Finn Berger
Moderator
Kult, takk for innspill. Jeg har den samme 36L kjelen, og induksjonsplata. Klarer akkurat å koke der uten for mye søl. Men det er en del søl forbundet med å få posen ut av kjelen (og skvise ut siste rest av vørter). Jeg får lett 80% effektivitet, og er happy sånn sett, men dobbel pose er et megatips for å få mindre partikler i kjelen. En falskbunn tror jeg også kunne være noe - jeg kan jo også tappe av i et kar, skylle over posen, og klemme den litt mot falskbunnen, for så å helle alt tilbake i samme kjele for kok. Noe å teste til neste brygg!
Det er jo et veldig kort steg fra BIAB over til batch sparging - som er veldig usølete greier.
Når maltet skal ut, hever jeg posen litt og klemmer ut det verste - dette tar jeg ikke vare på - og så hiver jeg den over i ei kassert meskebøtte. Null søl.
Angående det med litermålet: Før jeg tapper ut, fyller jeg et trelitersmål (type Bryggselv). Der er det gjerne en god del grums. Dette heller jeg forsiktig - via ei gammal vassause som jeg holder nedi vørteren - tilbake på toppen av mesken. Dette gjentar jeg en gang eller to, til det jeg får ut er klart nok. Det er jo rett og slett en kort resirkuleringsrunde for å filtrere ut grums. Det er det tyskerne kaller vorlauf.