Mindre utbytte med pumpe?

Kult, takk for innspill. Jeg har den samme 36L kjelen, og induksjonsplata. Klarer akkurat å koke der uten for mye søl. Men det er en del søl forbundet med å få posen ut av kjelen (og skvise ut siste rest av vørter). Jeg får lett 80% effektivitet, og er happy sånn sett, men dobbel pose er et megatips for å få mindre partikler i kjelen. En falskbunn tror jeg også kunne være noe - jeg kan jo også tappe av i et kar, skylle over posen, og klemme den litt mot falskbunnen, for så å helle alt tilbake i samme kjele for kok. Noe å teste til neste brygg!

Det er jo et veldig kort steg fra BIAB over til batch sparging - som er veldig usølete greier.

Når maltet skal ut, hever jeg posen litt og klemmer ut det verste - dette tar jeg ikke vare på - og så hiver jeg den over i ei kassert meskebøtte. Null søl.

Angående det med litermålet: Før jeg tapper ut, fyller jeg et trelitersmål (type Bryggselv). Der er det gjerne en god del grums. Dette heller jeg forsiktig - via ei gammal vassause som jeg holder nedi vørteren - tilbake på toppen av mesken. Dette gjentar jeg en gang eller to, til det jeg får ut er klart nok. Det er jo rett og slett en kort resirkuleringsrunde for å filtrere ut grums. Det er det tyskerne kaller vorlauf.
 
Kult, takk for innspill. Jeg har den samme 36L kjelen, og induksjonsplata. Klarer akkurat å koke der uten for mye søl. Men det er en del søl forbundet med å få posen ut av kjelen (og skvise ut siste rest av vørter). Jeg får lett 80% effektivitet, og er happy sånn sett, men dobbel pose er et megatips for å få mindre partikler i kjelen. En falskbunn tror jeg også kunne være noe - jeg kan jo også tappe av i et kar, skylle over posen, og klemme den litt mot falskbunnen, for så å helle alt tilbake i samme kjele for kok. Noe å teste til neste brygg!
Litteraturen anbefaler vel ikke så mye skvising og klemming på meskeposen.
Etter at det som har rent av "av seg selv" er ferdig å renne av, så vil mye av det du klemmer ut av posen være veldig uklart og inneholde ting og tang som man vil at skal fanges opp av filter-effekten som maltsengen lager ved forlauf.
 
Litteraturen anbefaler vel ikke så mye skvising og klemming på meskeposen.
Etter at det som har rent av "av seg selv" er ferdig å renne av, så vil mye av det du klemmer ut av posen være veldig uklart og inneholde ting og tang som man vil at skal fanges opp av filter-effekten som maltsengen lager ved forlauf.
Tja, nå har jeg vært ute av gamet en stund, men sist jeg leste om dette var det ikke mye bekymring å spore rundt klemming av pose. Men det er sikkert ørten meninger om saken. Tar gjerne en henvisning, endrer mening i møte med bevis jeg :)

Forøvrig ikke meningen å kuppe tråden, det bare dukket opp så mye god info her.
 
Er det ikke en mye enklere løsning å tappe over i ei bøtte, plukke ut falskbunnen, og så helle vørteren tilbake? Å lage en silbunn som passer til kjelen er litt av et prosjekt.
Jeg gjorde faktisk noe slikt en gang, og fikk veldig godt utbytte om jeg husker rett. Det er mulig at jeg ved å kjøre skylling uten å heve maltrøret og heller tappe over i bøtte kan få til dette. Eneste ulempe, slik jeg ser det, er faren for å at det går tørt i bunnen om jeg tapper for mye/for fort, så jeg bør i så fall skru av varmen og vente med oppvarming til kok til skylling er ferdig.

I så fall vil jeg bruke pumpen til å pumpe over i bøtta, siden Grainfather ikke har kran.
 
Litteraturen anbefaler vel ikke så mye skvising og klemming på meskeposen.
Etter at det som har rent av "av seg selv" er ferdig å renne av, så vil mye av det du klemmer ut av posen være veldig uklart og inneholde ting og tang som man vil at skal fanges opp av filter-effekten som maltsengen lager ved forlauf.
Tja, nå har jeg vært ute av gamet en stund, men sist jeg leste om dette var det ikke mye bekymring å spore rundt klemming av pose. Men det er sikkert ørten meninger om saken. Tar gjerne en henvisning, endrer mening i møte med bevis jeg :)

Forøvrig ikke meningen å kuppe tråden, det bare dukket opp så mye god info her.

Nja, etter litt googling her så kommer det jo fram at dette er omdiskutert.
Så du kan nok gjøre som du gjør.

Personlig ønsker jeg så klar vørter som mulig over til kokekjelen, og da vil jeg ikke klemme/presse på noe for å få ut de siste dråpene.
For etter min erfaring blir disse dråpene ekstremt grumsete.
Men som sagt er effekten omdiskutert.
 
Tja, nå har jeg vært ute av gamet en stund, men sist jeg leste om dette var det ikke mye bekymring å spore rundt klemming av pose. Men det er sikkert ørten meninger om saken. Tar gjerne en henvisning, endrer mening i møte med bevis jeg :)

Forøvrig ikke meningen å kuppe tråden, det bare dukket opp så mye god info her.

Nja, etter litt googling her så kommer det jo fram at dette er omdiskutert.
Så du kan nok gjøre som du gjør.

Personlig ønsker jeg så klar vørter som mulig over til kokekjelen, og da vil jeg ikke klemme/presse på noe for å få ut de siste dråpene.
For etter min erfaring blir disse dråpene ekstremt grumsete.
Men som sagt er effekten omdiskutert.

Noen referanser, siden jeg så skråsikkert henviste til "Litteraturen" :)
Men som sagt er det mange meninger rundt dette.
Ved en helt rendyrket BIAB, altså at man bare heiser opp meskeposen, vil det jo komme med mer partikler i vørteren enn ved andre metoder.

Fra HowToBrew skrev:
Note on squeezing: I do not recommend manually squeezing the bag to get out every drop; the weights and volumes for the recipe have been calculated without it, and my personal experiments with roasted grains have demonstrated harsh flavors when the bag is squeezed.

Ølbrygging fra hånd til munn skrev:
Ikke press ut vannet, for da vil du få med bitterstoffer fra skallet i maltkornet, og bunnfallet med proteiner og fettsyrer.
 
Noen referanser, siden jeg så skråsikkert henviste til "Litteraturen" :)
Men som sagt er det mange meninger rundt dette.
Ved en helt rendyrket BIAB, altså at man bare heiser opp meskeposen, vil det jo komme med mer partikler i vørteren enn ved andre metoder.

Jeg kommer nok til å ape prosessen til @Finn Berger ved neste anledning, så får vi se om det blir bedre. Men jeg har alltid brygget BIAB, og jeg har aldri vært redd for å klemme posen. Det begynner riktignok å bli deprimerende lenge siden, men jeg har klart å lage god øl på denne måten. Jeg har også laget utrolig mye dårlig øl, så enkle tiltak som kan forbedre resultatet er kjærkomne.
 
For høy flow har jeg erfart selv reduserer utbyttet. Det er en stund siden jeg oppdaget det så har ikke helt detaljene i hodet. Skjedde noen ganger på div oppsett.

Men uansett, slike kraner er ikke linjære, så hvis den er halvt åpen er den nærmere helt åpen enn lukket mtp flow. Måten å finne ut om man kjører for høy flow på er å kjenne på maltsengen, det bør være som å røre rundt i spaghetti, kjenner man at den er ganske kompakt rett over falskbunnen har man dratt på for hardt. Man kan fortsatt ha grei sirkulering, men hvis maltsengen er for kompakt så er iallefall min erfaring at man mister noen poeng samt at man får stygg vørter fordi man drar gjennom de minste partiklene. Et triks som jeg alltid bruker er å vente med å starte pumpa til ca 10-15 minutter etter at man har hatt i malten (10-15min spørs på mengden malt), for å la maltsengen sette seg naturlig, det er filteret, det bør man ikke "tvinge" for mye. Da får man god naturlig flow og god filtrering, man kan jo få det og ved å ha på pumpa hele tiden, men føler selv det er mer kontrollert hvis man venter. En godt isolert meskekjele er din venn hvis man venter med pumpa, så man ikke mister så mye temp, selv om det er ganske irrelevant, men da slipper man å hente opp temperatur iallefall.
 
Sist redigert:
Kan være at man klemmer ut småpartikler (tanniner f.eks) som har blitt filtrert vekk i mesken. Men aner ikke, det er det eneste jeg kan tenke på mtp klemming. Hvis man rører så og vorlaufer eller sirkulerer så vil dette jo bli filtrert i maltsengen igjen. Eneste jeg vet er at trub og slikt smaker ikke bra for meg.
 
Jeg har gjort det i dem tro at ellers står det en liter vørter i pumpe, slanger og gjennomstrømningsvarmer som ikke får noe koking???

Etter mesking så tømmer du slanger, pumpe og rims og heller det oppi koken. Hvis du gjør WP eller bruker pumpa under nedkjøling så fyller du sløyfa igjen 5-10 min før kokeslutt og resirkulerer (passe sakte, ellers får du kavitasjon i pumpehuset).

Ut i fra bildet ditt i første posten ser det ut til at du bør sette på en hurtigkobling mellom slange til rims og utgangen av krana, da får du tømt både pumpehus og rims-rør for vørter. Det vil jo stikke lengre ut, så med mindre du vil ha lengre slange for å unngå knekk, så kan du sette på en albue på krana og få vinkelen mer riktig rett inn på rims-røret. Hvis det er en hurtigkobling du har på inngangen på pumpa kan du jo bare koble av der.

Eller bare la det stå i slanger/pumpehus frem til det er 5-10 minutter igjen og dra det inn i koken. Men da vil slangene bli fortere brune og du får seig vørter som har kjølnet som setter seg raskere i gjenger etc enn hvis det hadde vært tomt.
 
Sist redigert:
Hva slags bøtte bruker du for å tappe ut, @Finn Berger ? (Den gamle skyllebøtta har sprekk i bunnen og må pensjoneres)

Jeg har to europris gjæringsbøtter med hank (uten kran). De har litergradering, og er ellers nyttige til mye. Kan plukke sopp i dem, også:p.

Den ene har i seinere tid fungert som oppbevaringskar for den desinfeksjonsvæska jeg behandler gjæringsbøttene med før hvert brygg. Jeg greier meg med ei bøtte til vørteren, siden jeg ikke koker i den samme kjelen som jeg mesker i.
 
Sist redigert:
Etter mesking så tømmer du slanger, pumpe og rims og heller det oppi koken. Hvis du gjør WP eller bruker pumpa under nedkjøling så fyller du sløyfa igjen 5-10 min før kokeslutt og resirkulerer (passe sakte, ellers får du kavitasjon i pumpehuset).

Ut i fra bildet ditt i første posten ser det ut til at du bør sette på en hurtigkobling mellom slange til rims og utgangen av krana, da får du tømt både pumpehus og rims-rør for vørter. Det vil jo stikke lengre ut, så med mindre du vil ha lengre slange for å unngå knekk, så kan du sette på en albue på krana og få vinkelen mer riktig rett inn på rims-røret. Hvis det er en hurtigkobling du har på inngangen på pumpa kan du jo bare koble av der.

Eller bare la det stå i slanger/pumpehus frem til det er 5-10 minutter igjen og dra det inn i koken. Men da vil slangene bli fortere brune og du får seig vørter som har kjølnet som setter seg raskere i gjenger etc enn hvis det hadde vært tomt.

Tenk så mye lettere livet kunne vært;).
 

Det har du så rett i så rett i, derfor man gjerne oppgraderer kontinuerlig når man har blitt bitt av basillen, i steden for å kjøre KISS :D

Men, det har sine fordeler for selve bryggingen, men bakdeler etterpå, mer vasking, og mer som kan gå i stykker. Men jo mer stæsj, jo mer som kan perfeksjoneres, og det er aldri gjort på første forsøk, så da er man i gang.
 
Tilbake
Topp