Mindre utbytte med pumpe?

Det har du så rett i så rett i, derfor man gjerne oppgraderer kontinuerlig når man har blitt bitt av basillen, i steden for å kjøre KISS :D

Men, det har sine fordeler for selve bryggingen, men bakdeler etterpå, mer vasking, og mer som kan gå i stykker.

Nå er det jo sånn at jeg faktisk hygger meg med å gå og pusle med brygget, også. Sjekke pH, kontrollere temperaturen, røre, ta en iod-prøve ... nei, det er fint, det:).
 
Nå er det jo sånn at jeg faktisk hygger meg med å gå og pusle med brygget, også. Sjekke pH, kontrollere temperaturen, røre, ta en iod-prøve ... nei, det er fint, det:).

Ja såklart. Men på en måte så har iallefall jeg blitt litt lei av det. Jeg måler litt av og til med refraktometer, det er fort gjort, og jeg kan gjøre f.eks fem steg uten å måtte være i bryggeriet, så sånn sett er det praktisk,temperaturene er alltid der de skal være. Kan gjøre andre ting, så en bryggedag er ikke dedikert alt til "brygging" under meskingen iallefall.
 
018CE9A5-9406-4FE0-8987-A709E4A4AFA1.jpeg Da har jeg etter nøye overveielse;) bestilt meg en maltkurv som vist. Finner sikkert på noe annet mens jeg venter, eller brygger litt uten sirkulasjon:)
 
Fribord til vørter under pose/korg under meskingen. Tror det Finn nevner om kanaler i mesken er årsaken til dårlig utbytte. Jeg gjør også mange andre ting under bryggingen, så det med å koble mye om, eller tappe i andre beholdere underveis er ikke helt det jeg har lyst til. Men jeg tar til meg utsagn om sirkulasjonshastigheten og begrenser den noe:)
 
Fribord til vørter under pose/korg under meskingen. Tror det Finn nevner om kanaler i mesken er årsaken til dårlig utbytte. Jeg gjør også mange andre ting under bryggingen, så det med å koble mye om, eller tappe i andre beholdere underveis er ikke helt det jeg har lyst til. Men jeg tar til meg utsagn om sirkulasjonshastigheten og begrenser den noe:)

Selv vil jeg tro det er flere årsaker til utbyttet. Med mindre du gjør en ting utrolig galt, så er det som oftest ikke kun en ting. Men å ta det litt steg for steg er jo slik man begynner å rydde opp i ting :)
 
Helt enig, har nettopp kvernet til neste batch, og håper å få satt igang en av dagene - og nå ser jeg at MM2 har åpnet seg litt på ene siden. Altså har jeg sikkert også kvernet litt grovere de siste gangene:/ Går litt på automatgir her noen ganger...

Men den korgen har jeg ønsket meg lenge;) Er litt styr å binde biabposen fast, så langt nede som mulig, i tauet mitt pga litt skråtak over gryten..kanskje vurdere å bruke den til noe av humlen for jeg syntes ikke det var nok eksponering for mine mengder i en 15x40 sil..
 
Helt enig, har nettopp kvernet til neste batch, og håper å få satt igang en av dagene - og nå ser jeg at MM2 har åpnet seg litt på ene siden. Altså har jeg sikkert også kvernet litt grovere de siste gangene:/ Går litt på automatgir her noen ganger...

Men den korgen har jeg ønsket meg lenge;) Er litt styr å binde biabposen fast, så langt nede som mulig, i tauet mitt pga litt skråtak over gryten..kanskje vurdere å bruke den til noe av humlen for jeg syntes ikke det var nok eksponering for mine mengder i en 15x40 sil..
Du bør alltid sjekke valser med en bladsøker før hver gang du kverner. Hjemmebryggermøller kan miste innstilling etter noen kilo.
 
Ja steiner er det lite å gjøre med. Men et triks bortset fra steiner er å sette på magneter nederst i trakten, da blir du iallefall kvitt metall. F.eks stiftene som noen sekker er stiftet sammen med, spørs på malteri.
 
Hver gang?
Det er jo så knotete å komme til...

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Hver gang?
Det er jo så knotete å komme til...

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Kanskje ikke helt hver gang, det er jo god praksis, men er det så vanskelig å komme til fra toppen da? Mener å huske at jeg bare stakk føleren nedi via trakta uten stress. Nedenifra er vel null vits iom at den siste valsen er fixed uansett.
 
Hver gang?
Det er jo så knotete å komme til...

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Jeg rotet med hvem som skrev hva.

MonsterMills trenger ikke oppfølging for hvert brygg er min erfaring, kinamøller trenger det, for det er mer random, om enn bare for å verifisere, men plutselig har de mistet en millimeter.
 
Har MM2, og hadde ganske riktig en stein for 2 batcher siden. Ga et skikkelig smell og måtte reversere drillen for å løsne. På MM2 er det bare en fingerskrue som holder justeringen fast, og man bør ikke sette de med makt. Moralen her er vel ganske riktig en dobbeltsjekk:)
 
Jeg rotet med hvem som skrev hva.

MonsterMills trenger ikke oppfølging for hvert brygg er min erfaring, kinamøller trenger det, for det er mer random, om enn bare for å verifisere, men plutselig har de mistet en millimeter.

Kan bekreftes, ja. Jeg har aldri måttet stille om min MM3, og den har det gått temmelig mye malt gjennom nå.
 
Den der renner vel vannet utenom når du sirkulerer? Du får en kjempe"kanal" rundt hele kurven - eller tuller jeg?

Neida, husker du den der dusjen min i lokket? Den mater sirkulert vørter fra bunn og ned i toppen av kurven... og etter erfaring fra humlesilen min er den ikke så tett som mine nylonposer..
Brygger batcher til 19ltr Cornelius i 50ltr gryte så kanten på korg er over vannstanden:)
 
Tilbake
Topp