Tilsette krydder til tysk imperial pils?

Er det noen som har noen tips? Jeg tenkte kanskje nellikspiker, helpepper, koriander og kanel? Tanken var å låne litt inspirasjon fra belgiske øl og typiske juleøl.
 
En maibock mao?

Korianderfrø, mener du vel i steden for koriander, korianderblader smaker omtrent bare som vann, mens frø gir en citrusgreie pga oljene. Kanskje nellikspiker og pepper? Men da kunne du forsåvidt gjæret med en annen gjær. WB-06 (som et tørralternativ) gir et fint citrus/pepperpreg hvis den er gjæret på høy temperatur, men uten noe "hotness", som du kunne tilført med f.eks pepper eller chili.

Ville kanskje egentlig bare byttet gjær? Hvis du først vil forkludre det en tysk lagerstamme gir deg.
 
Korianderfrø, ja! Det jeg vil prøve å gå for er noe som kanskje er 70/30 jul/belgisk-inspirert. Tenkte at koriander og pepper er mer noe som skal anes enn direkte smakes. Det skal være en anelse jul av det og. Jeg søkte på hvilke krydderier som er populære i tyskland, og da poppa einebær, karve, pepper, kummin og muskat opp. Hmmm! Nå ble det vanskeligere... Kanskje det er smartere å gå for ett eller to krydder istedenfor å velte helle hylla oppi vørteren!

Av lagergjær har jeg bare W-34/70 og S-23 for hånden. Jeg tenkte bruke førstnevnte. Rekker ikke kjøpe noe til i morra, og jeg er for utålmodig så jeg vil ikke utsette brygginga heller :)
 
Korianderfrø, ja! Det jeg vil prøve å gå for er noe som kanskje er 70/30 jul/belgisk-inspirert. Tenkte at koriander og pepper er mer noe som skal anes enn direkte smakes. Det skal være en anelse jul av det og. Jeg søkte på hvilke krydderier som er populære i tyskland, og da poppa einebær, karve, pepper, kummin og muskat opp. Hmmm! Nå ble det vanskeligere... Kanskje det er smartere å gå for ett eller to krydder istedenfor å velte helle hylla oppi vørteren!

Av lagergjær har jeg bare W-34/70 og S-23 for hånden. Jeg tenkte bruke førstnevnte. Rekker ikke kjøpe noe til i morra, og jeg er for utålmodig så jeg vil ikke utsette brygginga heller :)

Right. Ja du har helt rett i at det er bedre å bruke en eller to krydre, sparsommelig. Heller du oppi hele krydderhylla blir det vel mer som en kebab fra en dodgy sjappe kl halv fire på natta.

Korianderfrø og nellikspiker tror jeg kan bli fint, Not too much, men det gir en piff.
 
Jeg tror jeg har bestemt meg for å bruke litt appelsinskall og litt nellikspiker, og kanskje litt koriander. Målet er som sagt at det skal "sanses" mer enn direkte smakes. Selve ølet er bare på 10 EBC og 7.5-8%, så jeg trenger og kanskje litt krydderet for å maskere varmen bittelitt.
 
Vi lagde en amber christmas i fjor der vi eksperimenterte med halve batchen. Tilsatte litt kanel, appelsinskall, vanilje og nellik. Vi lagde en krydder te av dette som vi tilsatte litt av. Det kan fort bli mye. Men resultatet ble skuffende. Vi blir nok ikke å lage krydderøl igjen. Syns rett og slett det ikke passer med krydder i øl.
 
Vi lagde en amber christmas i fjor der vi eksperimenterte med halve batchen. Tilsatte litt kanel, appelsinskall, vanilje og nellik. Vi lagde en krydder te av dette som vi tilsatte litt av. Det kan fort bli mye. Men resultatet ble skuffende. Vi blir nok ikke å lage krydderøl igjen. Syns rett og slett det ikke passer med krydder i øl.

Hjertens enig. Og i hvert fall ikke i lyse øl. (Må innrømme at jeg har smakt mørke øl der et veldig diskret preg av krydder kan hjelpe på julestemninga:).)
 
Jeg endte opp med å bruke så lite krydder som mulig: 8g skall, en kanelstang og tre nellikspiker. Jeg tror man må vite det er der for å kjenne noe. Vi får se, man må eksperimentere litt av og til :) Kjekt med å brygge bare 12 liter i slengen da. Gjør ikke så mye om det går i dass.
 
Tilbake
Topp