120 liters trykksatt gjæringskar

franknh

Norbrygg-medlem
Da de som selges rundt om koster en lunge og en nyre tenkte jeg å lage en selv.

120 liters bereder som jeg har sveiset 4" Tri Clamp på top og i bunn. Blir 4" for lite mtp. rengjøring kommer jeg til å øke en av de til 8"

Ellers erstatter jeg vann inn/ut med 1,5" Tri Clamp's og mulig en 2" hvor elementet var.

Venter enda på noen deler så dette blir bare en teaser.

Estimert til 2500,-

PF120.jpg
 
Maks trykk for bereder er 1MPa (10bar).
Utenom spunding valve har jeg også en sikkerhetsventil i lokket som slår ut på 2,5bar.

Hei!

Lurer veldig på hvor du har fått tak i 4" endelokket med sikkerhetsventilen, co2 og øl ventilen? Eller har du lagt det selv? Lurer da på hvor du har kjøpt det løst?

Mvh Knut
 
Hei!

Lurer veldig på hvor du har fått tak i 4" endelokket med sikkerhetsventilen, co2 og øl ventilen? Eller har du lagt det selv? Lurer da på hvor du har kjøpt det løst?

Mvh Knut

Alt av Tri-clamps er kjøpt på Ebay og sikkerhetsventilen, endelokk med sikkerhetsventil er kjøpt hos Brewshop :)
Sluttresultatet ble slett ikke så verst. Neste blir med 6" eller 8" endelokk med overgang til 4"(også det på Ebay). Dette fordi det letter rengjøringen mye.
Kommer ikke frem på bilde, men har 4" endelokk i bunnen også.
3 ben av trykkimpregnert limt fast i tanken med Bostik Express og med låsbare hjul fra Biltema.

Bilde viser den 95% ferdig ikke polert og uten 1/2" temp.sensor ++
IMG_20191001_185922.jpg
 
Sist redigert:
Alt av Tri-clamps er kjøpt på Ebay og sikkerhetsventilen er kjøpt hos Brewshop :)
Sluttresultatet ble slett ikke så verst. Neste blir med 6" eller 8" endelokk med overgang til 4"(også det på Ebay). Dette fordi det letter rengjøringen mye.
Kommer ikke frem på bilde, men har 4" endelokk i bunnen også.
3 ben av trykkimpregnert limt fast i tanken med Bostik Express og med låsbare hjul fra Biltema.

Bilde viser den 95% ferdig men uten 1/2" temp.sensor ++
Vis vedlegget 43011

Se der ja. Det ble bra. Har tenkt på denne idéen lenge. Men først etter jeg så ditt projekt så fikk jeg ut fingeren. Finner co2 og øl ventilen, men ikke sikkerhets ventilen. Den klarer jeg ikke finne på ebay heller. Jeg prøver med 4" først. Hvis ikke så må vel jeg også gå opp en eller to dimmensjoner.
 
Se der ja. Det ble bra. Har tenkt på denne idéen lenge. Men først etter jeg så ditt projekt så fikk jeg ut fingeren. Finner co2 og øl ventilen, men ikke sikkerhets ventilen. Den klarer jeg ikke finne på ebay heller. Jeg prøver med 4" først. Hvis ikke så må vel jeg også gå opp en eller to dimmensjoner.

Artig :)
Det er i hvertfall rimeligere enn å kjøpe ferdig tank. Har gjort det samme med meskekjelen og kokekjelen. Har da mulighet for å koke 90 liter.

Her er link:
Spunding valve
 
Takk for svar.
Den fant jeg. men ikke den du har i topp lokket. Fant alt utenom sikkerhetsventilen du har i 4" endelokket på toppen.
 
Jeg har bare 4"
Det er feil i teksten hos Brewshop, den er ikke 10" men 4" :)

OK. Da er den kjøpt. så får vi se hvordan det blir når jeg får alle delene mine. Vet ikke om jeg gidder å sveise før jeg får alle delene.
Men håper dette vil fungere som jeg har tenkt.
 
Er startet på samme prosjekt selv, men har bestil 11/2" til bunnen og 6" til toppen, +++ forskjellig og mer kommer nok.
Mangler mutteren til elementet men håper rørleggeren har eller at jeg finner på en annen bereder.
Det er lett å tro at ebay er billig men på Triclamp deler kan fx. brewshop være billigere.
 
Hvordan er sveisene inni tanken? Disse bør vel være helt glatte for å unngå områder der bakterier kan trives. Vet at endel beredere er slik at topp og bunn ikke er sveiset butt i butt. Sveiser dere med bakgass for slike prosjekter?
 
Beredere av nyere dato er laget av Super Duplex (ja, det heter faktisk det) som iallefall i teorien er svært korrosjonsbestandig, det tåler f eks kaldt sjøvann, men det forutsetter at sveisene er skikkelig utført og at nok bakgass er brukt.
Vi brukte tidligere argon som bakgass på alle materialtyper, men nå har vi gått over til nitrogen på Super Duplex siden den kjøler bedre, og er billigere. Og nettopp kjølingen er et viktig element på SD sveising, heatinputen (hvor lenge det er oppvarmet og hvor mye) er direkte relatert til korrosjonsmotstand, jo kaldere jo bedre. Bommer en grovt vil du se at sveisene ruster bare ved ferskvann.

Jeg ville uanestt ikke sveist noen rustbestandige stål uten bakgass så lenge det er krav til overflate og/eller styrke (trykk)

Oso sine beredere er forøvrig trykktestet på 20bar, så endene som blir sveist inn her er uansett det svakeste leddet.
Sålenge det gjøres skikkelig er det ingen problem iallefall opp til 5bar, men husk at det er potensielle bomber om en er usikker på sveising.
 
Jeg skal uansett lodde med tinn(sølv og Harris, det blir i overkant 200 kg. press på 6" lokket men tror det holder, i bunnen tenkte jeg 11/2" weldless
 
Hvordan er sveisene inni tanken? Disse bør vel være helt glatte for å unngå områder der bakterier kan trives. Vet at endel beredere er slik at topp og bunn ikke er sveiset butt i butt. Sveiser dere med bakgass for slike prosjekter?

Jeg har ikke sveiset inni da jeg må dele tanken for å komme til å sveise.
Jeg slipte kanten inni med Flapdisc (Nye, som ikke har vært brukt på lavlegert stål).
Blir infeksjon et problem, må tanken deles for sveising på innsiden. Eller kanskje man kommer til med TIG.

Når det gjelder gass så er det som @Roadrune skriver viktig med rett og mye gass. Rotsidebeskytelse (bakgass) er viktig for å oppnå de beste korrosjons-egenskaper. Jeg benyttet også Beisepasta

Når det gjelder trykk satser jeg på at de 2 sikkerhetsventiler gjør jobben sin lenge før det sier KABOOM! ;)
 
5 bar trykk på en 200 liter bereder gir deg 1000 liter gass, det samme som 1 kg. sprengstoff ;)
men vi har vel mest øl på tanken :)
 
Tilbake
Topp