Ny maltmølle - anbefalinger?

Pål Heide Kielland

Norbrygg-medlem
Kinamølla mi har tatt natta og er beyond repair. Kulelagrene er ødelagte, de er integrert inn i valsene og sideveggene og ikke mulig å erstatte. Tror muligens bruk av drill ble litt for drøyt.

Jeg må med andre ord investere i ny mølle etterhvert.
Noen som har ei de vil anbefale? Hvordan er MaltMuncher fra Kegland? ser at flere forhandlere har denne, blant andre brewshop.
 
Kinamølla mi har tatt natta og er beyond repair. Kulelagrene er ødelagte, de er integrert inn i valsene og sideveggene og ikke mulig å erstatte. Tror muligens bruk av drill ble litt for drøyt.

Jeg må med andre ord investere i ny mølle etterhvert.
Noen som har ei de vil anbefale? Hvordan er MaltMuncher fra Kegland? ser at flere forhandlere har denne, blant andre brewshop.

Jeg har en Monster Mill med tre valser, og maltmumser'n ser helt lik ut. Jeg kan jo ikke uttale meg om den, men jeg kan i alle fall anbefale typen mølle. Og jeg har vondt for å tro at maltmumser'n ikke er av grei kvalitet - den har vel vært på markedet en god stund, så vidt jeg veit, og jeg har ikke sett noen klage.
 
Jeg har en Monster Mill med tre valser, og maltmumser'n ser helt lik ut. Jeg kan jo ikke uttale meg om den, men jeg kan i alle fall anbefale typen mølle. Og jeg har vondt for å tro at maltmumser'n ikke er av grei kvalitet - den har vel vært på markedet en god stund, så vidt jeg veit, og jeg har ikke sett noen klage.
Er tre valser betydelig bedre enn to?
 
Er tre valser betydelig bedre enn to?

Det har jeg ikke noe grunnlag for å mene noe om. Det som påstås, er at du får helere skall med tre valser. Det burde teoretisk bety at du kan male finere med tre valser uten å få for stor del ødelagte skall, og dermed muligens litt bedre effektivitet. Den forskjellen tror jeg imidlertid vil være nokså ubetydelig.

Skal jeg være ærlig, tror jeg du godt kan spare de kronene. Men andre har kanskje et bedre erfaringsgrunnlag å uttale seg ut fra?
 
Skal teste Lallemand Köln om 14 dagers tid når skapet blir ledig igjen, tenker å stille mølla ned til 1.0 da. Har 8% hvete i den oppskrifta.

Off topic, men: Vi hygga oss i sola i dag med en kølsch brygga på den gjæren, Den har fått et par måneder i kjøleskap nå. Det er noe av det absolutt beste jeg har brygga noen gang. Veldig rein og fin, kunne så å si ikke merke noe til noen fruktighet. Kommer aldri til å bruke noe annet til kølsch nå.
 
Kvern hvete for seg og pilsner for seg, med to forskjellige justeringer.

Hvor langt ned går du med hveten? Den har jo ikke skall, så du trenger ikke å ta hensyn til det å beholde mest mulig hele skall, men det er vel ikke gunstig å få hvetemjøl ut av det, heller?

Hvis det er styrete å stille om mølla, tror jeg 1,0 -1,1 er et greit kompromiss. Med 1,2, som jeg har brukt lenge, tror jeg effektiviteten lider av at hveten blir kverna for grovt. (Dette gjelder enda mer for havre, og sikkert for rug, også.)
 
Tilbake
Topp