• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Ønskes Kjøpt Maltmølle

Hva koster den på aliexpress? Jeg klarer ikke å få noe ut av kaoset som kommer opp når jeg klikker på linken:(.

Hva kan skje? Ei sånn møller er enkle greier. Valsene kan bli slitt, sånn at de ikke drar gjennom malten, vil jeg tro. Men ellers? Og det vil uansett ta lang tid. @msevland har sikkert kverna en del kilo på sin:)?
Ser ut som 120 dollars inkludert verdens treigeste frakt. Med base, da.

Edit: Pluss moms på kverna, 50 dollars. Er det moms på frakt? Isåfall 100.
 
Jeg løp i rute til bryggebutikken når jeg hadde fri og skulle ha ditt og datt, halvparten av gangene tulla jeg bort oppskrifta på turen så det ble litt på måfå. Bestemte oss for att ett seriøst bryggeri som Austom Bekkjen Nabobryggeri måtte ha mølle, og skal du først kjøpe mølle, noe du forhåpentligvis bare gjør en gang... ikke spar 2-300 kr på en litt billig kina greie. Gå sammen med noen, lag malt lager sammen med noen, eller kver til andre av din malt og ta noen kr ekstra for det.. søndagåpent er ett tips her.. det er da vi finner ut att faen det har vi ikke nei.
Kjøpte mølle på Vestbrygg, MM3 med base og trakt til knappe 4000 tror jeg, stortsett fornøyd, helt håpløst å få den til å ta på 1,2mm så beggyner på 1,5 og justerer ned til 1,2-1,3 da går det rimelig greit. Får helt greit utbytte så det er ikke noe problem egentlig... (børr være 2 for å få det til er min erfaring.. holde drill og en neve korn til den tar, slå i resten og så stille kvern..)
 
966,14 kroner etter dagens kurs. Og hva med toll?

Og hva med garanti? Jeg lurer på om jeg synes det er verdt penga å kjøpe den på Bryggselv likevel. To ekstra sekker malt før du er på break even:).
 
  • Like
Reaksjoner: Dbe
966,14 kroner etter dagens kurs. Og hva med toll?

Og hva med garanti? Jeg lurer på om jeg synes det er verdt penga å kjøpe den på Bryggselv likevel. To ekstra sekker malt før du er på break even:).
Det må betales moms, ja, la det til litt seint. Så det blir ikke mye å tjene på å droppe garanti og vente i månedsvis på en slow boat from China.
 
Jeg løp i rute til bryggebutikken når jeg hadde fri og skulle ha ditt og datt, halvparten av gangene tulla jeg bort oppskrifta på turen så det ble litt på måfå. Bestemte oss for att ett seriøst bryggeri som Austom Bekkjen Nabobryggeri måtte ha mølle, og skal du først kjøpe mølle, noe du forhåpentligvis bare gjør en gang... ikke spar 2-300 kr på en litt billig kina greie. Gå sammen med noen, lag malt lager sammen med noen, eller kver til andre av din malt og ta noen kr ekstra for det.. søndagåpent er ett tips her.. det er da vi finner ut att faen det har vi ikke nei.
Kjøpte mølle på Vestbrygg, MM3 med base og trakt til knappe 4000 tror jeg, stortsett fornøyd, helt håpløst å få den til å ta på 1,2mm så beggyner på 1,5 og justerer ned til 1,2-1,3 da går det rimelig greit. Får helt greit utbytte så det er ikke noe problem egentlig... (børr være 2 for å få det til er min erfaring.. holde drill og en neve korn til den tar, slå i resten og så stille kvern..)

Det var rart. Min MM3 - som nok er litt simplere - tar greit tak i malten på både 1 mm og 1,2 når jeg gjør som du beskriver der; drysser nedi mens drillen går litt sakte. Det hender riktignok jeg må plundre litt, men det er ikke noe egentlig problem. Og har den første tatt, har jeg aldri opplevd at den har sluppet taket før siste korn har gått gjennom.
 
Den kina mølla, foralldel.. skal du kverne lite og har god tid.. sikkert helt ok. Men altialt så er mølle billig, du må ha plastkasser til 100 kr stk, malt vekt... det baller på seg.. Er dyrt med hobbyer
 
Har brukt den AliExpress mølla på 3-4 brygg og den fungerer greit. Må være klar over at man må tighte skruene skikkelig, ellers kan valsene hoppe ut av stillet sitt. Første gang det skjedde tenkte jeg bare "jaja", og kverna videre den kiloen som var igjen oppi. Kikka ned i hopperen og målte avstand, 1.8 mm på ene enden og 1.3 mm på den andre. Så justerte jeg til 1.2 mm igjen og dro til strammeskruene med en skiftenøkkel. Så har den holdt avstanden de neste 100 kg malt. Har fått bedre utbytte enn gjennomsnittlige ølsett, trolig både på grunn av fersk kvernet malt og at jeg får den kvernegraden jeg vil ha. Mer forutsigbarhet, for øyet mitt er ikke trent nok til å skille mellom 1.3 mm og 1.6 mm kverning, før jeg får overraskelsen ved skyllinga. Skulle jeg kjøpt mølle nå hadde jeg sikkert gått opp et hakk eller to i kvalitet, men der er et hull i markedet føler jeg, mellom de rimelige med små valser og monster mill sine 2" valser. Er usikker på om Barley Crusher eller Crankandstein møllene er mye bedre enn den Elequeen mølla fra AliExpress. Hadde jeg kunne valgt uten å tenke pris, ville jeg nok gått for en Monster Mill med rustfrie valser. Uansett om det blir å føles som et ekstremt overkill for mine behover. Vil trekke sterk tvil i om jeg hadde faktisk smakt forskjell på ei øl knust på monster mill til 6000 inkl trakt eller denne AliExpress kverna. Holdbarhet og kvalitet er nok stikkordene.
 
Den kina mølla, foralldel.. skal du kverne lite og har god tid.. sikkert helt ok. Men altialt så er mølle billig, du må ha plastkasser til 100 kr stk, malt vekt... det baller på seg.. Er dyrt med hobbyer

Neida, malten trives godt i pose og sekk:). Og den vekta jeg har, er ei billig Biltemavekt som veier opp til 5 kg. Det holder, det. Og så har jeg et 3-litersmål fra Bryggselv, gaffateip, ei saks, en tusj og en kulepenn, samt noe papir å skrible på så jeg holder orden på det jeg veier opp. Ikke noen store investeringer. Ei kassert gjæringsbøtte som jeg spenner opp meskeposen i, funker fint å kverne malten oppi. Bæres inn på badet, og meskeposen med malt tas ut og senkes i det oppvarmede vannet.

Skal innrømme at plastkasser til malten hadde vært litt kjekt. Men slett ikke nødvendig.
 
Har brukt den AliExpress mølla på 3-4 brygg og den fungerer greit. Må være klar over at man må tighte skruene skikkelig, ellers kan valsene hoppe ut av stillet sitt. Første gang det skjedde tenkte jeg bare "jaja", og kverna videre den kiloen som var igjen oppi. Kikka ned i hopperen og målte avstand, 1.8 mm på ene enden og 1.3 mm på den andre. Så justerte jeg til 1.2 mm igjen og dro til strammeskruene med en skiftenøkkel. Så har den holdt avstanden de neste 100 kg malt. Har fått bedre utbytte enn gjennomsnittlige ølsett, trolig både på grunn av fersk kvernet malt og at jeg får den kvernegraden jeg vil ha. Mer forutsigbarhet, for øyet mitt er ikke trent nok til å skille mellom 1.3 mm og 1.6 mm kverning, før jeg får overraskelsen ved skyllinga. Skulle jeg kjøpt mølle nå hadde jeg sikkert gått opp et hakk eller to i kvalitet, men der er et hull i markedet føler jeg, mellom de rimelige med små valser og monster mill sine 2" valser. Er usikker på om Barley Crusher eller Crankandstein møllene er mye bedre enn den Elequeen mølla fra AliExpress. Hadde jeg kunne valgt uten å tenke pris, ville jeg nok gått for en Monster Mill med rustfrie valser. Uansett om det blir å føles som et ekstremt overkill for mine behover. Vil trekke sterk tvil i om jeg hadde faktisk smakt forskjell på ei øl knust på monster mill til 6000 inkl trakt eller denne AliExpress kverna. Holdbarhet og kvalitet er nok stikkordene.
Er litt enig her, det er ikke mølla som lager øllet i førsteomgang... men er nå engang sånn att når jeg skal gjøre noe så har det en alldeles liten sjans for å ta litt av. Men som sagt, angrer ikke. Men brygger du lite og skjelden så gå for noe billigere. Må du bytte etter 100-200 brygg så, jaja, da går du for MM3 eller ser det som god butikk å kjøpe en ny til knappe 1000 penger. Det blir jo å sette tæring etter næring, ikke vits i å ha en MM3 stående som blir brukt 3 ganger i året. Så bra er den ikke.
 
Noe en skal tenke over før en drar mølle og malt i hus, er at dette støver, og støvet inneholder en rik flora av mikroorganismer du ikke vil ha over i ølet. I verste (eller kanskje beste?) fall får en male ute. Men det støver jo godt når du måler opp malten, også.

Det utstyret du bruker til måling og kverning, bør du ikke bruke til noe annet. Men det sier vel seg sjøl. Det må i så fall vaskes godt. Og tenk litt på at du sjøl blir et vandrende bakterielager når du har holdt på med malten.
 
Tilbake
Topp