Ting vi kjøper på ebay/ali etc. og hva vi synes om det

Da må jeg bare spørre. ER Biltema batterivann greit? Jeg har brukt det tidligere og fått greie resultater, men så tenkte jeg å teste to slike poser på rappen, som nevnt over, i BT batterivann, men to forskjellige flasker, og fikk forskjellig resultat..
 
Da må jeg bare spørre. ER Biltema batterivann greit? Jeg har brukt det tidligere og fått greie resultater, men så tenkte jeg å teste to slike poser på rappen, som nevnt over, i BT batterivann, men to forskjellige flasker, og fikk forskjellig resultat..

Samme her. Jeg stoler ikke på BT batterivann. Spørsmålet er om vi i det hele tatt kan stole på batterivann:(.

Jeg skal gjøre et nytt forsøk. Jeg har et sett med kalibreringsvæske kjøpt på Bryggselv, som jeg regner med kan brukes som standard. Så kjøper jeg batterivann på den lokale Shell-stasjonen og blander kalibreringsvæske med den. Så får vi se.
 
Da må jeg bare spørre. ER Biltema batterivann greit? Jeg har brukt det tidligere og fått greie resultater, men så tenkte jeg å teste to slike poser på rappen, som nevnt over, i BT batterivann, men to forskjellige flasker, og fikk forskjellig resultat..
Jeg blandet dem ut i Biltema batterivann, og fikk tilsynelatende riktige verdier med et helt nytt ph meter kalibrert mot 6,86 løsningen. Det hadde vært veldig bra å få avklart om Biltema batterivann ikke er å anse som godt nok utgangspunkt for kalibreringsvesker.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Da må jeg bare spørre. ER Biltema batterivann greit? Jeg har brukt det tidligere og fått greie resultater, men så tenkte jeg å teste to slike poser på rappen, som nevnt over, i BT batterivann, men to forskjellige flasker, og fikk forskjellig resultat..

Jeg ser ingen grunn til at Biltema batterivann skulle være problematisk. Poenget med kalibreringsveskene er jo at de har ganske stor buffereffekt og ikke blir påvirket av små mengder forurensning. Alt av batterivann burde være helt greit, og kanskje også springvann der det er lite salter i det.

Alle apotek selger også sterilt vann, som koster omtrent det samme som batterivann.
 
Datablad for BT batterivann finnes på deres nettsider. Batterivannet skal være fritt for mineraler og forurensninger så da er det som du sier så stor buffereffekt i salttilsetningen at ph skal bli riktig.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Flaskebørste. Billig og fungerer fint.
e1230ae17aaada8936dc90a6034c2091.jpg
http://m.ebay.com/itm/262372085181
 
Kjøpte en sånn tappestav i rustfritt. Min erfaring er;

- Lekker sak som kan demonteres og rengjøres enkelt..
- Forholdsvis tung, og den fjærbelastede pinnen i enden av staven er litt riglete.
- Er lett å "gli" tappestaven under fylling av flaska, med resultat å dunke tappestaven i flaskesida. Det gikk to flaskebunner mens vi tappa på grunn av dette.

Vi har drøyt 200 flasker stående til karbonering på stuegulvet siden mandag og de siste to-tre dagene har fem flasker sprukket. Trolig på grunn av tappestaven som har glidd under fylling og dunket i flaskeveggen.
 
Bruker også en slik, men har ikke opplevd et reelt problem med at den glir av bunnen. Den fyller raskest hvis man ikke presser den helt ned, da bruker man ikke så mye kraft så hvis den glir av så har iallefall ikke jeg fått noe dunk i siden på flaska. Men veldig kjekk fyller ja. Men man får vel større headspace i flaska med en sånn vs en "klassisk" flaskefyller i plast, som er litt tynnere. Low-fills ser udelikat ut synes jeg.
 
Right, det synes jeg er en low-fill. Vet ikke hvordan det blir i halvlitersflasker. Men det er jo egentlig ikke så viktig så lenge man får ølet over på flaske. Men kanskje ikke dumt å oppbevare flaskene på siden de første dagene med så mye oksygen i flaska.

Edit: Selvsagt er det jo fordelaktig å minimere headspace, men hvis det er sånn det blir så er det jo sånn det blir.
 
Sist redigert:
Kjøpte en sånn tappestav i rustfritt. Min erfaring er;

- Lekker sak som kan demonteres og rengjøres enkelt..
- Forholdsvis tung, og den fjærbelastede pinnen i enden av staven er litt riglete.
- Er lett å "gli" tappestaven under fylling av flaska, med resultat å dunke tappestaven i flaskesida. Det gikk to flaskebunner mens vi tappa på grunn av dette.

Vi har drøyt 200 flasker stående til karbonering på stuegulvet siden mandag og de siste to-tre dagene har fem flasker sprukket. Trolig på grunn av tappestaven som har glidd under fylling og dunket i flaskeveggen.
Har og brukt en slik de siste 5-6 batchene, men vurderer sterkt å gå tilbake til plast (fra e-bay). Har også opplevd sprukne flasker under karbonering, aldri skjedd før jeg tok i bruk denne. Blir mye søl og vasking. Litt vanskelig å få trykt inn pinnen; må helst treffe midt på bunnen og ikke i siden, + mer headspace i flaska. Mht siste har jeg vha vannpumpetang klemt flat tapperøret i nedre ende, da blir headspace omtrent normalt. Synes og det går saktere å fylle (også før jeg klemte den flat). Kan nok gjøres bedre enn dette; slankere og lettere rør av polert el. forkrommet metall, særlig ventiltapp og åpning bør være glattere.
 
Fact: Low fill gir trekk i konkurranser.

Jeg fikk påpekning i fjor, men etterfulgt av "men ok" eller noe sånt, fra to dommere. Det hadde vært opplysende å skrive i dommerskjemaet at det ble trekk for det, hvis det ble det. Jeg tolket skjemaet slik at det ble påpekt, men det stod ingenting om at akkurat det ble trekk.

Jeg leser så og si alle dommerskjemaer fra alle konkurranser som blir lagt ut her, og savner litt innimellom hva det blir trukket for. Det er innimellom mange godord, men poengene er ikke toppscore. En del poengterer hvor trekkene ligger, men noen gjør det ikke. Føler det ville hjulpet bryggeren veldig i å justere.
 
Tilbake
Topp