Ring / belte inne i flaska ?

Hei,

Har kommet over et fenomen som jeg aldri har lest om på dette forumet tidligere.

Har en tysk pils stående til karbonering på flaske (12 dagen), altså snart ferdig karbonert og straks klar for lagring.

Det jeg ser er at det danner seg en ring / belte av bittesmå bobler på innsiden av flasken. Nesten ikke merkbart med det blotte øye.

Tipper at bredden på ringen / beltet er ca. 1,5 cm.
Og denne lokalisert rundt 2 cm før flasken går over til der hvor flasketuten starter.
Altså noen centimeter ned i ølet.

Først så trodde jeg at det kunne være på utsiden av flasken, sånne slitasjemerker som ofte kommer på gjenbruksflasker, men så la jeg merke til at dette var på innsiden.

Det som er rart er at det er på nøyaktig samme plassering på alle 42 flaskene jeg har ?

Belegget forsvinner lett når jeg vender på flasken.

Har aldri sett dette før og lurer på om noen har en fornuftig forklaring.

Til forskjell fra andre batcher jeg har hatt så har jeg denne gangen brukt flasker som er varmebehandlet i stekeovn, samt at jeg på denne har tilsatt kalsiumklorid og kalsiumsulfat i meskevannet.

Gjæren jeg har brukt er W34/70

Noen som har sett noe lignende ?
 
Antagelig er ølet mettet med CO2 ned til båndet og ikke-mettet under. Når ølet er mettet med CO2 kan gassbobler gro på bittesmå ujevnheter på flaskeveggen (lenger oppe vil de pga lavere trykk bli så store at de løsner fra veggen). Om det er riktig teori burde båndet flytte seg nedover etterhvert. Men siden trykket øker nedover I flaska blir boblene mindre og synes ikke? Dette var bare ment som å lage en forklaring slik at du finner tilbake nattesøvnen :).
 
Det er nok ettergjæring på flaske. Forhåpentligvis er det med den gjæren du tilsatte selv. Hvis du er riktig uheldig er det noe annet som er kommet oppi der og gjærer.
 
Hei,

Har kommet over et fenomen som jeg aldri har lest om på dette forumet tidligere.

Har en tysk pils stående til karbonering på flaske (12 dagen), altså snart ferdig karbonert og straks klar for lagring.

Det jeg ser er at det danner seg en ring / belte av bittesmå bobler på innsiden av flasken. Nesten ikke merkbart med det blotte øye.

Tipper at bredden på ringen / beltet er ca. 1,5 cm.
Og denne lokalisert rundt 2 cm før flasken går over til der hvor flasketuten starter.
Altså noen centimeter ned i ølet.

Først så trodde jeg at det kunne være på utsiden av flasken, sånne slitasjemerker som ofte kommer på gjenbruksflasker, men så la jeg merke til at dette var på innsiden.

Det som er rart er at det er på nøyaktig samme plassering på alle 42 flaskene jeg har ?

Belegget forsvinner lett når jeg vender på flasken.

Har aldri sett dette før og lurer på om noen har en fornuftig forklaring.

Til forskjell fra andre batcher jeg har hatt så har jeg denne gangen brukt flasker som er varmebehandlet i stekeovn, samt at jeg på denne har tilsatt kalsiumklorid og kalsiumsulfat i meskevannet.

Gjæren jeg har brukt er W34/70

Noen som har sett noe lignende ?

Hei, er du sikker på at det er bobler? Har noen ganger sett noe lignende som du beskriver og jeg antar at det er gjær som legger seg på innsiden av flasken. Hvis du roterer flasken litt raskt i begge retninger slik at disse boblene løsner, kam du da se at de synker eller stiger?
 
Hei, er du sikker på at det er bobler? Har noen ganger sett noe lignende som du beskriver og jeg antar at det er gjær som legger seg på innsiden av flasken. Hvis du roterer flasken litt raskt i begge retninger slik at disse boblene løsner, kam du da se at de synker eller stiger?
Jeg vendte på alle flaskene men registrerte ikke hvordan boblene reagerte på dette annet enn at de ble borte
 
Tilbake
Topp