BBA60 - Brygge 25 liter

Hei,
Har noen prøvd å brygge 25 liter på en BB automatic 60? Ser når jeg setter spiralkjøleren nedi så dekker den ikke mye av vørteren hvis jeg ser på 25 liters målet. Men kanskje det er nok?
 
Jeg koker i en vanlig BB60, og det går greit, det. Jeg bruker sånn ca. 20-25 minutter på å få kjølt ned 27 liter til 17/18 grader, som er den temperaturen jeg stort sett tilsetter gjæren på.

Du kan bruke en hyssing for å knytte sammen kjøler"armene" så du får kjøleren noe lenger ned i kjelen. Jeg har lurt på å bøye dem opp, forresten, men er litt usikker på om røret har godt av det
 
Jeg koker i en vanlig BB60, og det går greit, det. Jeg bruker sånn ca. 20-25 minutter på å få kjølt ned 27 liter til 17/18 grader, som er den temperaturen jeg stort sett tilsetter gjæren på.

Du kan bruke en hyssing for å knytte sammen kjøler"armene" så du får kjøleren noe lenger ned i kjelen. Jeg har lurt på å bøye dem opp, forresten, men er litt usikker på om røret har godt av det

Jeg tenkte på akkurat det samme å knytte dem sammen, men er redd det komme litt drypping fra slangene nedi kjelen. Kanskje være en ide å prøve å bøye dem litt oppover eventuelt. Takk for svar!
 
Jeg koker i en vanlig BB60, og det går greit, det. Jeg bruker sånn ca. 20-25 minutter på å få kjølt ned 27 liter til 17/18 grader, som er den temperaturen jeg stort sett tilsetter gjæren på.

Du kan bruke en hyssing for å knytte sammen kjøler"armene" så du får kjøleren noe lenger ned i kjelen. Jeg har lurt på å bøye dem opp, forresten, men er litt usikker på om røret har godt av det

Bøyene på kjøleren din er trolig kaldbøyd opprinnelig. Det gjøres normalt med ett verktøy, om du kan få fatt i ett slikt er det mulig å bøye tilbake. Du vil arbeidsherde stålet så det er ikke sikkert det er det smarteste du gjør. Ville kanskje vært bedre å få laget en kjøler hvor disse bøyene til innløp/utløp ikke var der. Kan være ett innspill til selgerene av BB30/60.
 
Bøyene på kjøleren din er trolig kaldbøyd opprinnelig. Det gjøres normalt med ett verktøy, om du kan få fatt i ett slikt er det mulig å bøye tilbake. Du vil arbeidsherde stålet så det er ikke sikkert det er det smarteste du gjør. Ville kanskje vært bedre å få laget en kjøler hvor disse bøyene til innløp/utløp ikke var der. Kan være ett innspill til selgerene av BB30/60.

Takk, da fikk jeg et kvalifisert svar på noe jegb har lurt litt på. Problemet er ikke så stort, så da tar jeg nok ikke sjansen.
 
Jeg koker i en vanlig BB60, og det går greit, det. Jeg bruker sånn ca. 20-25 minutter på å få kjølt ned 27 liter til 17/18 grader, som er den temperaturen jeg stort sett tilsetter gjæren på.

Du kan bruke en hyssing for å knytte sammen kjøler"armene" så du får kjøleren noe lenger ned i kjelen. Jeg har lurt på å bøye dem opp, forresten, men er litt usikker på om røret har godt av det

Hvis jeg bruker "spacer" på den ene siden (ref http://www.homebrewing.org/Spacer-Boil-Coil_p_5359.html) så får jeg faktisk kjøleren til å gå helt ned og kjøleren henger fremdeles på kanten. Den blir litt skev, men fungerer.
 
Jeg koker vekk nokså nøyaktig 5 liter per time på en vanlig BB60. Så må du regne inn et svinn i trub, om du da ikke hiver med alt over i gjæringskaret, som noen gjør. I en normal engelsk ale, som er det jeg brygger mest av, blir det igjen omtrent 3-4 liter i kjelen. Så om jeg vil sitte med 25 liter i gjæringskaret, må jeg starte kokingen med 33-34 liter dersom jeg skal koke i 60 minutter. Det avhenger litt av humlemengden.

Jeg gjenvinner alltid 1- 1 1/2 liter vørter av trubet. Jeg heller det over på en erlenmeyerkolbe og lar det stå til dagen etter, da jeg greit dekanterer rein og fin vørter. Så kan den brukes til starter, eller til karbonering. Holder seg fint i kjøleskap. Bruker du det til karbonering, vil det si at du får vel en liter ekstra øl. Det er jo en fin bonus:).
 
Takk for svar Finn! Mistenker min fordamper litt mindre faktisk, småkoker hele tiden. Ikke noe skikkelige greier. Kan det være feil på varmeelementet?
 
Jeg skulle gjerne sett at det var litt mer fart på elementet i min kjele, også. Det er ett av ankepunktene mine mot dette produktet. Men det holder akkurat. Det fosskoker gjerne ganske friskt i starten, men så roer det seg ganske mye.

Jeg har som regel et sted mellom 30 og 35 liter til kok. Jeg har vel ikke prøvd å koke større batcher med denne kjelen. (Det er den tredje jeg har. De to første klappa sammen:confused:.)

Du bor ved havet, mens jeg bor på over 300 m.o.h.. Det kan kanskje forklare (noe av) forskjellen?
 
Jeg skulle gjerne sett at det var litt mer fart på elementet i min kjele, også. Det er ett av ankepunktene mine mot dette produktet. Men det holder akkurat. Det fosskoker gjerne ganske friskt i starten, men så roer det seg ganske mye.

Helt enig. Jeg har ergret meg en del over lange bryggedager på grunn av tiden det tar å få riktig temp på meskevass og oppkok. Løsningen ble en dyppvarmer fra ølbrygging.no som jeg kjøpte på tilbud, og har nå brukt den et par ganger. Det er jo ingen løsning på at BB60'en er litt treig i seg selv, men det gjorde bryggedagen min både kortere og koseligere. Anbefales!
 
Nå trives jeg litt med å somle og sose mens koken varmer seg opp, men ja; det blir lange bryggedager, og en eller annen gang skal jeg lage meg et bedre og proffere system. Men ikke noe automatisert. Nå mesker jeg i en 36-literskjele på caso-plate, og bruker BB60'n til vannvarming og kok, og det funker fint, det.
For å kjøre skikkelige doble batcher skulle jeg gjerne hatt et opplegg med 70-liters kjele. Men da må jeg vel over på gass, om det skal bli effektivt.
 
Nå trives jeg litt med å somle og sose mens koken varmer seg opp, men ja; det blir lange bryggedager, og en eller annen gang skal jeg lage meg et bedre og proffere system. Men ikke noe automatisert. Nå mesker jeg i en 36-literskjele på caso-plate, og bruker BB60'n til vannvarming og kok, og det funker fint, det.
For å kjøre skikkelige doble batcher skulle jeg gjerne hatt et opplegg med 70-liters kjele. Men da må jeg vel over på gass, om det skal bli effektivt.

Automatisert er for pinger :p
Man kan jo bare fyre i noen varmeelementer fra ebay i en kjele, og kjøre dem på forskjellige kretser om det er sikringene som vil gi etter. Det er alltid noe man har lyst på, hæ? :D
 
Takk for svar Finn! Mistenker min fordamper litt mindre faktisk, småkoker hele tiden. Ikke noe skikkelige greier. Kan det være feil på varmeelementet?
Til info, så opplevde vi en feil med vår BB60A; Tok sykt lang tid mellom mesk og kok. Siden vi har montert kWh-måler på kursen kunne vi se at den varmet på ca. 2kW selv om diplayet viste 100%(som skal være 3kW). Rettet seg ettert å ha plugget ut/inn støpselet.

Kan være lurt å forsøke sjekke dette. Jeg har varslet olbrygging.no, og fått beskjed om å ta kontakt om det skjer igjen.
 
Sist redigert:
Til info, så opplevde vi en feil med vår BB60A; Tok sykt lang tid mellom mesk og kok. Siden vi har montert kWh-måler på kursen kunne vi se at den varmet på ca. 2kW selv om diplayet viste 100%(som skal være 3kW). Rettet seg ettert å ha plugget ut/inn støpselet.

Kan være lurt å forsøke sjekke dette. Jeg har varslet olbrygging.no, og fått beskjed om å ta kontakt om det skjer igjen.

Takk for forslag, skal prøve det :)
 
Tilbake
Topp