Trenger innspill på IPA-oppskrift

Holder på å sette sammen en oppskrift til en IPA, og er forholdsvis ny på dette med å sette sammen oppskrifter selv da jeg stort sett har brygget sett/ferdige oppskrifter. Noen som har noen tanker om denne? Valgte humler litt etter hva jeg har i frysen og for å unngå å sitte igjen med rester når jeg kjøper pakker à 100g. Ønsker også litt skumfasthet, derav hvetemaltet. Noen som har noen innspill eller ser noe som ser galt ut?

6,00 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) Grain 1 85,7 %
0,50 kg Caramel/Crystal Malt - 10L (19,7 EBC) Grain 2 7,1 %
0,50 kg Wheat Malt, Bel (3,9 EBC) Grain 3 7,1 %

20,00 g Galaxy [14,00 %] - Boil 60,0 min Hop 4 25,4 IBUs
10,00 g Citra [12,00 %] - Boil 60,0 min Hop 5 10,9 IBUs
30,00 g Amarillo [9,20 %] - Boil 10,0 min Hop 6 9,1 IBUs
30,00 g Citra [12,00 %] - Boil 10,0 min Hop 7 11,8 IBUs
30,00 g Amarillo [9,20 %] - Boil 0,0 min Hop 8 0,0 IBUs
30,00 g Citra [12,00 %] - Boil 0,0 min Hop 9 0,0 IBUs
1,0 pkg California Ale (White Labs #WLP001) [35,49 ml] Yeast 10 -
40,00 g Amarillo [9,20 %] - Dry Hop 7,0 Days Hop 11 0,0 IBUs
30,00 g Citra [12,00 %] - Dry Hop 7,0 Days Hop 12 0,0 IBUs
 
Hvor stor batch brygger du, 25 liter? OG?

Synes maltsammensetningen ser grei ut, så kjør på! Skulle jeg endret noe så ville det vært å redusert bittelitt på bruken av crystal malt, men det er smak og behag. Når det kommer til humletilsetningene så trenger du ikke to forskjellige på 60 minutter. I et så humlerikt øl vil det ikke gi noe utslag på smaken så jeg ville bare sløyfet Citra her og heller brukt de 10 grammene på de sene tilsetningene. Personlig ville jeg "guffet" på med betydelig større mengder humle på både 10 mutter, flame out og til tørrhumling. Det vil gi deg litt mer bitterhet, men det kan du justere ved å redusere litt på 60 minutter om du ønsker det. Slik det ligger nå har du vel en 57 IBU. Jeg vet ikke hva planlagt OG er, men er den over 1,060 tåler den noen flere IBU. Det er smak og behag dog :)
 
Jeg er enig med Marius mtp bitterhet, men jeg ville heller spart på Galaxy til tørrhumling og heller brukt mer Citra
 
Citra og Amarillo kan bli litt vel mye tropisk frukt-cocktail, så du kan jo tenke på å bruke noe Chinook eller Columbus eller noe annet godt i tillegg, mot slutten og som tørrhumle, om du har.

Sunn og tilstrekkelige mengder med gjær er ellers det beste tipset for skumfasthet. Ikke at det dermed er noe galt i å bruke hvetemalt, altså!
 
Frukt-cocktail er ikke dumt det! Min siste APA var humlet med en haug med citra, amarillo og centennial de siste 10 minuttene før flame out, i tillegg til at alle tre ble brukt til tørrhumling også. Ble etter min smak helt knall, så koker nok ned til smak og behag.

Til trådstarter, jeg ville bare kjørt på slik oppskriften er nå jeg uten alt for mye modifisering så ser du hvordan det fungerer. Det blir sikkert godt, og det er masse god læring i å prøve seg litt frem :)
 
Tilbake
Topp