White Labs 002 / Wyeast 1968

Ingen stormgjæring her heller. Mer en "rolig og behersket fest" over en drøy uke :) Er det ikke tidlig å konkludere etter tre døgn?

Kanskje - men jeg har aldri opplevd at gjæren sånn uten videre har begynt å gjære kraftigere igjen (ok, wlp565, men ... ). Og i og med at den bare har gått fra 1.028 til 1.026 siste 24 timer, så regner jeg ikke med at den går særlig mye lavere. WLP002 har jo ikke ry på seg for å holde det gående så lenge, eller for å fikse høy utgjæring. (Det var for så vidt et poeng med å velge den at jeg ikke ville ha et veldig tørt øl.)

Jeg kan tilsette ny gjær av et annet slag. Har wlp013-slurry i kjøleskapet, og det ville sikkert gjøre susen. Men jeg vil gjerne ha ren 002-karakter på denne. (Synes jeg kjenner litt Fuller's-smaker allerede:)!)

@palve Ser ut som om du i alle fall får litt rett:). Nå, to dager etter forrie post, har den krabbet seg ned på 1.024, og det er stadig litt liv igjen, hvis jeg skal driste meg til å stole på det gjærlåsen sier.

Du snakket om at gjæringen hadde vært en ukes rolig fest. Jeg mistenker at det som foregår i dunken min her nå, må være nachspielfasen. Men så lenge det er plopp, er det håp:).

WLP002 blir fort "mett". Kanskje den mest foretrukne gjæren for engelske bitters.

Jeg registrerer at britene som brygger Bitter/ English Pale Ale typisk mesker på 65*C en time og holder OG godt under 1.050. (Typisk rundt 1.040)

På større øl vil du få en korresponderende større fylde og restsødme, særlig hvis man mesker høyt.

Mener Smith-Gahrsen brukte WLP002 på den originale versjonen av Andrimne Barleywine, men at han da mesket ganske lavt. Så den er fullt mulig å benytte på større engelske øl så lenge man mesker lavt.

Hvis det skulle bli for søtt er det kanskje mulig å tilsette en pose safale US05 mot slutten av gjæringen. Da vil man beholde den engelske karakteren fra WLP002, men likevel få et tørrere øl. (Evt. benytte WLP007 neste gang)

Som det ser ut nå, blir dette en fyldig og rund porter på 5,2% (+karboneringseffekten) med en del restsødme og mye fylde - men ikke "søtt". Jeg tror jeg tar det slik det er. Sjøl om det blir svakere enn jeg hadde tenkt, kan dette godt bli et knalløl.

Og så tar jeg med meg lærdommen videre. Meske lavere, eller kaste på litt 05 mot slutten, eller erstatte med 007. Eller brygge det samme ølet om igjen hvis det blir en suksess:). Men da vet jeg at det jeg har opplevd nå, antakelig er akkurat hva jeg bør forvente?

Hehe, igjen må jeg si at jeg ikke vet hva jeg snakker om, men så langt har dette gjæret i 6-7 dager. Hva med å senke skuldrene, og la greiene gjøre jobben en uke til? Jeg vil tro at det å "kaste inn" litt US5 egentlig ikke tilfører mye, annet enn at du får en konkurrent til WLP002´n som vil slite like hardt med å spise det som er igjen. Muligens vil du få en raskere "opprydding", men ut i fra det du skriver, er det fortsatt liv i dunken og da ville jeg latt ølet "fikse seg sjæl" og sett hvordan dette går :) Kanskje øke temperaturen litt de siste 5 dagene (da slipper dunken ut mer CO2 pga temperaturøkningen, men det gir i hvertfall selvtillit :) )?

Selv har jeg ikke stor erfaring med for mange ulike gjærtyper, men at de oppfører seg veldig ulikt er det ingen tvil om. Har man et godt utgangspunkt (og ikke tøyser for mye med temperatur) så erfarer jeg at gjæren vil gjøre "alt den kan" og at man bør la den få gjøre det :)

Blir spennende å høre resultatet til slutt.

Det blir uansett stående minst ei uke til før jeg flasker. Jeg gir gjerne ølet ei uke ekstra etter at gjæringen tilsynelatende er helt ferdig, dvs. at sg har stabilisert seg. Så 002 skal få alle sjanser:).

05 er en veldig nøytral gjær, så den ville nok ikke endret karakteren til ølet på noen annen måte enn gjennom å øke utgjæringen.

Satte en Fullers 1845 for 48 timer siden. OG 1.064. Solid stormgjæring, og nå har den roet seg ned på 1.018. Plopper fremdeles litt sånn dann og vann, og jeg regner med at den går et poeng eller to til ned før den faller helt til ro.
Men dette har gått fryktelig fort fra vørter til øl. Det er så og si helt klart, og med veldig lite kullsyre. Smaker som ferdig, nesten. (Og veldig godt:)!)

Det jeg lurer på nå, er hvor lenge jeg skal la denne stå til modning. Denne gjæren dropper jo solid ut, og jeg tenker at dels skjer det kanskje ikke så mye modning etter hvert, når ølet allerede er så klart, og dels vil jeg få trøbbel med karbonering om jeg venter de tre ukene jeg vanligvis lar det gå.

Eg har flaska wlp002 etter 1,5 veker. Den raske gjæringa tilseier at ein ikkje slavisk treng følgje dei tilrådde 2 vekene.

Jeg kjøpte en pakke wlp002 fra Bryggselv, Asker. Jeg har brukt flytende gjær i mange år og normalt er den flytende. Denne var imidlertid meger tykk, nærmest som tannpasta. Jeg laget en 2 liter starter. Starteren viste liten aktivitet selv om gjæren var forholdsvis fersk og gjæren i starteren klumpet seg slik at starteren så ut som surmelk. Jeg kontaktet Bryggselv og snakket med en som hadde mye erfaring med denne gjæren og han sa dette var vanlig fordi denne gjæren er meget flokkulerende.

Basert på dette svaret brygget jeg en Irsk Extra Stout (OG 1060/FG 1011). Jeg mesket inn ved 64C holdt denne temperaturen i 60 min og økte så temperaturen til 68 som jeg holdt i 30 min. Jeg resirkulerte i 5 minutter og så sparget jeg i ca 90 minutter.

Vørteren ble kokt i 90 minutter med "rolling boil", deretter kjølt ned til 20C og tilsatt gjæren fra starteren.

Gjæringstemperatur var 20C

Vørteren gjæret normalt i 7 dager til FG1025. Da stoppet gjæringen. Jeg prøvde alle normale metoder for å få gjæren i gang igjen, men til ingen nytte.

Har noen andre hatt lignende erfaringer med denne gjærtypen?

Dette er relativt typisk for wlp 002. Den flokkulerer som tannpasta. Den er så flokkulerende at når den stopper så er det stopp. 1060-1025 er litt lav utgjæring selv for wlp 002. Det burde være mulig å komme mellom 1015 og 1020. Men dette er en gjær med en lav utgjæringsgrad. Dersom du vil ha engelske estere og høy utgjæring er wlp 007 den riktige gjæren. Det er faktisk svært lite du kan gjøre med wlp 002 i din situasjon. Ølet kan likevel berges (tror jeg) Jeg vill satt en starter på wlp 007 og satt denne til batchen. Tipper du kan få ølet ned i alle fall 2 plato slik.

Wlp 002 er en fantastisk smakfull og god gjær til bitter og old ale. Men den er ikke egnet dersom man vil ha "tørre" øl.

mvh
Bårdd

Jeg har pleid å få ganske god utgjæring med WLP002. Det er bare å følge de vanlige triksene, med rikelig, frisk gjær, begynne litt kaldt og deretter passe på at temperaturen ikke får falle etter at stormgjæringen er i ferd med å avta. En FG på 1011 er nok litt optimistisk, men 1014 burde være innen rekkevidde. På Speidel synes jeg at jeg får dårligere utgjæring med et mesketrinn på 68 °C, selv etter en time på lavere temperatur. Men jeg tror ikke mesken har skylden her, iallfall ikke alene.

Takk for innspill.

Jeg har nå tilsatt en pakke Fermentis Safale 04 (skal være samme som wlp007), så får vi se om noen dager.

Hei forum.

Brygget en imp. stout som står til gjæring nå. OG 1.094, mesket på litt høy temp (67/68), og tilsatt WLP002. Gjæra ble steppet opp med starter 2 ganger, den ble pitchet når den var aktiv på runde nr 2, tilsatt O2 i gjæringskaret ved pitching, og tilsatt mer O2 etter ca 10 timer.

Nå har den stått i 8-9 dager, det har ikke vært noe synlig aktivitet de siste 4-5 dagene. Åpnet for å tørrhumle litt, og begge gjæringsdunkene viser 1.029. Ølet blir ikke flasket før om en drøy uke, men jeg har noen spørsmål:

Er dette en FG som kan forventes av denne gjærstammen? Den er oppgitt til 63-70% attenuation
Restsødmen er jeg ikke bekymret for smaksmessig, men bør jeg være bekymret for flaskebomber? Jeg har av uviss grunn ofte bommet på karbonering på sterke mørke øl, og har vurdert F2 karboneringsgjær, men er det dumt å innføre en annen gjærstamme i et øl med så høy restsødme? Kan man evt tilsette F2 i gjæringsdunken noen dager før flasking før å ta vekk evt gjærbar sødme i ølet før karboneringssukker tilsettes?

Noen mer erfaring med WLP002 som har lyst å dele sin visdom? Generell synsing er også tillatt :)

HansKr

Hadde ikke bekymra meg om dette. 70% utgjæring som er i øvre sone av hva man kan forvente ut fra spesifikasjonene fra White Labs, samt at øla er tett på 10% som er alkoholtoleransen til WLP002.

Takk for svar.

Noen som har formeninger om F2 gjær for flaskekarbonering vil kunne lage problemer? Spiser den mer restsødme? Eller er det nok guffe igjen i wlp002 til å spise karboneringssukkeret og ordne opp selv?

HansKr

Hei forum.

Brygget en imp. stout som står til gjæring nå. OG 1.094, mesket på litt høy temp (67/68), og tilsatt WLP002. Gjæra ble steppet opp med starter 2 ganger, den ble pitchet når den var aktiv på runde nr 2, tilsatt O2 i gjæringskaret ved pitching, og tilsatt mer O2 etter ca 10 timer.

Nå har den stått i 8-9 dager, det har ikke vært noe synlig aktivitet de siste 4-5 dagene. Åpnet for å tørrhumle litt, og begge gjæringsdunkene viser 1.029. Ølet blir ikke flasket før om en drøy uke, men jeg har noen spørsmål:

Er dette en FG som kan forventes av denne gjærstammen? Den er oppgitt til 63-70% attenuation
Restsødmen er jeg ikke bekymret for smaksmessig, men bør jeg være bekymret for flaskebomber? Jeg har av uviss grunn ofte bommet på karbonering på sterke mørke øl, og har vurdert F2 karboneringsgjær, men er det dumt å innføre en annen gjærstamme i et øl med så høy restsødme? Kan man evt tilsette F2 i gjæringsdunken noen dager før flasking før å ta vekk evt gjærbar sødme i ølet før karboneringssukker tilsettes?

Noen mer erfaring med WLP002 som har lyst å dele sin visdom? Generell synsing er også tillatt :)

HansKr
Det står en del om WLP002 her som det kan være verdt å merke seg: https://www.bryggselv.no/blogg/hemmeligheten-bak-engelsk-bitter/

Planlegger neste brygg. Er ny på det meste, men har valgt meg WLP002 som den alegjæren jeg vil holde meg til nå i starten. Brygget er en Blonde med OG 1043. Har planlagt å meske lavt (55*15, 64*40, 78*10), samt overpitche for å gi større utgjæring, og BS setter da FG til 1012. Det jeg lurer litt på er hvordan jeg skal legge gjæringsprofilen min. Har søkt og lett endel på nett, men informasjonen spriker litt synes jeg. Gjæren er jo kjent for å arbeide veldig raskt i starten, og har en anbefalt gjæringstemp på 18-20 grader. Hva skjer dersom jeg legger stormgjæringen på 16-17 grader for å bremse den litt i starten, for deretter å gå opp til 19 før en diacetylrest på 21-22?

Sist redigert:
Tilbake
Topp