Alternativer til Gardena-kobling og hageslange

Har en oppfatning av at folk "stort sett" bruker hageslange med Gardenakobling mot kjølespiral, jeg gjør selv også det per i dag. Dog stoler jeg ikke helt på denne løsningen mtp lekkasje. Slangen blir myk av varme, vanntrykket er variabelt, og vi har vel alle opplevd en eller annen gang at slike koblinger sklir av.

Jeg ser etter alternativer til dette. Dvs ikke Gardenakobling i metall, som sikkert er litt mer holdbart enn plast, men en annen type kobling.

I bryggebutikkene på nett ser jeg to typer koblinger som muligens kan være egnet for denne bruken. Først og fremst "hurtigkobling, type rustfri", ala Hurtigkobling - BryggSelv , men også muligens tri-clamp? Er det noen som har erfaring med disse typen koblinger til denne bruken? Andre løsninger? Hva med slange?
 
Jeg bruker de i rustfritt som de har på bryggselv på alt som en kan bruke slange på og de er bra men vis det kommer søt vørter på de og du ikke vasker de så sitter de fast når de er tør,når det kommer til kjøleslange så er hageslange ok vis vann ikke kommer i kontakt med vørter men husk slangeklemmer så den ikke detter av når slangen blir varm
 
Jeg er en stor tilhenger av tri clamp. Selv om onde tunger mener de er oppkalt etter hvor mange hender man trenger for å bruke dem (3), så synes jeg de fungerer fint. Ulempen er at det kan bli mye deler, med pakning og klemring, men fordelene er at det er veldig enkelt å holde rent, nesten umulig å slite ut, lett å koble fra hverandre og tåler varme bra.

Velger man tri clamp kan det også være greit å tenke litt på størrelse man velger, ettersom de ikke går om hverandre. De større koblingene, som er fine til å holde på plass større ting som ventiler, kan bli litt uhåndterlige. De minste begrenser hva du kan få kjøpt av ventiler osv.

Jeg kjøper direkte fra Kina, så da blir ikke prisen så verst.
 
Har beukt gardena i flere år og aldri hatt noe nevneverdig trøbbel. Slangen blir varm av varme men retningen på det varme vannet er fra spiralen, så det vil neppe løsne mm det er strupet ved utløp. Har aldri følt behov for å bytte ut denne løsningen selv iallefall. Dumt spørsmål, men er du sikker på at det er et behov du har? Ikke GAS?
 
Clasohlson hadde noen cocraft hurtigkoblinger i messing som var noe bedre enn Gardenatypen før, men jeg kan ikke finne de nå. Sikkert utgått.
Disse var heller ikke vedlikeholdsfrie, måtte bytte oringer jevnlig.
Dette var ikke på bryggeutstyr, men likefullt varmtvann.

En annen ting som er viktig er monteringen. Om den henger rett ned så varer oringene lengre.
Gjelder definitivt gardena-typen også.

På kjølespiralen til Bratbergeren har jeg etterhvert havnet på vanlig Gardena.
Dvs ordentlig ekte Gardena. Syns de har bedre kvalitet.
En må nesten regne de som slitedel. Og da er det kjekt med noe man kan skaffe på nærbutikken.
 
Tilbake
Topp