Krokodillelukt fra humle?

UltimoHombre

Norbrygg-medlem
Ja, jeg skjønner at dere stusser på overskriften, så jeg skal skynde meg å forklare. Jeg har nemlig brygget to øl, en black IPA og en vanlig IPA, som begge har en umiskjennelig litt søtlig duft av de svarte og oransje smågodt-krokodillene i aromabildet. Andre har også påpekt dette. Ølene er for øvrig svært gode på alle måter, og krokodillelukten er jo også for så vidt god, jeg er bare nysgjerrig på om noen andre har merket det samme.

Jeg antar at lukten er fra humlen, og den eneste felles humlen i de to bryggene er Equinox. Har noen andre merket denne aromaen? Det kan jo godt hende at lukten som jeg og andre assosierer med krokodillene EGENTLIG er en fruktaroma. For eksempel papaya, som skal forbindes med Equinox, er jeg ikke helt sikker på hvordan lukter.

Dette er vel mest en betraktning fra min side, men også et spørsmål om noen andre bryggere har merket den samme aromaen, og i tilfelle hvilken aroma det er? Krokodillene skal jo angivelig ha fruktsmak...

"En herlig IPA med smaker og aroma av sitrus, blomster, krokodille og grønn paprika". Der har du en vinner!
 
Krokodiller (spesielt de svarte) er dritgodt. Ellers har jeg ikke så mye å bidra med i denne tråden.

Forøvrig synes jeg Hansa white IPA har en ettersmak av love hearts. Bare kjenn godt etter. Øl er gøy.
 
Krokodiller (spesielt de svarte) er dritgodt. Ellers har jeg ikke så mye å bidra med i denne tråden.

Forøvrig synes jeg Hansa white IPA har en ettersmak av love hearts. Bare kjenn godt etter. Øl er gøy.

Jeg synes det var et fint bidrag til diskusjonen, bortsett fra at de oransje krokodillene er klart best.

It is known.
 
Slår et slag for svarte krokodiller. Smaken er litt sånn tutti frutti og det er ikke uvanlig fra humle, eksempelvis amarillo. Equinox har jeg ikke turt å bruke ennå,da mange sier den smaker såpe. Smaker det nyvasket krokodille eller bare krokodille?
 
Så lenge vi alle klarer holde oss unna Krokodil, så ender det som regel greit.

Jeg bruker MASSE Equinox i NEIPAen min (sammen med Azacca og Eldorado). Har ikke merket noe smågodtsmak av den, bare jævlig juicy tropiske frukter.
Når det er sagt så drakk jeg en Plato Pale Ale (Monkey Brew) i går, og den lukta jordbær/vaniljeskum fra smågodtdisken. Fant ikke de smakene i smaken, men lukta var tydelig.
 
Hva slags gjær? Jeg synes alle øl jeg lager med US05 lukter litt jordbær(syntetisk jordbærgodteri) , uansett hva jeg gjør. Selv om den gjærer på 15C.
 
Hva slags gjær? Jeg synes alle øl jeg lager med US05 lukter litt jordbær(syntetisk jordbærgodteri) , uansett hva jeg gjør. Selv om den gjærer på 15C.

Jeg har brukt WLP001 på begge. Godt poeng, det kan være gjæren.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tror du blir kvitt det hvis du repitcher gjæren.

Virkelig? Hm . Må prøves. Altså ha i en runde til med gjær? Når i såfall?


....humler kan og gi mye rar smak. Jeg trodde jeg elsket Citra, så jeg lagde en smash Citra IPA. Alle liker den, men jeg trodde den var oksidert. Jeg synes den både lukter og smaker våt papp. Kjøpte en Citra Pale Ale i Sverige og den er like jævlig....for meg.
 
Virkelig? Hm . Må prøves. Altså ha i en runde til med gjær? Når i såfall?


....humler kan og gi mye rar smak. Jeg trodde jeg elsket Citra, så jeg lagde en smash Citra IPA. Alle liker den, men jeg trodde den var oksidert. Jeg synes den både lukter og smaker våt papp. Kjøpte en Citra Pale Ale i Sverige og den er like jævlig....for meg.

Nei altså at du høster gjæren og bruker den videre. For noen år siden så la jeg merke til det jeg selv beskrev som en slags fersken/aprikossmak hvis man pitchet 05 rett fra pose. Men har repitchet den mye, og da blir den renere. Renere og gir større utgjæring.

Det kan jo hende at både den du laget og den du kjøpte på systemet i sverige begge var oksiderte da. Desto mer humle/humleoljer i et øl, desto mer er det som kan gå i stykker, og det kan skjer fort.
 
Takker for svar. Ja den er så rar at jeg skal sende inn et par for å få den vurdert tenkte jeg.
Jeg får prøve det du sier med gjæren, men foreløpig har jeg bare gått over til S04.
Pitcher på 17, gjærer på 15-16.
Mye renere resultat enn med us05, hos meg i allefall.
 
En liten oppdatering.

Brygget nettopp en batch med en Kona Big Wave-lignende sak som jeg har brygget flere ganger før. Vanligvis bruker jeg Citra og Galaxy, og har også brukt Citra og Amarillo hvis jeg ikke fikk tak i Galaxy.

Denne gangen hadde Bryggselv verken Galaxy eller Amarillo, så jeg gikk for Citra og Equinox, eller Ekuanot som den heter nå. Og guess what?

Nettopp: et umiskjennelig drag av smågodtkrokodiller i aromaen. Det er ingen tvil, det er noe med Equinox. Burde inn i aromabeskrivelsen.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp