Norsk eik

tsb

 
Gikk en tur med bikkjene mine tidligere i kveld og bestemte meg for å kikke litt på hva skogen har å tilby.
Kikket litt på trærne og fant ut at blant all bøken, så er det et og annet eiketre. De fleste er relativt små, dvs 2-3cm i diameter og maks 1m høye.
Før jeg evt tar kontakt med eieren av skogen for å innhente tillatelse til å sage/klippe ned et par, så lurer jeg på litt.
1. Er det noen andre her inne som har brukt eik fra norske skoger i øl?
2. Hva slags preg setter de evt på ølet sammenlignet med utenlandsk eik?
3. Noen som vet om det i det hele tatt er noe preg å snakke om i så unge eiketrær?
 
Gikk en tur med bikkjene mine tidligere i kveld og bestemte meg for å kikke litt på hva skogen har å tilby.
Kikket litt på trærne og fant ut at blant all bøken, så er det et og annet eiketre. De fleste er relativt små, dvs 2-3cm i diameter og maks 1m høye.
Før jeg evt tar kontakt med eieren av skogen for å innhente tillatelse til å sage/klippe ned et par, så lurer jeg på litt.
1. Er det noen andre her inne som har brukt eik fra norske skoger i øl?
2. Hva slags preg setter de evt på ølet sammenlignet med utenlandsk eik?
3. Noen som vet om det i det hele tatt er noe preg å snakke om i så unge eiketrær?
Jeg lagde meskespaden vår av norsk eik. Det gir det lille je ne sais quoi til alt ølet som brygges med den.
 
Så det tilfører altså noe spesielt? Det er jo kjekt å vite :) Men regner da med at det var av noe større enn de usle 2-3 cm i diameter ;)
 
Stemmer, ikke en dritt da:p
Om det er noen som har svar på spørsmålene, så er jeg takknemmelig:D Greit å vite om tankene skal kasseres eller forfølges
 
Oak was once common in Norway. It was over exploited and now little remains. You should avoid cutting young trees. Let them mature. Besides, if you want to add some 'aged oak' character, you need seasoned wood from a sustainable source. I get mine from Youngs, the brewing suppliers. You can make your own from untreated timber off cuts. It is best charred a little by flame before adding to a secondary or keg. It can be reused too.
 
Tilbake
Topp