Solvegg-øl oppskrift ønskes

Sitter på påskefjellet og drikker Mariestads Export, helt ok men ville nok hatt noe annet. Hvis noen har en oppskrift som passer i solveggen del det gjerne! Gjerne med en humle profil som ikke er helt bananas.

På forhånd takk!
 
Spør @LarsUlv om oppskriften min/hans på ape-sommerøl. Skitsimpel greie. Kaller det selv for en fake wit.
Fake wit

25 liter
OG 1.047
FG 1.008
ABV 5.17%
IBU 19.8
72% meske effektivitet

4.8 kg pils malt
0.2 kg flaket hvete

Meskes på 66 grader i 60 min
Utmesk 78 grader 10 min

70 g Hallertauer Mittelfruh @60 min
30 g Hallertauer Mittelfruh @5 min

15 g korianderfrø @5 min (Indiske, nymalte frø)

1 pakke WB-06 IKKE rehydrert (lager du mindre enn 25 liter, bruk mindre gjær) Underpitch er et poeng med denne ølen.

Gjæring, totalt 10 dager:
2 dager på 24 grader C
Senk til 20 grader C på 2 dager
2 dager på 20 grader C
Senk til 10 grader C på 2 dager
2 dager på 10 grader C

Flaskes/fates etter 10 dager
Karbonert til 2,5 - 3,0 CO2 volumenheter



Sent via Tapatalk
 
Fake wit

25 liter
OG 1.047
FG 1.008
ABV 5.17%
IBU 19.8
72% meske effektivitet

4.8 kg pils malt
0.2 kg flaket hvete

Meskes på 66 grader i 60 min
Utmesk 78 grader 10 min

70 g Hallertauer Mittelfruh @60 min
30 g Hallertauer Mittelfruh @5 min

15 g korianderfrø @5 min (Indiske, nymalte frø)

1 pakke WB-06 IKKE rehydrert (lager du mindre enn 25 liter, bruk mindre gjær) Underpitch er et poeng med denne ølen.

Gjæring, totalt 10 dager:
2 dager på 24 grader C
Senk til 20 grader C på 2 dager
2 dager på 20 grader C
Senk til 10 grader C på 2 dager
2 dager på 10 grader C

Flaskes/fates etter 10 dager
Karbonert til 2,5 - 3,0 CO2 volumenheter



Sent via Tapatalk

Må bare spørre, var 2 dager og så senk fra meg? Lenge siden jeg brygget det forrige gang at jeg ikke husker. Mener jeg selv kjørte fire dager?
 
Det var en interessant gjæringsplan...

Jeg trodde selv jeg hadde fire dager på 24 før senking forsåvidt, men kan ta feil,eller at ulven har funnet ut noe bedre. Men det de fleste lurer på er nok 10c, den er der for å bunnfelle gjær så du ikke får en tjukk grøt i bunn av flaska.
 
Jeg trodde selv jeg hadde fire dager på 24 før senking forsåvidt, men kan ta feil. Men det de fleste lurer på er nok 10c, den er der for å bunnfelle gjær så du ikke får en tjukk grøt i bunn av flaska.

Dessuten prima tilfelle å sette en lager til gjæring. Takk for oppskrift, jeg har bare Itc308, holder det da å senke temp 0.1/2t eller hva 22-20 på 2d blir? Kanskje ikke en eksakt vitenskap?
 
Dessuten prima tilfelle å sette en lager til gjæring. Takk for oppskrift, jeg har bare Itc308, holder det da å senke temp 0.1/2t eller hva 22-20 på 2d blir? Kanskje ikke en eksakt vitenskap?
Du får vel ikke senket temp med 308 uten at du er der annenhver time og trykker? Jeg vet ikke. Det er sånn jeg har gjort det iallefall. Programmert inn jevnt dropp over 48t. Kanskje larsulv har gjort det annerledes. Greia med jevnt dropp i hodet mitt er at det ikke blir et helt plutselig dropp i temp.

Gjør hva du vil med oppskriften. Den gir iallefall et veldig lettdrikkelig øl med friskt citrus-preg iblandet lett krydderfenoler.
 
Må bare spørre, var 2 dager og så senk fra meg? Lenge siden jeg brygget det forrige gang at jeg ikke husker. Mener jeg selv kjørte fire dager?
Vi har vel prøvd og diskutert både 2 og 4 dager på 24 grader. Gå gjerne for 3...
;-)

Sent via Tapatalk
 
Vi har vel prøvd og diskutert både 2 og 4 dager på 24 grader. Gå gjerne for 3...
;-)

Sent via Tapatalk
Hehe! Gått i glemeboken. Men pusser støvet av dette ølet i desse dager. Snurrer det med M47 og T58 akkurat nu med firedagersprofilen, for å se hva de gjærtypene gir. M47 bare fordi jeg fikk utgått pakke gratis egentlig. T58 var og utgått, men stoler 100% mer på fermentisen enn MJ.
 
Fake wit

25 liter
OG 1.047
FG 1.008
ABV 5.17%
IBU 19.8
72% meske effektivitet

4.8 kg pils malt
0.2 kg flaket hvete

Meskes på 66 grader i 60 min
Utmesk 78 grader 10 min

70 g Hallertauer Mittelfruh @60 min
30 g Hallertauer Mittelfruh @5 min

15 g korianderfrø @5 min (Indiske, nymalte frø)

1 pakke WB-06 IKKE rehydrert (lager du mindre enn 25 liter, bruk mindre gjær) Underpitch er et poeng med denne ølen.

Gjæring, totalt 10 dager:
2 dager på 24 grader C
Senk til 20 grader C på 2 dager
2 dager på 20 grader C
Senk til 10 grader C på 2 dager
2 dager på 10 grader C

Flaskes/fates etter 10 dager
Karbonert til 2,5 - 3,0 CO2 volumenheter



Sent via Tapatalk
Tenkte å prøve denne oppskriften. Hvor mye gjær ville du brukt til 42 - 45 liter klar til gjæring ?
 
Tenkte å prøve denne oppskriften. Hvor mye gjær ville du brukt til 42 - 45 liter klar til gjæring ?
1 pakke funker på 25 liter, så kanskje man skulle hatt 2 pakker til din batch.
MEN så er det jo et poeng med underpitching på dette ølet for å stresse gjæren så den lager de smakene vi er ute etter.
Så jeg hadde nok brukt bare en pakke til 45 liter.
Hva tenker du @Miguel ? Det er jo "ditt" øl, og du har jo testet enda mindre batcher enn 25 liter og funnet ut at en hel pakke blir for mye da.
 
1 pakke funker på 25 liter, så kanskje man skulle hatt 2 pakker til din batch.
MEN så er det jo et poeng med underpitching på dette ølet for å stresse gjæren så den lager de smakene vi er ute etter.
Så jeg hadde nok brukt bare en pakke til 45 liter.
Hva tenker du @Miguel ? Det er jo "ditt" øl, og du har jo testet enda mindre batcher enn 25 liter og funnet ut at en hel pakke blir for mye da.
Takker. Med det samme tenkte jeg 1 og 1/2 pakke, men i og med det er underpitching som er greia her så er det kanskje nok med en påkke.
 
1 pakke funker på 25 liter, så kanskje man skulle hatt 2 pakker til din batch.
MEN så er det jo et poeng med underpitching på dette ølet for å stresse gjæren så den lager de smakene vi er ute etter.
Så jeg hadde nok brukt bare en pakke til 45 liter.
Hva tenker du @Miguel ? Det er jo "ditt" øl, og du har jo testet enda mindre batcher enn 25 liter og funnet ut at en hel pakke blir for mye da.

Med en gang så tenker jeg 1.5 pakker. Det er jo 20l mer enn dine 25. 1 pakke fungerte forsåvidt til 14L, men du fikk merkbart mer fenoler med dine 25L, men lurer på hvor langt man kan presse det.
Men hvis ingen prøver så finner man det heller ikke ut.
 
Med en gang så tenker jeg 1.5 pakker. Det er jo 20l mer enn dine 25. 1 pakke fungerte forsåvidt til 14L, men du fikk merkbart mer fenoler med dine 25L, men lurer på hvor langt man kan presse det.
Men hvis ingen prøver så finner man det heller ikke ut.
Tenker jeg prøver en pakke.
 
Tilbake
Topp