Rengjøringsspørsmål pumpe og slanger/koblinger

Simen V

Norbrygg-medlem
Hei, har søka og leita litt rundt på forumet og finner enkelte kommentarer her og der, men tenkte jeg skulle spørre i en separat tråd og fått litt klarheter og har derfor et spørsmål til dere som kjører med pumper og slikt i bryggeriet.

I dag brygger jeg i en 50l gen2 netthandelenbrygger, med separat hlt og ei lita kinapumpe til skyllingen.
Har tenkt å begynne å brygge større batcher og har skaffet et gjæringsskap og en 60l speideltank, men den blir for tung til å løfte med dårlig rygg (sliter nok med 30L karene på dårlige dager) og jeg vil derfor pumpe vørteren opp til tanken. Kjøpte nettopp TD5 pumpa fra petit, og regner med jeg på sikt kommer til å bygge om bryggeren så jeg kan bruke denne pumpa der også, har ikke trua på at den innebygde pumpa varer evig :p

Da kommer spørsmålet om rengjøring. Med pumpe på kald side, slanger, hurtigkoblinger, kraner og så videre så vil det bli mye å demontere for rengjøring. Demonterer dere alt hver gang dere har brygget, eller holder det å sirklulere oppvarmet pbw/mim eller tilsvarende løsning gjennom systemet en times tid, og deretter gjøre det samme med rent vann?

Har hurtigkoblinger som ligner på lufttrykk-typen på skyllvannsiden og tenkte på no tilsvarende for resten av systemet også.
 
Det vil nok normalt holde å sirkulere med vaskemiddel og vatn etterpå slik du skisserar. Ta det med en gong du er ferdig å brygge. Samt sirkulere med «kokande» vørter på slutten av kokinga, so du får desinfisert det. Og så bør du lage ei rutine på å demontere alt so og so ofte. Har lest at slike «trykkluftkoblingar» ikkje er heilt optimale med tanke på reinhold, men har ikkje prøvd dei sjøl.
 
Har lest at slike «trykkluftkoblingar» ikkje er heilt optimale med tanke på reinhold, men har ikkje prøvd dei sjøl.

Hva er alternativet? Har lest om tri-clamp eller hva det heter, men det er ikke akkurat snilt priset :O

selve slangen til gjærkaret blir en del meter så vørteren er nok ikke kokende i andre enden, men tenkte å la denne ligge i starsanløsning fram til det skal overføres, burde vel holde?
 
Hva er alternativet? Har lest om tri-clamp eller hva det heter, men det er ikke akkurat snilt priset :O

selve slangen til gjærkaret blir en del meter så vørteren er nok ikke kokende i andre enden, men tenkte å la denne ligge i starsanløsning fram til det skal overføres, burde vel holde?
Tri clamp er billig på aliexpress/ebay

Det burde holde ja, so lenge det er reint først :)
 
Tilbake
Topp