Speidel gjæringskar m/kran

-Tormod-

Norbrygg-medlem
Etter gjentatte ganger med utette autoheverter hvor det surkler og dras inn luft under omstikking og overføring til fat vurderer jeg å prøve noe annet. Er skeptisk til å sette inn kraner i de gjøringsbøttene jeg har da jeg har lest flere skrekkhistorier med utette kraner/gjennomføringer under gjæring og masse øl inne gjærskap osv.
Hvordan erfares speidelkarene med kran? Er det noe bedre en de kranene man kjøper løst til 29 kr stk og borer hull i karet og monterer selv? Sitter den høyt nok i karet så man slipper omstikking (så sant det ikke er uante mengder trub/gjær/humle)? Karet jeg sikter til er av denne typen: https://www.bryggselv.no/speidel/10...-tappekran-og-gjærlås-speidel-30l-gjæringskar
 
Har aldri hatt problem med lekkasjer fra de kranene. Har forskjellige varianter og liker best metallkranen deres. Grei å feste en tynn silikonslange på.
Sitter høyt nok. Må helle litt på karet for å få med alt.
 
Har aldri hatt problem med lekkasjer fra de kranene. Har forskjellige varianter og liker best metallkranen deres. Grei å feste en tynn silikonslange på.
Sitter høyt nok. Må helle litt på karet for å få med alt.
Hva er fordelen med metallkranen? Den kjøpes løst anntar jeg?
 
Har veldig god erfaring med gjæringskarene fra Speidel. Jeg har både 30 liters og 60 liters kar. Jeg synes 30 literskaret er litt krøkete å rengjøre fordi åpningen på toppen er litt liten i forhold til karet. Når det gjelder kranene har jeg de som følger med i plast, og synes de fungerer godt. Det fine med dem er at du skrur dem på karet som har en "tut" som stikker ut med utvendige gjenger. Dette gjør det lett å holde rent. Det er en pakning som bidrar til å tette mellom kran og kar, en gang hadde jeg glemt å sette på pakningen, og oppdaget raskt at det var lekasje, men setter du på pakningen blir det 100% tett. Det jeg liker minst med disse karene er at det ikke er målestreker som viser hvor mange liter du har fylt i.
 
Stjeler denne litt :)
Vurderer å skaffe meg en slik 20 ltr Speidel-dunk, men er noe usikker på om jeg får denne inn i gjæringsskapet mitt. Noen som har en slik som kan opplyse hvor høy den er inkl. gjærlås? Evt. hvor høy gjerlåsen er? Selve dunken er 40 cm høy i følge Petit.
 
Stjeler denne litt :)
Vurderer å skaffe meg en slik 20 ltr Speidel-dunk, men er noe usikker på om jeg får denne inn i gjæringsskapet mitt. Noen som har en slik som kan opplyse hvor høy den er inkl. gjærlås? Evt. hvor høy gjerlåsen er? Selve dunken er 40 cm høy i følge Petit.

Jeg har 30L, og den er ca 65cm høy med gjærlåsen. 20L er ca 5cm lavere enn 30L, så dette burde da tilsi 60cm.
 
Og så kan du sløyfe gjærlås og heller stikke nedi en silikonslange som går ned i en kopp/halvliters mål hvis du mangler et par cm i høyden.
Dette er standard hos meg etter jeg har brygget en serie med belgiske øl gjæret med 3786.
 
Tilbake
Topp