størrelse på erlenmeyer

Koker i kjele og heller over i kolbe etterpå. Synes dette er greiere enn å risikere overkok i kolbe.
 
Skal innrømme at i dag kokte jeg opp 200g dme i ca 7dl vann, helte over i kolben med rørepinnen liggende i bunnen. Lot det stå i 5min og tilsatte 13dl kaldt vann rett i EMkolben. Pitchet så gjær og rett på røreren :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
63452543.jpg
 
Skal innrømme at i dag kokte jeg opp 200g dme i ca 7dl vann, helte over i kolben med rørepinnen liggende i bunnen. Lot det stå i 5min og tilsatte 13dl kaldt vann rett i EMkolben. Pitchet så gjær og rett på røreren :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det var egentlig jævla lurt - føler det veldig sjelent blir infeksjon av springvann (hvertfall i Norge), samt hvis en tenker på å ta av filteret på tuten. Har laget et par ekstrakt brygg der en skal bare fylle opp til 25L med kaldt vann, har godt bra begge gangene. Kanskje jeg skal lage neste starter slik...
 
Skal innrømme at i dag kokte jeg opp 200g dme i ca 7dl vann, helte over i kolben med rørepinnen liggende i bunnen. Lot det stå i 5min og tilsatte 13dl kaldt vann rett i EMkolben. Pitchet så gjær og rett på røreren :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvorfor? For å spar tid eller har du ikke kjeler som tar 2 liter?
 
For å spare tid denne gangen. Vanligvis gjør jeg det ikke på den måten. Når det er sagt var det ganske digg med starter ferdig på snurrern på under 20min

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
I følge en annen tråd her, sier ryktene at du kan hoppe over kokingen og blande ut DME rett i vanlig utblandet starsan, så slenge oppi gjæren.

Jeg har ikke turt å prøve dette selv enda!
 
I følge en annen tråd her, sier ryktene at du kan hoppe over kokingen og blande ut DME rett i vanlig utblandet starsan, så slenge oppi gjæren.

Jeg har ikke turt å prøve dette selv enda!

Det virker jo litt mystisk egentlig. Lurer på hvorfor gjæren skal trives veldig godt opptil pH 3 når den ikke senker vanlige øl til lengre ned enn fire omtrent.
 
Det virker jo litt mystisk egentlig. Lurer på hvorfor gjæren skal trives veldig godt opptil pH 3 når den ikke senker vanlige øl til lengre ned enn fire omtrent.

Sjøl om det funker, er det vel ikke så sikkert at det gir optimal kvalitet på gjæren? Du kan rense gjær for bakterier med fosforsyre, men det sies i alle fall at det svekker gjæren, også, sånn at du bør friske den opp med en starterrunde. Og da formodentligvis uten fosforsyre:p.
 
Tilbake
Topp