 120. Og 7 kg MO og 5 kg mørk munich. Den mengden mørk malt ga et veldig robust øl:).)

Mesketemperatur? (Jeg ville brukt 68)
 
Amber malt er godt; jeg synes det gir solide hint av sjokolade - men det tar tid før smaken rundes av. Det kan være ganske brutalt i et fersk øl. Men om du brygger juleølet nå, så ville jeg hatt i noe. (men det er vel egentlig først og fremst i borwn porter du vil finne det.) Jeg synes nok også du har mye mørkt. (Jeg brukte 300 gram Black malt i en dobbel batch, ditto med avskallet (Blackprinz/Carafa Special) + 1 kg pale chocolate. Og 1 kg crystal 120. Og 7 kg MO og 5 kg mørk munich. Den mengden mørk malt ga et veldig robust øl:).)

Mesketemperatur? (Jeg ville brukt 68)
Takker!
Tenkte å legge meg på 68 grader ja.
Du skriver at du synes jeg har mye mørkt, men er det mindre mørkt i oppskriften din? Black malt + carafa special + chocolate + Krystal 120 + mørk munich?
 
Takker!
Tenkte å legge meg på 68 grader ja.
Du skriver at du synes jeg har mye mørkt, men er det mindre mørkt i oppskriften din? Black malt + carafa special + chocolate + Krystal 120 + mørk munich?

Det er til sammen nesten 15 kg malt der, og carafaen er jo debittered. Så er det pale chocolate (600 EBC), og crystal 120 er ikke veldig tungt. 5 kg mørk munich høres jo mørkt ut, men det er jo bare 25 EBC. Det er totalt 18 % spesialmalt, litt mindre enn du har, men den viktigste forskjellen er at du har 10% av det aller mørkeste. (Du kan nesten ikke regne med carafaen i oppskriften min i det hele tatt. Det er jo et malt du bruker til Black IPA og Schwarzbier - sånt som skal være mørkt uten å smake mørkt.)

Du kan forresten bruke hvetesjokolade - den gir ikke så mye bitterhet, heller. Det var det jeg egentlig hadde planlagt da jeg laget oppskriften, men Bryggselv hadde ikke, og så ble det Blackprinz i stedet - og siden har jeg haoldt meg til det. (Dette er en oppskrift jeg har brygget flere ganger; den funker . Den har peated malt, også - tilsvarende 100 gr i din.)

Jeg mener ikke at du ikke skal prøve, men det er et godt råd å holde øye med ph'en hvis du har med alt hele veien. Men du tilsetter kanskje ikke det mørke før ved vorlauf? Det løser jo problemet i mesken - smen sjekk likevel ph før kok. Du får dårligere utbytte av bitterhumla hvis du går under 5,2 - og må i så fall kompensere ved å bruke litt mer. (Men bitterheten blir visst mer behagelig da, så ... .) En annen sak er at du kan ende opp med et øl som er for surt etter at gjæringen er ferdig, slik at du må justere før du tapper opp ølet.
 
Tilbake
Topp