Ting vi kjøper på ebay/ali etc. og hva vi synes om det

Som nevnt over er jeg også en av de som savner muligheten for å betale mva på en ryddig måte. Kan jeg unngå snyltegebyrene til spedisjonsfirmaene så gjør jeg alltid det. Burde ikke være det store problemet for tollvesenet å lage en portal der man legger inn sporingsnummeret på forsendelsen og får muligheten til å betale norsk mva? Blir like forbanna hver gang jeg har bestilt noe som da kommer i to separate forsendelser med hver sin verdi stempling, like over tollgrensa. Var vel noen blurayer fra Play.com det, filmene kom to og to den gang grensa var 200,- så jeg fikk fire pakker med 215 - 230 kroner verdi. Ble over 600 kroner bare i utleggsgebyr.
 
Siden de ikke selger til Norge så var det umulig å få handlet produktet uten å betale moms i England. Dobbel moms er heller ikke rettferdig og som nevnt over gebyrene som tas for fortolling er urettmessig høye ved slike fortollinger. Produktet er fortsatt et godt kjøp selv med mva + gebyr.

Forward2me.co.uk er også kjekkt å vite om pga alle selgere i England som ikke gidder å sende ut av EU pga at det blir mer papirarbeid. Frakt innen UK er ofte gratis eller veldig billig.
 
Så du er enten veldig dårlig med tall og matematikk eller en skikkelig juksemaker og snylter.

Jeg har matte fra ingeniørutdannelse så står ikke på det. Kan du med hånden på hjerte si at du betaler alltid mva + gebyr på ALLE pakker fra ebay/ali osv som er over tollgrensen? Spesifiserer du da at de må oppgi full vareverdi siden de ellers har for vane å skrive lavere? Hvis så skal du få lov å kaste den første steinen...
 
Jeg har matte fra ingeniørutdannelse så står ikke på det. Kan du med hånden på hjerte si at du betaler alltid mva + gebyr på ALLE pakker fra ebay/ali osv som er over tollgrensen? Spesifiserer du da at de må oppgi full vareverdi siden de ellers har for vane å skrive lavere? Hvis så skal du få lov å kaste den første steinen...

Er ikke ute etter å kaste stein, men siden du spør. Nei, jeg har aldri med viten lurt meg unna toll og/ eller moms. Jeg støtter opp om lokale butikker så godt jeg kan og handler fint lite fra Ali, eBay og lignende. Når jeg handler der er det ikke fordi det er billig, men fordi jeg ikke får tak i det her og det jeg kjøper koster sjelden over 100kr. Så jeg har aldri brydd meg om å spesifisere eller sjekke da jeg vet når jeg er innenfor og ikke. Får jeg igjen for mye i butikken sier jeg ifra der også.

Poenget er ikke hva du og jeg og alle andre nødvendigvis gjør. For meg handler dette om hva vi deler med andre. Gjør hva du vil for min del, det er ditt ansvar og din samvittighet. Men del det ikke med andre her på forumet. Jeg er ikke moderator på forumet og har ingen "makt" eller myndighet her. Men jeg er styreleder i Norbrygg Oslo og har ikke lyst til at foreningens forum skal bli et sted man deler slikt.
 
Vil anbefale at man rapporterer poster man mener bryter med forum-reglene (eller norsk lov, om så var tilfelle). Forumtråder drukner fort dersom man skal diskutere moral, etikk og synsinger rundt dette. (Nå har det vel vist seg at forumet sliter litt med modereringen, men det får stå sin prøve).

Personlig innspill som ikke er ment å føre til diskusjon, men heller drepe den:
Hele tråden kan jo for så vidt være utenfor hva enkelte mener er "innafor" mtp kinesiske postsatser, norsk arbeidskraft, kopier etc. Men når LO toppen kan bytte tenner i øst Europa, så må det være rom for den allmenne brygger å være litt i den grå sonen, hvis han kan leve med det.

Back on topic:
Noen som kan poste erfaringer med mottrykksfyller, beer-gun eller andre flaskefyllere?
 
Vi trenger jo selfølgelig ikke diskutere hva som står på pakken når den kommer til Norge da. Helt uintressant sånn egentlig.

Forresten, så funker magnetrøreren fra aliexpress veldig bra! Ikke noe problem med full 3L kolbe. Ikke i nærheten av å trenge 100% av effekten til røreren.

Edit : Ser at sjappa har satt opp prisen fra 19.80$ som jeg betalte til nesten 30$.... Spesielt.
 
Vi trenger jo selfølgelig ikke diskutere hva som står på pakken når den kommer til Norge da. Helt uintressant sånn egentlig.

Forresten, så funker magnetrøreren fra aliexpress veldig bra! Ikke noe problem med full 3L kolbe. Ikke i nærheten av å trenge 100% av effekten til røreren.

Edit : Ser at sjappa har satt opp prisen fra 19.80$ som jeg betalte til nesten 30$.... Spesielt.

Ganske billig alikevel ?
Har nå 3,5 liter på min, regner med den greier 6 liter.
 
Vi trenger jo selfølgelig ikke diskutere hva som står på pakken når den kommer til Norge da. Helt uintressant sånn egentlig.

Forresten, så funker magnetrøreren fra aliexpress veldig bra! Ikke noe problem med full 3L kolbe. Ikke i nærheten av å trenge 100% av effekten til røreren.

Edit : Ser at sjappa har satt opp prisen fra 19.80$ som jeg betalte til nesten 30$.... Spesielt.
Hehe ja den prisen hopper opp og ned hele tiden. Har også erfart at den drar unna. 3,7 liter trengte bare 40% effekt.
 
Har kjøpt denne flaskefylleren. Kommer med vurdering etter test
b7d0da5b13b0c9c2f80ef87d644b0083.jpg

http://s.aliexpress.com/iiqeuQZN

Har denne ankommet og muligheten bydd seg for en liten test? :) Kom plutselig på denne og lurte på om dette var noe som var verdt å vente på..
 
Beste kjøp i historien for meg er et Thermapen termometer. Rask og pålitelig måling. Sprutsikker og robust. De vaker i pris fra 250kr og opp til over 1000kr. Siste versjon MK4 er en del dyrere da den er helt vanntett, klarer å snu displayet og slår seg av når den skjønner at du ikke bruker den. Den billigste fungerer utmerket, men om du er en utstyrshore så for all del gå for MK4. For det beste kjøpet er det er lurt å følge med når produktet inkl frakt bikker under 350 kr.
 
Beste kjøp i historien for meg er et Thermapen termometer. Rask og pålitelig måling. Sprutsikker og robust. De vaker i pris fra 250kr og opp til over 1000kr. Siste versjon MK4 er en del dyrere da den er helt vanntett, klarer å snu displayet og slår seg av når den skjønner at du ikke bruker den. Den billigste fungerer utmerket, men om du er en utstyrshore så for all del gå for MK4. For det beste kjøpet er det er lurt å følge med når produktet inkl frakt bikker under 350 kr.

Signerer denne! Bruker Thermapen flittig til både mesking og matlaging
 
Har denne ankommet og muligheten bydd seg for en liten test? :) Kom plutselig på denne og lurte på om dette var noe som var verdt å vente på..
Kan svare litt, da jeg brukte en slik i dag for første gang. Ut av esken oser det kvalitet, ser pen og solid ut. I bruk fyller den en anelse langsommere enn bryggselv sin plastrør, og det var av og til vanskelig å få trykket inn ventilen når jeg startet fylling med flasken litt på skrå med fylleren ut mot randen , slik jeg vanligvis gjør for å minimere plasking. Men dette siste tror jeg bedrer seg med litt bruk, evt. slipe kanten på ventilen litt, er sikkert skarp.
 
Etter å ha testet noen av de billigste PH-meterne som må kalibreres mellom hver måling, kjøpte jeg dette som jeg er godt fornøyd med. Måler også temperatur og er stabilt uten å måtte kalibrere mellom hver brygging. Fåes eventuelt også i utgave med to desimaler: https://www.aliexpress.com/item/Dig...with-Calibration-Powders-pH4-0/652219762.html

Ellers er følgende papirkutter fin når du skal klippe til etiketter: https://www.aliexpress.com/item/A4-...ter-Cutting-Blade-Office-Kit/32698046987.html

Denne fungerer godt til vakumering av humle etter at de er pakket opp: https://www.aliexpress.com/item/Fas...-Packer-Including-15Pcs-Bags/32614020998.html
 
Har denne ankommet og muligheten bydd seg for en liten test? :) Kom plutselig på denne og lurte på om dette var noe som var verdt å vente på..
Jeg har kjøpt denne på @msevland anbefaling. Brukte den nylig til å tappe tre kasser øl. Fungerte finfint og nippelen på enden passet perfekt til slangen som satt som standard på bryggselv sine hevert. Så ufattelig digg å kunne koke denne etterpå.
 
Bruker slange fra en hevert bl.a. De skal passe begge steder, spes hvis man har den puny krana med rød tupp og hendel.
 
Tilbake
Topp