1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Sukkerbiter vs Karboneringsrops.

En tråd i 'Råvarer' startet av Jovialsen, 10 Jul 2019.

1. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Litt det jeg mente med nøyaktig mål. Hvor er erlenmeyerkolben fra? F.eks mye kina-greier som er "approx".

2. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Greit å ha en god kolbe ja. Men å måle opp i en sprøyte er nok et større problem. Ser det linkes til en 100 ml sprøyte her, med den er det ihvertfall vanskelig å måle nøyaktig.

La oss si det er 230 ml væske som skal i 20 flasker, det blir 11,5 ml pr flaske. Med en 10 ml sprøyte får man det nøyaktig nok. Mesteparten av væsken er jo vann.

PSX_20190710_212038.jpg

3. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det enkleste ville vært en kalkulator der du kunne legge inn SG på sukkerlaken, størrelsen på flasken og fått antall ml som skulle tilsettes i hver flaske.

Finnes det ikke noe sånt?

4. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Denne tråden har jo sporet helt av.
    Den skulle jo handle om sukkerbiter vs Karboneringsrops.

5. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sukker er sukker. Om det er løst opp i vann eller smeltet om til drops, er det fremdeles sukrose. Jeg har testet det aller meste: drops, lake, sukkerbiter, glukose, DME og karboneringsvørter (de to siste inneholder mest maltose). Om det er forskjeller, så er de i tilfelle mikroskopiske. Jeg fikk bedre skumfasthet med DME og karboneringsvørter. Men om du bruker drops eller sukkerbiter er det ingen forskjell – annet enn på prisen. Og så har vel Muntonsdropsene gitt noen merkelige øyenvipper i halsen på flaskene. Men det var antagelig bare en produksjonsfeil i begrenset omfang. Sukker er antiseptisk – så om man utviser vanlig håndhygiene burde det gå bra med rene sukkerbiter. Det er i hvert fall mitt #2 valg etter karboneringsvørter.

Jovialsen og loebrygg liker dette.
  6. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nettopp

7. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Man får også kjøpt måleskje til forskjellige flaskestørrelser. Husker ikke i farten hvor mange gram som går i hver. Man får ikke stilt inn nøyaktig, men de er helt OK og ha i backup [​IMG]
    De vil koste 2,- å printe ut selv, og da kan man lage dem 100% etter mål

Jovialsen og loebrygg liker dette.
  8. -Tormod-

-Tormod-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bruker også bare sukkerbiter. Det meste havner på fat, så å styre med lake og what not for en six-pack eller tre det gidder jeg ikke.

Jovialsen liker dette.
  9. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg tapper nå alt på fat.
    I sted tappet jeg ett 19L fat + 4L på et 9L fat.
    Fatene er tømt for O2 (CO2 fra konisk gjæringskar). Fyller alltid øl via øl-ut koblingen med lokket påsatt. Slipper CO2 ut via CO2 kobling tilbake til gjæringskaret. Slipper å purge

10. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sorry! Flytta mine innlegg om noe helt annet til en helt annen tråd.

JEG og loebrygg liker dette.

Del denne siden