Innspill på oppskrift til hveteøl

Hepp.

Håper noen med litt mer erfaring på hvetøl kunne vurdere en oppskrift jeg har satt sammen.
 

Vedlegg

  • BeerCalc: Haustkvete.pdf
    41,5 KB · Sett: 53
Hepp.

Håper noen med litt mer erfaring på hvetøl kunne vurdere en oppskrift jeg har satt sammen.


66 grader fungerer sikkert, men du kan gå til 67. Går også an å legge inn en "ferulic rest" på ca 45 grader. Det vil hjelpe gjæren å produsere fenoler (kryddernelliksmaken).

Trenger vel strengt tatt ikke aromahumler. Holder å tilsette bitterhumler @60min.

Koketid så jeg ikke. Ville gått for 90min.

Og så ville jeg utelatt Irish Moss. Denne skal jo ikke være klar.
 
Sist redigert:
Takk for innspill. Mesketemp tror jeg falt ut av seg selv i kalkulatoren, men den kan justeres opp. Ferulic rest har jeg aldri gjort før, er dette mens temp er på veg opp mot mesketemp? Aromahumler kuttes ut og irish moss droppes. Siden det er såpass med pilsnermalt blir det 90 min koketid ja. :)
 
Takk for innspill. Mesketemp tror jeg falt ut av seg selv i kalkulatoren, men den kan justeres opp. Ferulic rest har jeg aldri gjort før, er dette mens temp er på veg opp mot mesketemp? Aromahumler kuttes ut og irish moss droppes. Siden det er såpass med pilsnermalt blir det 90 min koketid ja. :)

Ferulic kommer først. Sikkert mange andre her som har mer erfaring med nytten av denne enn jeg har.
 
Har aldri brygget hvete uten, men de har blitt bra med..
Ferulstopp har jeg gjort på 41 grader.
Gjæring på 17 grader.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp