Gjæring under trykk

Lagde en batch med Lucky Jack på onsdag, ca 65L i konen, Pitchet en slurry fra US-05 på 16 grader.
Satt STC på 18 grader

Gikk å sjekket i går etter ca 24 timer for å se om gjæringen var i full gang.
Oppdaget først at jeg hadde glemt å skru på kjøleskapet, så temraturen inne i konen var nå 22 grader.
Åpnet kjøleskapet og oppdaget igjen at jeg ikke hadde åpnet kranen for blow off.
Det var et sinnsykt trykk inne i tanken, så når jeg åpnet kranen var det som å åpne en Co2 flaske.
Brukte vel 15 minutter for å få ut trykket, OG hadde gått fra 1050-1030 på 24 timer.

Kjøleskapet er på og temp satt til 20 grader.
Noen som har noen erfaring om hvordan gjæren kan ha blitt påvirket av dette?
 
Skal ikke gi meg inn på å spekulere, men mange undersøkelser er gjort på gjæring under trykk og påvirkning på smaken. Som msevland sier, her er det prosesser som trekker i forskjellige retninger (temperatur/trykk/stress av gjæren)

Slik du framstiller det så framstår trykket som særs høyt, har du ikke sikkerhetsventil på tanken?

Har ikke regnet på hvilket trykk du kan regne med dersom det ikke var sikkerhetsventil, men isåfall må det jo ha vært nær fare for en gedigen eksplosjon med skade på materielle verdier og ev. personskade.

I en glassflaske kan det vel være fare for eksplosjon med halvparten av den sukkermengden som ble omsatt til co2 hos deg ville jeg tro, avhengig av fyllingsgrad/headspace.

Fint at det gikk bra med utstyret, og du kan jo gi dine smaksnotater angående brygget i denne tråden når du kommer så langt.

Er jo andre her inne som har brukt US-05 på baderommet på 22-23 grader uten trykk, og hevder at ølet smaker fortreffelig. Så helt galt kan det vel ikke bli:)
 
Sist redigert:
Skal ikke gi meg inn på å spekulere, men mange undersøkelser er gjort på gjæring under trykk og påvirkning på smaken. Som msevland sier, her er det prosesser som trekker i forskjellige retninger (temperatur/trykk/stress av gjæren)

Slik du framstiller det så framstår trykket som særs høyt, har du ikke sikkerhetsventil på tanken?

Har ikke regnet på hvilket trykk du kan regne med dersom det ikke var sikkerhetsventil, men isåfall må det jo ha vært nær fare for en gedigen eksplosjon med skade på materielle verdier og ev. personskade.

I en glassflaske kan det vel være fare for eksplosjon med halvparten av den sukkermengden som ble omsatt til co2 hos deg ville jeg tro, avhengig av fyllingsgrad/headspace.

Fint at det gikk bra med utstyret, og du kan jo gi dine smaksnotater angående brygget i denne tråden når du kommer så langt.

Er jo andre her inne som har brukt US-05 på baderommet på 22-23 grader uten trykk, og hevder at ølet smaker fortreffelig. Så helt galt kan det vel ikke bli:)


Har desverre ingen sikkerhetsventil, har vært inne på den tanken før, å kunne hatt en ventil som feks slipper ut på 1 bar.
Headspace var vel ikke mer enn ca 10cm, tipper jeg kan greie å fylle tanken med 75 L hvis den er helt full.
Ble ganske overasket over det store trykket, men fikk jo i hvertfall testet at alle skjøter/sveiser var skikkelig tette ;)
 
Det er vistnok ganske vanlig å ligge på en så høy temperatur når en gjærer i koner under trykk hos de større øl produsentene, så da går det helt sikkert meget bra med deg også


Har selv hatt feil temp på en undergjæret pils på 22 i starten i flere dager og den pilsen ble meget god uten usmaker( skrudd ned til 9 etter noen dager- en omvendt diacytal rest )... Så mye som går bra til slutt. Og det på en forskjell på hele 13 grader .. En bryggertabbe som endte godt..

Blir spennede å høre hvordan det går.

Easybrew.
 
Tilbake
Topp