Sukkerbiter vs Karboneringsrops.

Greit å ha en god kolbe ja. Men å måle opp i en sprøyte er nok et større problem. Ser det linkes til en 100 ml sprøyte her, med den er det ihvertfall vanskelig å måle nøyaktig.

La oss si det er 230 ml væske som skal i 20 flasker, det blir 11,5 ml pr flaske. Med en 10 ml sprøyte får man det nøyaktig nok. Mesteparten av væsken er jo vann.

PSX_20190710_212038.jpg
 
Det enkleste ville vært en kalkulator der du kunne legge inn SG på sukkerlaken, størrelsen på flasken og fått antall ml som skulle tilsettes i hver flaske.

Finnes det ikke noe sånt?
 
Neste gang forslår jeg at dere splitter opp og karbonerer noen flasker med lake, biter og drops.
Se om dere merker noen forskjell.
Sukker er sukker. Om det er løst opp i vann eller smeltet om til drops, er det fremdeles sukrose. Jeg har testet det aller meste: drops, lake, sukkerbiter, glukose, DME og karboneringsvørter (de to siste inneholder mest maltose). Om det er forskjeller, så er de i tilfelle mikroskopiske. Jeg fikk bedre skumfasthet med DME og karboneringsvørter. Men om du bruker drops eller sukkerbiter er det ingen forskjell – annet enn på prisen. Og så har vel Muntonsdropsene gitt noen merkelige øyenvipper i halsen på flaskene. Men det var antagelig bare en produksjonsfeil i begrenset omfang. Sukker er antiseptisk – så om man utviser vanlig håndhygiene burde det gå bra med rene sukkerbiter. Det er i hvert fall mitt #2 valg etter karboneringsvørter.
 
Sukker er sukker. Om det er løst opp i vann eller smeltet om til drops, er det fremdeles sukrose. Jeg har testet det aller meste: drops, lake, sukkerbiter, glukose, DME og karboneringsvørter (de to siste inneholder mest maltose). Om det er forskjeller, så er de i tilfelle mikroskopiske. Jeg fikk bedre skumfasthet med DME og karboneringsvørter. Men om du bruker drops eller sukkerbiter er det ingen forskjell – annet enn på prisen. Og så har vel Muntonsdropsene gitt noen merkelige øyenvipper i halsen på flaskene. Men det var antagelig bare en produksjonsfeil i begrenset omfang. Sukker er antiseptisk – så om man utviser vanlig håndhygiene burde det gå bra med rene sukkerbiter. Det er i hvert fall mitt #2 valg etter karboneringsvørter.

Sukker er antiseptisk – så om man utviser vanlig håndhygiene burde det gå bra med rene sukkerbiter.

Nettopp
 
Man får også kjøpt måleskje til forskjellige flaskestørrelser. Husker ikke i farten hvor mange gram som går i hver. Man får ikke stilt inn nøyaktig, men de er helt OK og ha i backup
f69697aae8cdde5e93ed1333be2d38de.jpg

De vil koste 2,- å printe ut selv, og da kan man lage dem 100% etter mål
 
Bruker også bare sukkerbiter. Det meste havner på fat, så å styre med lake og what not for en six-pack eller tre det gidder jeg ikke.
 
Jeg tapper nå alt på fat.
I sted tappet jeg ett 19L fat + 4L på et 9L fat.
Fatene er tømt for O2 (CO2 fra konisk gjæringskar). Fyller alltid øl via øl-ut koblingen med lokket påsatt. Slipper CO2 ut via CO2 kobling tilbake til gjæringskaret. Slipper å purge
 
Tilbake
Topp