Gjærstarter på WLP007 - Normal «oppførsel»

Grevling

Norbrygg-medlem
Akkurat fullført min første starter (forhåpentligvis).

1,2 liter vann og 120 G DME samt gjærnæring har nå stått 24 timer på magnetrører i romtemp, med en pakke WLP 007.

Den eneste utviklingen i løpet av dette døgnet var at gjæren flokulerte og klumpet seg i kolben så det så ut som det snødde tett. Når jeg slo av magnetrøreren falt gjæren som en sten til bunns. Ikke noe skum eller annet som indikerte aktivitet.

Andre som har vært borti dette med 007? Ser det er noen tråder om lignende fra for 5 år siden, uten at jeg ble voldsomt mye klokere.

Tenker å ta sg når jeg dekanterer i morgen, men er litt bekymret nå. Bryggedag i morgen, og har ikke noe reservegjær.

G
 
Høres ut som 007. Når du kjører på magnetrører så ser du mye mindre overfalteaktivitet enn eller. Men tommelfingerregelen er å la den gå i 36 timer før dekantering...
 
Høres ut som 007. Når du kjører på magnetrører så ser du mye mindre overfalteaktivitet enn eller. Men tommelfingerregelen er å la den gå i 36 timer før dekantering...

Ok. Litt roligere, men hadde ikke trodd 36 timer var nødvendig. Diverse guider sier 18-24 timer, eller til det ikke er mer aktivitet. Aktiviteten er jo umulig å se her, så ga det 24 timer før jeg nå satte den kaldt. Skal få stå til i morgen før jeg dekanterer.

Får bare krysse fingrene og håpe det har blitt nok gjær av dette her .
 
Ok. Litt roligere, men hadde ikke trodd 36 timer var nødvendig. Diverse guider sier 18-24 timer, eller til det ikke er mer aktivitet. Aktiviteten er jo umulig å se her, så ga det 24 timer før jeg nå satte den kaldt. Skal få stå til i morgen før jeg dekanterer.

Får bare krysse fingrene og håpe det har blitt nok gjær av dette her .

Sa ikke at det alltid er nødvendig, men en grei tommelfingerregel. Går helt sikkert bra [emoji1417]
 
Jeg lagde denne lille guiden for et annet forum. Denne fremgangsmåten fungerer garantert bra. Når det gjelder mengde gjær, er 1 pakke passe til 1-3 liter. 2 pakker til 4-5 liter. (Det bør være en viss harmoni mellom populasjon og næringsgrunnlag.)

27368233_10211315609147001_2573281066736322107_o.jpg
 
Jeg lagde denne lille guiden for et annet forum. Denne fremgangsmåten fungerer garantert bra. Når det gjelder mengde gjær, er 1 pakke passe til 1-3 liter. 2 pakker til 4-5 liter. (Det bør være en viss harmoni mellom populasjon og næringsgrunnlag.)

Vis vedlegget 35330

Flott og enkel guide. Strålende. Mange takk.

Når det gjelder den jeg lagde på 007 så ble den pitchet i et ellers ganske mislykket brygg i går. Jeg gjorde vel det som sto i guiden din her, med unntak av at jeg tok den rett fra magnetrører til kjøl.

Uansett noe mislykket vørter registrerte jeg at det var aktivitet i gjærlåsen etter ca. 2-3 timer, så det tyder foreløpig på at starteren vertfall ble vellykket.
 
Jeg lagde denne lille guiden for et annet forum. Denne fremgangsmåten fungerer garantert bra. Når det gjelder mengde gjær, er 1 pakke passe til 1-3 liter. 2 pakker til 4-5 liter. (Det bør være en viss harmoni mellom populasjon og næringsgrunnlag.)

Vis vedlegget 35330

Beste jeg har sett av sånt:)!

Du hadde en veldig fin grafisk framstilling av forventet gjærmengde, også. Kunne du skjøte dem sammen?
 
@Holmentoppen fin guide! Men er det noen grunn til å slippe magneten oppi etter kok? Hvis den ligger oppi kolben/gryta mens det koker vil den jo bli desinfisert.
 
@Holmentoppen

Selv det beste kan visst forbedres:).

Det fungerer fint å bruke fersk gjær/gjær fra starter rett fra kjøleskapet. Det er enklere enn å styre med å tilpasse den temperaturen i starteren/vørteren. Det kan jo nevnes kort. (Det er faktisk antakelig bedre, også, siden gjæren begynner å forbruke reservene sine med en gang den våkner. Blir den stående noen timer i romtemperatur, skal det visst faktisk ha betydning.)

Burde det sies eksplisitt at gjæren skal i kjøleskap så snart den er ferdig, fordi den ellers vil begynne å tømme reservene sine?

Burde holdbarhet nevnes? "Brukes innen en uke. Etter det må du regne med redusert antall levende celler."

Jeg har forresten (oftest) ikke noe kjøleskap som har plass til en 5-liters erlenmeyerkolbe. Da må jeg plukke vekk hyller jeg trenger. Det er et problem:(.
 
@Espen A. Litt slurv der, jeg pleier jo å slippe den oppi under pasteurisering (koker ikke) – og setter på alufolien 5 minutter før nedkjøling.

@Finn Berger Takk for innspill :) Du har sikkert en kilde på at det er uproblematisk med 15 graders temperaturforskjell på gjær og vørter. Men det står i utallige dataark at gjær/vørter bør være harmonisert innenfor +- 3 grader C, og jeg synes det fungerer bra. Denne guiden beskriver prosessen slik jeg gjør det, og er ikke nødvendigvis den ultimate og eneste veien til Rom. Visualiseringen ble opprinnelig laget for et publikum med mange nybegynnere. Det finnes selvsagt en del tilleggsopplysninger og presiseringer man kunne tatt med, men jeg droppet det denne gangen.
 
@Espen A. Litt slurv der, jeg pleier jo å slippe den oppi under pasteurisering (koker ikke) – og setter på alufolien 5 minutter før nedkjøling.

@Finn Berger Takk for innspill :) Du har sikkert en kilde på at det er uproblematisk med 15 graders temperaturforskjell på gjær og vørter. Men det står i utallige dataark at gjær/vørter bør være harmonisert innenfor +- 3 grader C, og jeg synes det fungerer bra. Denne guiden beskriver prosessen slik jeg gjør det, og er ikke nødvendigvis den ultimate og eneste veien til Rom. Visualiseringen ble opprinnelig laget for et publikum med mange nybegynnere. Det finnes selvsagt en del tilleggsopplysninger og presiseringer man kunne tatt med, men jeg droppet det denne gangen.

Selvfølgelig har jeg en kilde, og selvfølgelig er det Palmer;): s.122: "You don't need to warm up the starter before pitching to your fermentor. Pitching from colder to warmer helps wake the yeast up; it's pitching from warmer to colder that shocks them and puts them to sleep."

Jeg gjør dette sjøl, og det ser ikke ut til å ha noen negative effekter; dvs. lag-tid og gjæringsaktivitet virker helt normalt.
 
Selvfølgelig har jeg en kilde, og selvfølgelig er det Palmer;): s.122: "You don't need to warm up the starter before pitching to your fermentor. Pitching from colder to warmer helps wake the yeast up; it's pitching from warmer to colder that shocks them and puts them to sleep."

Jeg gjør dette sjøl, og det ser ikke ut til å ha noen negative effekter; dvs. lag-tid og gjæringsaktivitet virker helt normalt.
Hehe, hvorfor ble jeg ikke overrasket? :)
 
Tilbake
Topp