Flasking fra fermzilla - beste løsning

Pål Heide Kielland

Norbrygg-medlem
Er det noen som har erfaring med flasking direkte fra trykktank?
Hva tenker folket er beste løsning?
Ser for meg enten en blichman beergun eller tapcooler mottrykkfyller med slange og ballock som mulige løsninger.
Eller er det andre løsninger som fungerer?
 
Sist så satt jeg en Sodatream på gass (var ikke trykk på fatet), en Pluto gun på øl, og bare fylte rett på flaskene.
Men det var fordi jeg ikke hadde nok slanger til å få koblet opp en mottrykksfyller, hadde brukt denne ellers. (Har en klone av beergun v1 på vei også, ga hele 182kr med slanger, to ball-lock koblinger diverse overganger og piperenser).
Har man Beergun så er det i hvert fall ikke noe poeng etter å se etter en enklere måte å fylle på.

Sikkert en del fancy-videoer på youtube, men får nok flere treff på Fermentasaurus (som jeg har).
 
Flasket for første gang direkte fra Fermzilla tidligere i dag med mottrykksfyller (Pegas evolution).
Det var en del søl i starten, men fikk teken på det etterhvert. Forsøkte med litt forskjellig trykk, men karboneringstrykket var det beste, hverken mer eller mindre. Og ikke for mye flow.

Er litt skeptisk til beergun, regner med det blir en del skum når det ikke er noe mottrykk. Men det er mulig det funker.
 
Skal man flaske med beergun, uansett versjon så må ølet være kaldt. Prøvde meg på dette før jeg fikk kjøleskap og det ble veeeldig mye søl. Lagde meg en poormansbeergun. Den funker veldig bra. Litt kronglete med co2 fylling fra sodastream flaske før da, men går fort når man har funnet rytmen. Denne er identisk til min. Man bare presser proppen på flaska og når ølet stopper så letter du på trykket litt ved å klemme på proppen.
d48461a6835ea5e059b0c9dc39b5186d.jpg
Prøvde meg på en lignende løsning med propp på beergun og da tøyt det øl ut av pistolen på alle kanter. Ikke bra. Jeg kobler opp sodastream på en Pet-adapter (bilde under) som har en liten bit med slange som jeg putter i flasken. Da kan jeg fylle på med co2 før jeg flasker med poor mans beer gun. 32104946-origpic-918e1e.jpg
 
Min poor-mans-beergun består av en flasketav, uten fjær etc, og en gummipakning til gjærlås. Den er veldig grei å styre trykket med og tetter fint flaska.
 
Hvor viktig er det egentlig å purge flaskene med co2?

Har noen testet om purging gir bedre holdbarhet enn å bare fylle opp og cappe på skum?
 
Purging reduserer vel faren for oksidering, bevarer aroma bedre osv. Men jeg har også flasket med flaskestav fra omstikkingskar i lang tid uten plagsomt mye oksidering.
Ble en tapcooler på meg. Det løser hvertfall behovet, selv om en poor mans beer gun sikkert ville gjort nytten
 
Tilbake
Topp