Pinlig å levere dette til konkurranse?

Sarah

 
Brygget 5 forskjellige øl (biab) med hell. Gikk optimistisk på den 6. for å levere til Oslomesterskapet. Den ble rar! Jeg lot mitt bidrag, en Saison (gjær Belle saison) gjære i over tre uker. Når jeg åpner en flaske bruser den lett over og jeg ser i glasset at partikler fra flaskebunnen virvler livlig inni glasset. Noe så pinlig! Dommerne bør ha på forkle, hahaha.
Alt utstyr var nytt, og rengjort etter alle kunstens regler til minste detalj så disse partiklene og biofilm som har utviklet seg forstår jeg lite av.
Men brukte refraktometer til å sjekke sg/fg og det viser visst feil når det er utviklet alkohol så kanskje det har gjæret videre på flaske...?
Uansett, ville du levert dette??
 
Hvis det bruser over så ville jeg nok ikke levert nei
Hvordan målte du foresten fg med refraktometer?
 
Brygget 5 forskjellige øl (biab) med hell. Gikk optimistisk på den 6. for å levere til Oslomesterskapet. Den ble rar! Jeg lot mitt bidrag, en Saison (gjær Belle saison) gjære i over tre uker. Når jeg åpner en flaske bruser den lett over og jeg ser i glasset at partikler fra flaskebunnen virvler livlig inni glasset. Noe så pinlig! Dommerne bør ha på forkle, hahaha.
Alt utstyr var nytt, og rengjort etter alle kunstens regler til minste detalj så disse partiklene og biofilm som har utviklet seg forstår jeg lite av.
Men brukte refraktometer til å sjekke sg/fg og det viser visst feil når det er utviklet alkohol så kanskje det har gjæret videre på flaske...?
Uansett, ville du levert dette??
Nei, det ville jeg ikke levert, men heller satt det på læringskontoen for egen utvikling.
 
Kan høres ut litt som at Belle Saison ikke var helt ferdig, og den starta igjen etter karboneringssukkeret ble tilsatt. En ølstil som ofte er kraftig karbonert, så hjelper det og at flaska er godt nedkjølt og har fått stå rolig ei stund før den åpnes.
 
Drøye tre uker bør jo normalt være nok - men de belgiske superutgjærerne (varianter av s. cerevisiae med et gen - STA1 - som produserer et enzym som spalter dekstriner til gjærbart sukker) kan holde det gående lenge. Og Belle Saison er den aller verste av dem. Får du litt av den med over i andre brygg ("krysskontaminasjon"), er den å betrakte som en villgjærinfeksjon. Jeg har hatt kjempeproblemer med den, og råder alle til å ligge unna den. Den lager greit øl, men det er ikke noe så spesielt med den at dét er noen grunn til å bruke den. Et veldig godt (bedre!) alternativ er BE-134.

Du har nok rett og slett flaska for tidlig. Hva målte du som FG? Du kan regne med at Belle drar den under 1.000.

Det er kanskje tvilsomt å sende inn ei sånn flaske til en konkurranse. I verste fall er det jo farlig. Men om du lar et par flasker skumme fra seg, og måler SG så du forsikrer deg om at prosessen har stoppa opp, så kan du jo toppe dem opp, korke og levere. Smaker ølet godt, ville jeg gjort det. (Og slår du meg, har jeg meg sjøl å takke:p.)

Om det er noen vits i det der, kommer litt an på hvor ille skumminga er. Og for ordens skyld: Jeg har aldri prøvd noe sånt, men det burde kunne funke. Det finner du jo ut om du prøver:). Og pass på det @Steinar Huneide sier, om å kjøle flaskene godt ned.
 
Du stiller to spørsmål, et i overskrifta og et i slutten av innlegget. Er det pinlig og ville andre deltatt med ølet.

Som dommer, så vil jeg si at det ikke er pinlig. De fleste ølene som deltar i konkurransene, når tross alt ikke opp til finalen og som dommere er vi vant til å komme borti øl som har ulike varianter av feil. Slikt skjer og det kan være mange grunner til at ølene er sendt inn. Som regel skriver vi et kort dommerskjema og går videre, eventuelt etter å ha tørket av bordet og forsøkt å redde unna papirene som har blitt tilsølt.

Men ville jeg deltatt med et slik øl? Nei, det ville jeg ikke. Når du vet at ølet har feil som gjør at det uansett ikke vil nå opp, så er det i grunnen bortkastet. Du kan ikke forvente å få spesielt fyldige tilbakemeldinger, og dommerne vil ikke bruke mye tid på å gi poeng til et øl som uansett ikke vil hevde seg i konkurransen.

Morten sitt forslag er mye bedre enn konkurranse: Send det inn til vurdering. Da vil du få ei bedre tilbakemelding, mulighet for å lære og bli en bedre brygger.

Uansett, så setter jeg pris på at man vil delta i konkurranser. Det er veeeldig kjedelig å være øldommer når ingen sender inn øl.
 
Du stiller to spørsmål, et i overskrifta og et i slutten av innlegget. Er det pinlig og ville andre deltatt med ølet.

Som dommer, så vil jeg si at det ikke er pinlig. De fleste ølene som deltar i konkurransene, når tross alt ikke opp til finalen og som dommere er vi vant til å komme borti øl som har ulike varianter av feil. Slikt skjer og det kan være mange grunner til at ølene er sendt inn. Som regel skriver vi et kort dommerskjema og går videre, eventuelt etter å ha tørket av bordet og forsøkt å redde unna papirene som har blitt tilsølt.

Men ville jeg deltatt med et slik øl? Nei, det ville jeg ikke. Når du vet at ølet har feil som gjør at det uansett ikke vil nå opp, så er det i grunnen bortkastet. Du kan ikke forvente å få spesielt fyldige tilbakemeldinger, og dommerne vil ikke bruke mye tid på å gi poeng til et øl som uansett ikke vil hevde seg i konkurransen.

Morten sitt forslag er mye bedre enn konkurranse: Send det inn til vurdering. Da vil du få ei bedre tilbakemelding, mulighet for å lære og bli en bedre brygger.

Uansett, så setter jeg pris på at man vil delta i konkurranser. Det er veeeldig kjedelig å være øldommer når ingen sender inn øl.

Jeg er helt enig i at det ikke er noen vits i å sende inn øl man veit er dårlig. Men for ordens skyld: Det jeg foreslo å prøve, forutsetter at ølet er godt - og at den noe merkelige kuren jeg antyder, faktisk fungerer. Det må jo fastslås først.

Og så ønsker jo jeg også at flest mulig deltar - både for deres egen, for konkurrentenes og ( ikke minst;)) for dommernes skyld.
 
Tilbake
Topp