Nordmark bryggerioppgradering - Byggelogg

Tråd sist oppdatert: 01.10.2018

Introduksjon:

Siden jeg for to år siden flyttet til inn i enebolig, fikk jeg også da muligheten til å få en kjeller helt for meg selv. Jeg brygger nå i garasjen, og det blir satans kaldt på vinteren.

Selve rommet er et tradisjonelt vaskerom på 16.7m^2 komplett med rørsystem til hele huset og strøm til vaskemaskin og tørketrommel, samt varmtvannstank og sluk. I enden av rommet er det grunnfjell.

Jeg kommer til å dokumentere prosessen her etterhvert som bryggeriet kommer seg på plass, komplett med linker til utstyr og diverse. Kom gjerne med kritikk og innspill til prosjektet, noe jeg tar imot med glede. Bryggeriet håper jeg å ferdigstille til sommer/høst 2019, og inviterer gjerne da til en bryggedag med ølsmaking og guide gjennom bryggeriet og prosessen fra start til slutt.
IMG_5390.JPG IMG_5391.JPG IMG_5392.JPG IMG_5389.JPG

Planen:

Bryggerikomponenter.

Jeg sikler veldig på Brewtools B80, som er helt perfekt for antall personer vi er i bryggeriet. Med 6.5kw-elementer vil det også kreves godt med strøm(se nedenfor). I tillegg vil jeg kjøre en liten kjele på en induksjonstopp med vann til skylling.

Isolasjon mot fjell
Først skal jeg sette opp en isolert vegg mot grunnfjellet slik at temperaturen blir levelig der inne, sommer som vinter. Med grunnfjell kommer det også fuktighet, noe som jeg løser ved god markventilasjon(fire ventiler ut mot bakkeplan, jevnt fordelt). Til denne jobben har jeg valgt gipsplater som puster bedre enn spon(visstnok, arrester meg gjerne her) slik at det ikke vil danne seg råte. Hvis noen har noen gode metoder for å isolere og sette opp vegg mot fuktig grunnfjell så sitter jeg her med åpne armer for å ta imot forslag.

Strøm
Rett over hyllene med flasker, stikker det ned rør for ledninger rett fra sikringsskap. Jeg har snakket med elektriker som sier det ikke er noe problem å montere en ekstra sikring på 24A. Da får jeg maks utnyttelse av Brewtools-maskinen. Siden det ikke skal trekkes så mye ledning, vil dette heller ikke koste en formue.

Ventilasjon
Jeg har fått tak en avtrekkshette som måler 79x50cm og er helt perfekt til en bryggemaskin. Den kobles opp mot spirorør og en ventilatormotor som pusher dampen ut av en lufteventil til utsiden.
359_154659905.png

Vann
Det er tilgang til vann, som skal kobles opp mot en stor industriell utslagsvask jeg fikk gratis av en kompis.

Lagringsplass
Jeg har kjøpt en del billige hyller fra Jula. Disse kostet 199,- stykk når jeg kjøpte de, er veldig vaklete og tynne. Selve hylleplatene er i MDF men jeg skal bytte de ut med litt tøffere sponplater, noe som etter et enkeltforsøk ser ut til å heve kvaliteten på hyllene betraktelig.

Tråden vil oppdateres jevnlig!
 
Sist redigert:
Du vil vel ikke ha underttrykk i rommet så husk at ut-lufta må erstattes med inn-luft.
Jeg har ikke fått skikk på dette i mitt rom selv om jeg koker i et lukket skap hvor jeg leder inn friskluft i selve skapet.
Dampen får jeg ut men det slår seg på skaperts ytterside (siden som er mot bryggerommet, ikke kokekjelen).
 
Du vil vel ikke ha underttrykk i rommet så husk at ut-lufta må erstattes med inn-luft.
Jeg har ikke fått skikk på dette i mitt rom selv om jeg koker i et lukket skap hvor jeg leder inn friskluft i selve skapet.
Dampen får jeg ut men det slår seg på skaperts ytterside (siden som er mot bryggerommet, ikke kokekjelen).
Dette tror jeg at jeg får orden på, men bra du minner meg på det. Jeg har fått gode tips fra noen av medlemmene her inne og tror jeg skal ha nok ventiler nede rundt omkring til å kunne bytte ut lufta. Jeg skal kjøre en test snart og se hvordan det går da. Will keep you updated.
 
du kan bore opp ett hull før luft inn (tilluft) ved siden av ditt utkast, så detter du et skyve spjeld eller lignende på denne. da får du avkast og tilluft ved siden av hverandre.
 
Tilbake
Topp