laktose

Hei, etter litt søking ser jeg noen som har brukt 500gr laktose på 22 liter cider, men står ikke noe om de syns det ble for søtt eller ikke.

Noen som har erfaring med laktose og hvor mye som trengs for en halvtørr cider?

Tilsettes dette før eller etter gjæring?

Kokes det først før tilsettning?

På forhånd takk :)
 
Hei, etter litt søking ser jeg noen som har brukt 500gr laktose på 22 liter cider, men står ikke noe om de syns det ble for søtt eller ikke.

Noen som har erfaring med laktose og hvor mye som trengs for en halvtørr cider?

Tilsettes dette før eller etter gjæring?

Kokes det først før tilsettning?

På forhånd takk :)

Med forbehold for at det kan være smarte teknikker jeg ikke har fått med meg:

Laktose gir svært lite søtsmak. Du får ingen halvtørr cider på den måten, er jeg redd. (Jeg har prøvd.) Du må enten bruke kunstige søtningsmidler, eller drepe gjæren før du tilsetter sukker. Skal du ha den på fat, er det siste en grei løsning, men skal du flaskekarbonere, blir det kunstig søtning.
 
Med forbehold for at det kan være smarte teknikker jeg ikke har fått med meg:

Laktose gir svært lite søtsmak. Du får ingen halvtørr cider på den måten, er jeg redd. (Jeg har prøvd.) Du må enten bruke kunstige søtningsmidler, eller drepe gjæren før du tilsetter sukker. Skal du ha den på fat, er det siste en grei løsning, men skal du flaskekarbonere, blir det kunstig søtning.

Ah, ok. Da blir det kunstig, får vel prøve meg fram litt. Vil ikke ende opp med en batch som smaker altfor mye kunstig :S
 
Om du fater så er det bare og ha sukker rett på fatet. Trenger ikke drepe noe gjær. Det er min erfaring hvertfall, aldri opplevd at det fortsetter å gjære når det står kaldt (4C).
 
Om du fater så er det bare og ha sukker rett på fatet. Trenger ikke drepe noe gjær. Det er min erfaring hvertfall, aldri opplevd at det fortsetter å gjære når det står kaldt (4C).

Har en batch til gjæring nå, tenkte og helle opp sukkerfri eple og pæresaft fra lerum før flasking.

Vil gjæringen vil fortsette på det naturlige fruktsukkeret?

skippe karboneringsdrops ?
 
Cider vil jo gjære helt ut, og bli knusktørr om du ikke søter den med noe. Et alternativ er å lage graff, som du kan få litt maltsødme inn i med de rette krystallmalttypene, og en lavtattenuerende gjær:
http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=117117

Jeg laget en batch for noen år siden. Ble knusktørr, som du sier. Udrikkelig uten å vri trynet. Neste batch fikk 500g (på 23 liter) laktose sammen med sukkerlake under flasking. Den ble akkurat passe tørr, etter min smak, og veldig lettdrikkelig, så en eller annen påvirkning vil jeg påstå laktosen har. Oppskriften ellers var helt lik - samme type juice og.
 
Jeg laget en batch for noen år siden. Ble knusktørr, som du sier. Udrikkelig uten å vri trynet. Neste batch fikk 500g (på 23 liter) laktose sammen med sukkerlake under flasking. Den ble akkurat passe tørr, etter min smak, og veldig lettdrikkelig, så en eller annen påvirkning vil jeg påstå laktosen har. Oppskriften ellers var helt lik - samme type juice og.

Jeg fikk null effekt av en halvkilo laktose:(.
 
Tilbake
Topp