Gjæring under trykk

Hei, Flott innlegg :) har fått meg en Snub Nose og har laget første brygg med denne. Ser flere fordeler men selvsagt må ølet bli godt :) Lager mest Ale. Du sier du bruker 0,7 bar, er det nok til karbonisering eller bruker du C02 etterpå?
Er nok litt underkarbonert rett fra gjæringstanken for de fleste som er oppfostret på vanlig øl, men absolutt drikkbart. Dag to og utover på fat med serveringstrykk i tappetårnet er det greit. Vurderer og koble på CO2 ved cold crash og sette opp trykket til nærmere 1 bar. Grunnen til at jeg ikke kjører 1 bar i hele gjæringsforløpet er en tanke om at ale skal ha noe estere og mulige andre smakskomponenter fra gjæra som kan påvirkes av trykket. Jeg har dog aldri gjort noen systematiske forsøk og jeg tviler vel egentlig på om jeg klarer å kjenne noen forskjell. Ser at Dr. Hans gjærer med høye trykk også på ales.
 
Gjæres det ikke under trykk for å dempe estere og andre smakskomponter fra gjæren? Ikke at wlp001 er en smaksbombe
Ska gjære uten trykk neste gang, snubnosen er genial med tanke på tørrhumling osv
 
Gjæres det ikke under trykk for å dempe estere og andre smakskomponter fra gjæren? Ikke at wlp001 er en smaksbombe
Ska gjære uten trykk neste gang, snubnosen er genial med tanke på tørrhumling osv
Ja, det stemmer. Men ønsker man å dempe estere og andre smakskomponenter? Alle gjær har sitt smaksavtrykk, og hvis man undertrykker aroma/smak, sitter man igjen med noe fllatt og kjedelig. Også lagerøl ender opp som pregløse iflg. flinke folk som har testet det. Se videoen med Brad Smith i denne tråden. Apropos: jeg har sett noen videoer med han maniske svensken som @Skarven nevner. Tror ikke jeg ville brukt han som mentor.
 
Sist redigert:
Syntes det gikk veldig sakte med gass/gass tilkoplet fatene så jeg tok denne av og lettet trykket litt på fatet. Koplet gass på Snuben. kjapt og greit. Har du god høydeforskjell går det sikkert fint med gasslange mellon snub og fat.
 
Hei, har gjæret under trykk en god stund nå.
Begynte med spundingventil fra Ali for å gjære til rett karbonering. Ble litt vanskelig å treffe, særlig på ale som gjæret varmt da trykket blir ganske høyt. Har nå gått over til å gjære under lavt trykk, ca 5 psi, frem til det er 4-5 poeng forventet utgjæring igjen. Da stenger Jeg ventilen helt og karboneringen pleier å bli bra.
 
Sist redigert:
Blir
Ja, det stemmer. Men ønsker man å dempe estere og andre smakskomponenter? Alle gjær har sitt smaksavtrykk, og hvis man undertrykker aroma/smak, sitter man igjen med noe fllatt og kjedelig. Også lagerøl ender opp som pregløse iflg. flinke folk som har testet det. Se videoen med Brad Smith i denne tråden. Apropos: jeg har sett noen videoer med han maniske svensken som @Skarven nevner. Tror ikke jeg ville brukt han som mentor.
Jeg ønsker vertfall ikke å dempe aroma/smak på ales, heller tvert imot. Snuben blir vell brukt til å eksperimentere med lager framover tenker jeg, evnt gjæret ales uten trykk.
 
Skal brygge første batch som skal gjæres under trykk seinere i dag. En Munchener Dunkel med WLP833. Noen som har gjæret noe tilsvarende under trykk? Planen er 0,5bar på 10 grader.
 
Hvordan gjør du med gjær? ''Overpitcher'' du? Leste en plass at man bør ha godt med gjær, da trykk bremser formeringen av gjær?
 
Hvordan gjør du med gjær? ''Overpitcher'' du? Leste en plass at man bør ha godt med gjær, da trykk bremser formeringen av gjær?
Jeg pitcher som standard. I podcasten av Brad Smith tidligere i tråden gjorde de også dette eksperimentet med "standard pitchrate" i alle 4 batcher, og de nevner at ulik pitchrate er noe som bør undersøkes. Chris White sier det er fullt mulig at fermentering under trykk tillater lavere pitchrater. Det han mener (slik jeg forsto han) er at lavere pitchrate muligens kan motvirke den reduserte esterproduksjonen under trykk, og at det f.eks kan holde med å pitche en pakke mot fire som de gjorde i eksperimentet.

Jeg kjøpte meg en fermzilla i hovedsak for å enkelt kunne overføre øllet til fat uten oksygeneksponering. Men jeg har lyst til å utforske gjæring under trykk selvsagt. Lurer derfor på om det er andre som har forsøkt å gjære "på lagertemperaturer" med bare litt trykk? Vurderer også å la den gå første delen av gjæringen uten trykk, for så å heve temperatur og trykk …
 
I podcasten pitcha de vanlig Lagermengde. Mulig du kan bruke mindre, men trolig ikke ned i Ale-mengde.
Trykk og temperatur bremser utvikling av smak / usmak. Dette blir dannet i starten av gjæringen. Fri flyt tidlig vil trolig gi usmaker du siden ikke blir kvitt
 
I podcasten pitcha de vanlig Lagermengde. Mulig du kan bruke mindre, men trolig ikke ned i Ale-mengde.
Trykk og temperatur bremser utvikling av smak / usmak. Dette blir dannet i starten av gjæringen. Fri flyt tidlig vil trolig gi usmaker du siden ikke blir kvitt
Jeg har klargjort riktig mengde gjær i henhold til beersmith, og tenker å holde meg til dette. Som jeg skrev er fermzillaen kjøpt hovedsakelig for lukket overføring fra gjæringskaret, men vil jo gjerne prøve ut å gjære under trykk. Men jeg har ikke så dårlig tid at jeg trenger å gjære på 18 grader og 1 bar som jeg forstod gav et godt resultat i denne podcasten. Samtidig var det jo endel som foretrakk det som hadde stått i 8 uker, antagelig på 7-8 grader. Det har jeg derimot ikke tid til! :) Så jeg tenkte å prøve en mellomting. F.eks 0,5 bar, men på hvilken temperatur???
 
Jeg har klargjort riktig mengde gjær i henhold til beersmith, og tenker å holde meg til dette. Som jeg skrev er fermzillaen kjøpt hovedsakelig for lukket overføring fra gjæringskaret, men vil jo gjerne prøve ut å gjære under trykk. Men jeg har ikke så dårlig tid at jeg trenger å gjære på 18 grader og 1 bar som jeg forstod gav et godt resultat i denne podcasten. Samtidig var det jo endel som foretrakk det som hadde stått i 8 uker, antagelig på 7-8 grader. Det har jeg derimot ikke tid til! :) Så jeg tenkte å prøve en mellomting. F.eks 0,5 bar, men på hvilken temperatur???

Prøv 14 grader. Men 0.5 bar er kanskje litt lite. Prøv 0.65 - 0.7.
 
Prøv 14 grader. Men 0.5 bar er kanskje litt lite. Prøv 0.65 - 0.7.
Takk for svar Miguel!
Jeg burde nok lest meg mye bedre opp på dette på forhånd! I går kveld ble en Munchener dunkel satt til gjæring med WLP833, som da ble satt på 10 grader og 0,5bar. 0,5 bar er kanskje litt lite som du sier, men muligens greit nok med tanke på den lave temperaturen? Jeg har brygget en del med denne gjæren, og på 10 grader pleier den hos meg å være ferdig utgjæret på 9-10 dager uten trykk. Den bruker kanskje litt lengre tid nå gitt antagelig noe redusert cellevekst? Tanken, eller håpet bør jeg vel si, er å få til en profil som tilsvarer noe kaldere primærgjæring (7-8 grader), men fremdeles med et lite bidrag fra gjæren og gjæringsprosessen. Men jeg er kanskje helt på viddene ;)
 
Fra Tilt FAQ:
Q. Can I use the Tilt under pressure?
A. Yes. The Tilt works great under pressure. Here's a blog post on that subject. Controlling Fermentation Rate with Pressure

Jeg stal ta steget inn i denne verden etter å ha kjøpt en FermZilla og lurer på om en Tilt eller iSpindle er fornuftige anskaffelser.
Finnes det en eller annen innstilling som gjør at man kan kompensere for gjæring under trykk i Tilt-en?
 
Det er ikke nødvendig å gjøre noe så vidt jeg vet. Det er hellingen som brukes for å målle SG, og den forandres ikke av trykket.
 
I følge David Heath sin video er 0,5 bar et bra utgangspunkt for å starte testingen. Just saying[emoji41]
 
I følge David Heath sin video er 0,5 bar et bra utgangspunkt for å starte testingen. Just saying[emoji41]

Altfor kjedelig. Go big or go home, og så skru ned etterhvert på neste forsøkene :p

Har selv alltid likt ytterpunkter, føler man finner hvor man bør prøve på tredje forsøk raskere da.
 
Tilbake
Topp